HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 En intressant Ribbon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/22 :  10:21:49  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Denna har jag länge tyckt vart intressant;

http://www.stageaccompany.com/ribbon/ribbon.html

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/22 :  10:46:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Har för mig at den är dyr, runt 20k för ett par. Det finns iofs en förlaga från philips med något lägre pris som kan vara lite svår att få tag i. Sist jag såg den var på en Italiensk site.
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/01/22 :  11:49:17  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ser du några fördelar i denna ribbon dahlberg?
Den verkar tåla massor med watt!

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/01/22 :  12:53:42  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Tål den mycket watt är det inget rent aluminum band utan förmodligen är det "plast" inblandat.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/22 :  12:56:47  Show Profile Send norman a Private Message
Ajaj jag som "bara" kört 400w till mina...

Spelade högt och kollade insignalen till dem (det var iof innan jag magnetiserade dem så de hade lägre verkningsgrad) och en del toppar var på 40volt, det ger 150A i alubandet! (topparna var ju inte så långa dock)
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/01/22 :  13:03:57  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Här pratar dom om 2'000Watt!

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/22 :  13:06:59  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Tål den mycket watt är det inget rent aluminum band utan förmodligen är det "plast" inblandat.

Varför då egentligen? Man har ju ren värmeeffekttålighet och den är större för rena aluband, sen har man tåligheten mot att dem spricker på mitten och den förbättras av jämnare fält. Så det behöver nog inte vara så att det måste vara laminerat med plast för att tåla effekt.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/01/22 :  13:15:13  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag vet faktiskt inte, Dahlberg?
Det jag vet är att jag inte sätt ett rent alu. band som tål hög kont. effekt, gör den det är det ofta Kapton inblandat, eller dylikt.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/22 :  13:19:52  Show Profile Send n/a a Private Message
Det är igentligen ingen ribbon utan en "leaf-tweeter" där bandet sitter fast runt om och en lednings bana är etsad på detsamma. Jag tror att Jan har testat dom olika lösningarna en del, han har nog bättre koll på eventuella för och nackdelar.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/22 :  13:22:11  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Jag vet faktiskt inte, Dahlberg?
Det jag vet är att jag inte sätt ett rent alu. band som tål hög kont. effekt, gör den det är det ofta Kapton inblandat, eller dylikt.

Tror det beror på ojämnt magnetfält. På mina gamma var det lätt att paja band, både laminerade och rena aluband. Det berodde på ojämnt fält, på mina jag har nu har jag inte lyckats fått nåt band att spricka.
Vet inte riktigt vilken temperatur banden kommer upp i men det kanske borde löna sig att "måla" dom svarta (för IR). Iof kommer väl den största värmeavledningen från konvektion vid dessa temperaturer.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/01/22 :  13:29:45  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Skulle vara coolt faktiskt med svart eloxerade alu.band

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/22 :  13:31:39  Show Profile Send n/a a Private Message
Den eventuellt större effekttåligheten beror nog på att dom inte är frihängande från två punkter utan att dom sitter fast runt om.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/22 :  13:35:44  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Den eventuellt större effekttåligheten beror nog på att dom inte är frihängande från två punkter utan att dom sitter fast runt om.

jo, speciellt vid lägre frekvenser har ju banden annars en tendens till att börja fladdra.. funderar på om man skall försöka staga banden på nåt sätt.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/22 :  13:41:35  Show Profile Send n/a a Private Message
Beror väl på hur långa dom är. Mina egna 1 metersband är fastsatta på två ställen förutom längts upp och längst ner.
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/01/22 :  17:51:24  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Mycket effekt tål den iaf.

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/02/04 :  12:44:07  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

denna ribbon sitter i en del PA högtalare, vore
intressant att testa dess hifiegenskaper faktiskt.

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/02/04 :  12:52:07  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Här är datablad, ser mätningarna bra ut, njae ser rätt
ojämt ut faktiskt;
http://www.stageaccompany.com/download/files/product/techdoc%20sa8535.pdf

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/04 :  13:07:07  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Ser inte ut att kunna vara till nytta för någon, ful kurva för en diskant för 20'000kr

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/02/05 :  09:15:29  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

det kan man hålla med om helt klart...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000