HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audio Physic
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2010/10/21 :  12:06:47  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Ni som äger ett par AP högtalare - är ni nöjda med ljudet ni får ?
Vad är era positiva/negativa erfarenheter med AP ?

matta
Member

627 Posts

Posted - 2010/10/21 :  12:39:15  Show Profile Send matta a Private Message
Jag hade Scorpio för en tid sedan, tillsammans med Krell kav400 och tyckte/tycker att det lät mycket bra. "No loss of fine detail", kan jag skriva under på. Scorpionerna tycker jag är snabba, korrekta, luftiga och exakta. Man blir imponerad av ljudet. Dock tycker jag att de faller på musikalitet, det blir för mig för mycket "tysk precision".
Men, måste jag tillägga, jag testade dom aldrig med annan förstärkare. Kan tänka mig att de skulle prestera mycket mycket bättre med en "kraftig" rör-stärkare.

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/21 :  13:34:30  Show Profile Send huzze a Private Message
Kör mina Scorpio med NAD M3. Tycker inte att de saknar musikalitet, visst, korrekta är de, men inte överanalytiska eller så. Stram botten hela vägen ner, bra på röster, detaljer och nyanseringar, inget som sticker ut i toppen och alla instrument går att urskilja. Ljudbilden är öppen och bred och ibland avslöjar de ovanliga saker på inspelningar (på någon skiva så lät det som att trumsetet stod längst fram ). Jag har svårt att se en högtalare i prisklassen som skulle fungera lika bra i mitt rum. Hur säger man med dagens svenska? De sitter säkert!!!

Välkommen på en provlyssning hos mig i norra Stockholm om du har vägarna förbi

Edited by - huzze on 2010/10/21 13:36:29
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/10/21 :  16:15:34  Show Profile Send pak a Private Message
Jag har haft Virgo 3.
De tvärimponerade på mig direkt men blev jobbiga i längden.
Tyckte att de blev lite för ljusa och analytiska för min smak.Sen så var det inte nog djup bas för att jag skulle kunna leva med dom.
Ska tilläggas att jag hade lite fel elektronik för dom den gången-tyvärr.
Men det är helt klart väldigt bra högtalare,när de får bra kringutrustning och rätt förutsättningar.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2010/10/22 :  10:31:44  Show Profile Send bibi50 a Private Message
pak och matta
Precis så upplever jag mina Tempo6 !!! Har bytt kablar till ingen nytta egentligen. Kör också med Krell kav400
Vet inte in eller ut... Ska Krellen eller Tempo6 ut osv....
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/10/22 :  11:02:38  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Ut med Krell!
Jag kommer inte byta bort mina Tempo 5 i första taget, är fantastiskt nöjd med ljudet och finner dem allt annat än ljusa och analytiska i min setup. Det "släppet" dessa bjuder på har jag inte hört på högtalare i lägre prisklasser än runt 100Tkr.
Det negativa är väl möjligen att de kanske inte håller ihop till fullo i övergången mellan mellanregistret och basarna. Kanske en placeringsfråga iofs.

MVH Micke

PS Driver dem med Bladelius Tyr DS

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2010/10/22 :  12:19:02  Show Profile Send matta a Private Message
Jag kanske inte är (eller också är jag det) rätt man att fråga, eftersom jag först slängde ut Scorpionerna och sedan krellen...
Jag tror att man måste sätta sig ned, lyssna och fundera på hur man vill att musiken skall presenteras. I mina öron drar AP och Kav400 åt samma håll...

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2010/10/22 :  12:48:16  Show Profile Send bibi50 a Private Message
I mina öron drar AP och Kav400 åt samma håll...

Jag vet inte riktigt vad du menar men som du säger allt är perfekt och tyskt exakt men det finns ingen njutning i musiken av någon anledning. Funderar bara på vilken som ska ut först och vilken som ska ersätta för att få ett mer njutbart musikaliskt ljud.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/10/22 :  13:03:21  Show Profile Send Klingan a Private Message
Min uppfattning är att högtalarna sätter störst avtryck på ljudet. Så oavsett vilken förstärkare du än väljer så kanske du inte uppnår ditt ljudideal. Pröva dig fram med olika stärkare som har olika egenskaper, men hittar du inte rätt så får du byta högtalarna.

"Kan tänka mig att matta menar att båda har mer hjärna än hjärta som egenskaper"
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2010/10/22 :  13:36:19  Show Profile Send matta a Private Message
..."mer hjärna än hjärta"... där satt den Klingan, just så menade jag ! och hjärtat är mycket viktigt när man väljer sina komponenter eller hur?!

Jag tycker att AP och kav400 (läs kav och inte Krell!!) står för ett mer "analytiskt" ljud, om jag så säger. När jag bytte ut mina AP till ProAc så blommade musiken ut mer, men för mig så blev det lika stort steg till i rätt riktning när kav:n också byttes ut.

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/10/22 :  16:07:01  Show Profile Send pak a Private Message
När jag lyssnat till Audio physics och det har låtit bra så har det varit med T+A, Densen, Burmester.Har hört med krell och det tyckte jag var för vasst.Har hört med Bel Canto-det var väl ganska ok.Detta har dock varit i ganska väldämpade rum...
Själv hade jag Dynamic Precission och det var ingen höjdarmatchning då det blev för kliniskt och "mesigt" på nåt vis.
Men jag tycker att det oftast blir för stramt och analytiskt oavsett för att jag skulle fundera på AP igen.Möjligens nån av de större äldre modellerna då kanske.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2010/10/22 16:32:42
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2010/10/23 :  11:26:38  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Ja, konstigt att alla har samma upplevelse ! Från en högtalare i den priskategorin borde man vänta sig lite mer musikalitet. Förstår också att andra boven är kav400 men det verkar som den är ganska populär trots detta. Ställde frågan i andra forum också: Vad har ni för högtalarförslag istället för AP som ska köras med kav400 ?
Vill gärna ha AP's detaljer kvar men önskar behagligt söt icke tröttande ljud. Kablaget som numera används Purist Audio Musaeus.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2010/10/23 :  13:59:15  Show Profile Send Figge a Private Message
Jag vet.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40467

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2010/10/23 :  16:00:30  Show Profile Send matta a Private Message
Kav400 och sonus faber låter väl mumma tillsammans.

Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2010/10/23 :  19:39:44  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Alla Sonus Faber eller de dyrare ?
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2010/10/23 :  20:22:08  Show Profile Send bibi50 a Private Message
matta: "Kan tänka mig att de skulle prestera mycket mycket bättre med en "kraftig" rör-stärkare"

Hur kom du till denna slutsats ? något specifik i tankarna ? du bytte ju både högtalare och förstärkare. Vad valde du och är du nöjd numera ?
Go to Top of Page

delight
Member

94 Posts

Posted - 2010/10/23 :  20:51:44  Show Profile Send delight a Private Message
Hej bibi50
Jag kan tipsa om ett vansinnigt bra erbjudande (enligt mig):
Roksan Caspian M1 försteg och monoblock säljs av Sevenoaks Sound and Vision för 2299£ ordinarie 4747£ och frakten från England 60£ (HifiArts paketpris 49000:-)
http://www.sevenoakssoundandvision.co.uk/home.aspx
Jag tycker att den kombon är ett prisvärt köp till ordinarie pris och helt oslagbart till reapriset.
Om dina tempo6 inte blir glada av Caspian combon så har du i varge fall enormt en rolig och musikalis förstärkare som du kan skaffa nya högtalare till.
Jag är partisk men sen jag bytte förstärkare så har alla begrepp som bas, diskantlyster, dynamik, närvaro osv.... helt tappat betydelse. Det är bara MUSIK och MUSIK som kommer ur högtalarna. Musikerna står i mitt vardagsrum och de har blivit glada och spelar bättre än förut och jag har fått 300 nya skivor!...Givetvis är alla parametrar på topp! bas diskant närvaro osv. men jag tänker inte längre på det, allt bara finns där och flödar ut helt självklart.
/Linus
ps min Caspian M1 combo driver QRS Nova
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2010/10/24 :  03:50:40  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Delight: Wow, vad jag svundas dig....
Härligt att höra !
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/10/24 :  08:53:20  Show Profile Send huzze a Private Message
Kan tänka mig att en rörstärkare skulle göra återgivningen lite varmare och mer musikalisk om det blir för analytiskt med en transistorstärkare. Själv tycker jag det fungerar utmärkt med min NAD M3 som är väldigt behaglig i ljudet. Allt handlar om matchning och personlig smak...
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2010/10/24 :  11:47:06  Show Profile Send JayBee a Private Message
Prova med rörförstärkare från Audio Research. Tala om synergi-effekt. Skall själv köpa en snart för att ta ljudet till en klart högre nivå.

Edited by - JayBee on 2010/10/24 11:48:21
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2010/10/24 :  12:17:49  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Audio Research ? Kör du också med AP ?
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2010/10/24 :  17:34:37  Show Profile Send JayBee a Private Message
Jag skall köra med Audio Research när ekonomin tillåter. Innan jag köpte mina Sitara lyssnade jag på dom tillsammans med VSi55 och DAC7. Det lät så som jag vill att det skall låta: detaljrikt, med mjukhet och 3D plus att det svängde något enormt.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/10/24 :  17:50:44  Show Profile Send huzze a Private Message
Sitara - spännande! Hur är de i botten?
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2010/10/24 :  19:04:48  Show Profile Send matta a Private Message
bibi50, jag antar att det är just som huzze säger om varmare återgivning...

Om jag är nöjd nu? Ja det är jag, mycket nöjd, men som många på detta forum är man alltid nyfiken på andra prylar.

Go to Top of Page

Hifi-Perra
fd. Dynaudio

97 Posts

Posted - 2011/04/05 :  22:47:08  Show Profile Send Hifi-Perra a Private Message
Hej!
Jag är ägare till ett par Scorpio Mk2 men funderar som alltid på något nytt. Denna gång Scorpio 25 Jag testade först mina Scorpio Mk2 med min Bladelius Thor Mk2, sen med min Bladelius Tyr Mk1. I Oktober 2009 tror jag det var så köpte jag en Primare I30 och nu har jag även kört dessa med min Thor Mk3 Novitas som jag fick hem för en månad sedan. Det som lät sämst var Thor 2:an. Det lät vasst och hårt. Bäst lät Primaren som var som gjord för dessa högtalare, saknar den så pass att jag funderar på att köpa tillbaka den Det lät faktiskt underbart Nu kör jag dessa med min Tyr i tv-rummet då jag tyckte att just den kombinationen var mest lyckad, iaf som det ser ut just nu. Skall fixa det där med strömmen innan jag kopplar in Thor 3:an i tv-rummet igen. Kanske lite Furutech där Thoren spelar just nu med mina B&W CM7:or i sovrummet tillsammans med Vincent, Rega och Marantz samt lite Clou Cable. Hur som helst, om man vill höra något riktigt underbart och föredrar en varmare klang så skall man helt klart lyssna på Primare I30 och Scorpio

Mvh

Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.

http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra

Edited by - Hifi-Perra on 2011/04/05 22:51:53
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2011/04/06 :  08:24:12  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hur funkade Vincent
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000