HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sonab/Carlsson OA5 FEJK??? Med foton.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/10/20 :  17:59:28  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jo, jag fick hem dessa skönheter med bussgods idag (tackar kära säjare) och slogs direkt av hur otroligt bra de låter, på de flesta områden iallafall.

Det enda är väl basen, de är nästan så ljusa att de är skärande att lyssna på. Ska de verkligen vara så luftiga men klena?
Om nej, kan det bero på felvänd fas?

De drivs av ett par PP EL34 kopplade ultralinjärt.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2010/12/06 16:47:30

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/20 :  18:22:43  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Gratulerar till en bit väldigt trevlig högtalarhistoria.
Själv sitter jag med en uppsättning OA-116 där endast omkantning av basarna har gjorts.

Hoppas det är typ 2 du har köpt.

Vad du än funderar på att göra så måste du läsa carlssonplanet först:
http://www.carlssonplanet.com/oa5ii.php
och renoveringstips. http://www.carlssonplanet.com/renovation.php

Edited by - Mickel-mackel on 2010/10/20 18:23:32
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/10/20 :  19:36:26  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag har kollat planeten och jag hade inte tänkt mig att göra nått alls. De verkar vara i utomordentligt skick
Och, japp! Det är typ 2.

Just nu kan jag inte göra nått seriöst test då mitt kombinerade försteg/DAC kom idag och volymen endast verkar funka på hörlurssteget. Fullt blås i högtalarna, ajajaj mina öron

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2010/10/20 19:36:47
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/20 :  19:43:31  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Vad det gäller basen (avsaknaden) har jag inga speciella tips.

Du kan börja med det vanliga, fasvänd ena burken/spela med endast en, prova med en annan förstärkare.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/10/20 :  20:17:09  Show Profile Send Kmj a Private Message
Japp, jag fasvände och det verkar som om det hjälpte lite men den är fortfarande ljus. Jag får lyssna lite mer på dem och kolla om det är en vanesak, hoppas det för fasen vad vackra de är. Jakaranda med svart galler

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/10/21 :  12:14:11  Show Profile Send Kmj a Private Message
Förresten, bas mot väggen och diskanterna mot lyssningspositionen (erna) är det som gäller vid placering va?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/11/02 :  21:48:48  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ok, nu har det fått någon vecka på sig och nykärleken har lagt sig och vad kan jag säga?
Alla de där människorna som är så lyriska över sina sonabhögtalare, jag kan inte för mitt liv fatta vad det kommer ifrån.
Visst har de en sjuhelsikes ljudbild och liveplattor känns det som om du sitter i publiken men vad hjälper det när de är så basfattiga som de är? Jag är ingen basjunkie men när tidigare fyllig musik numera låter som om de spelar på blöta pizzakartonger så blir man ju lite fundersam. Möjligtvis förtjänar de en framtid som sovrumshögtalare kopplad till en gammal denverklockradio men en plats i vardagsrummet? Hellre ställer jag in ett sånt där pärlemoskimrande glas och delfinbord...

Nä, nu ska jag ut i vardagsrummet igen och koppla in ett par RIKTIGA högtalare.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2010/11/02 :  21:53:10  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Jag är benägen att hålla med dig, jag tycker att dessa högtalare är något överskattade.
De är inte dåliga, men väl överskattade och överprisade.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/11/03 :  01:18:35  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jämfört med hur flertalet andra högtalare lät på 1960-talet var Carlsson/Sonab OA5 bland de bättre, men mot dagens högtalare låter de mycket bedagade, i synnerhet med (bristen på) den bas som ofta förväntas i nutida musik. Även om 9710'an strålar sin ojämna diskant uppåt och inte direkt mot lyssnaren tycker jag personligen illa om både den och MT20-diskanterna som även användes i OD11, OA12 och OA14. Därför var jag Carlsson-hatare tills OA51 gjorde mig nyfiken och OA52 som fick mig fast 1984 och efter den uppgradering jag gjorde 1994 sitter nöjd. Inga senare uppgraderingsvarianter har över hittills överträffat dem IMNSHO (not so).
OD11 och OA12 uppgraderade med CT62-diskanter och omkantade eller nya basar tycker jag också mycket om. Nya obi-diskanten har jag inte hört och inte heller OA5 MMX.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2010/11/03 01:20:09
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/11/03 :  07:19:10  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Jag är benägen att hålla med dig, jag tycker att dessa högtalare är något överskattade.


Min åsikt exakt, om du byter "något" mot "extremt". Detta är nog den största besvikelsen inom hifi jag råkat ut för. Hade jag bara lyssnat på ett par innan så hade jag gått med min första plan och köpt ett par stativare på fynda istället. De kostar bara 700:- och presterar bättre.

quote:
i synnerhet med (bristen på) den bas som ofta förväntas i nutida musik.

Nu upplever jag det så att musik med nutidens musik med mer bas är de enda som går att lyssna på. Robyns plattor funkar men all basfattig musik är riktigt kasst. Jag testade counting crows, akustiska liveplattor med dv artiskter, Andy Mckee, lite 80-talshårdrock m.m. med samma resultat. De med normalt sett tyngre bas gick att lyssna på men de med mer "normal" nivå var rent obehagliga att lyssna på.

Nåja, de är snygga och sålänge de bara ska spela på låg volym i sovrummet så kan de få finnas kvar på sitt utseende. Ett tag iallafall.

Fy f*n vilken skit alltså, detta måste vara ett praktexempel på varför vissa produkter inte tillverkas längre.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/11/05 :  07:06:22  Show Profile Send Kmj a Private Message
Brorsan kom förbi igår och efter några sekunder frågade han lite oskyldigt "varför spelar du musik på klockradion?"...
Medan jag tuggade lite lätt på bordskanten kom jag på att jag bytt försteg och att det nya har dubbla utgångar, snabbt stängdes hemmabion av och subkabeln bytade hål. Resultatet blev mkt bättre, fortfarande inte lika bra som mina Troels men fullt acceptabelt. De får stanna i vardagsrummet trots allt (och det har inte det minsta med kvinliga klagomål över att jag inte får göra mig av med mina "nya" och fina högtalare att göra...).

Nu jagas det baslåda.
Fortsättning följer i teknik&diy.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2010/11/05 :  10:44:25  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
Har du kollat så att inte dämpmaterialet har trillat ner och täppt igen "basreflexen"? kan ju strypa evnt bas rätt bra.
istf jaga baslåda så borde du isf köpa f87 elementet. som låter väldigt fint.
Har hört oa5:or som låter väldigt bra, bättre än Dali 5005 i allt utom bastryck och något annat par som låtit som du beskriver. har nog mycket att göra med hur hårt liv de levt kanske?
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/11/05 :  10:55:58  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ingen aning om varför de låter som de gör, extra bas hjälper dock. Jag har inte kollat dämpmaterialet men jag ska lägga dem ner och kolla så fort jag kommer hem, tack för tipset.
Men en sak jag inte riktigt är med på, hur kan man säga att lått låter bättre än nått annat i allt utom en parameter om just denna parameter sabba helhetsintrycket? Antingen är det bättre eller så är det inte det.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2010/11/05 :  12:07:47  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
Då var oa5 bättre än dalina i mitt fall :)
alltså max volym förlorade oa5 på ordentligt, tror att 5005 hade en liten discopuckel tom.
Go to Top of Page

Mupp
Member

72 Posts

Posted - 2010/11/22 :  07:35:35  Show Profile Send Mupp a Private Message
Det finns en ny version av OA-5 framtagen av Ino Öhman. Ska demas på Sveriges Radio 11 december. Den kanske är bättre. Jag ska dit och lyssna i varje fall.

Kolla på http://www.carlssonplanet.com/oa5_mmx.php?lang=sv

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/11/22 :  08:31:44  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag klarar mig nog, förhoppningsvis hjälper den med den nya suben som är på ingående. Det blir en grym nergradering från mina nuvarande men de får finnas kvar ENBART på utseendemässiga kriterier.
Jag har inte vart helt oaktiv så jag har haft dv vänner hemma för test så att det inte bara är min inställning och utlåtandet är överlag enhetligt. Skithögtalare rent ut sagt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2010/11/24 :  01:24:45  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Även om jag kan hålla med om att OA5 verkligen inte är en högtalare som presterar ett ljud som kan anses som speciellt bra med dagens mått mätt, så vill jag ändå påpeka följande.

Det är ett par 40 år gamla högtalare som är försedda med både bas och diskantelement som lider av stora problem med åldring. Elementen kan således vara "sop-slut". Det är till och med ganska troligt. Vidare så är det som nämns ovan inte ovanligt att dämpmaterialet ligger fel. Jag hade ett par OA5 (enda par jag ägt) där jag upptäckte att tidigare ägare hade pillat med dämpmaterialet i ena lådan. Såg ut som att han inte fått dit det som det skulle sitta utan bara slängt ner alltihopa löst i lådan. OA5 spelar ju aldrig någon direkt bas, men dessa var 7 resor värre än vad de blev efter att det rättats till.

Så ja, OA5 år är en gammal högtalare, som redan när den var ny var en budgetvariant av toppmodellen OA6. Att ditt par låter som ett par riktiga skithögtalare är inte heller något konstigt. Men att det skulle vara något som går att överföra på några andra par eller andra modeller håller jag inte med om. Och är det någon högtalare som bland Carlssonentusiaster på 2000-talet INTE varit hypad så är det OA5.

Väl mött! :)

/Erik
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2010/11/24 :  06:46:40  Show Profile Send diffen a Private Message
Känner igen basfattigheten...men fick tips av en vän att de ska stå i hörnen av lyssningsrummet, bara att testa sig fram med sen, hehe

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/11/24 :  08:18:16  Show Profile Send Kmj a Private Message
Basen ska vi råda bot på med en låda på 110x50x15cm, fyra 6,5"are och ett 300W subslutsteg.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/11/24 :  18:03:46  Show Profile Send jonasz a Private Message
Är uppvuxen med och har fortfarande ett par OA5 typ 1 i köket. De suger till musik men passar bra till nyheter, sommarpratare & dylikt...

De är dock rätt snygga med sin stilrena design.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/11/24 :  19:22:30  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Har ett par OA5K - d v s OA5 typ 1 i byggsatsvariant på landet. Har dessutom haft ett par typ 2 som gått här hemma. De är emellertid sålda, gick på tre timmar från annons till betalning och avhämtning!

Nåväl - de OA5:or som står på landet är i original och spelar ett utmärkt mellanregister. Både detaljerat och fylligt. Basen och diskanten är emellertid inte mycket att hänga i julgran, högtalarna går varken speciellt högt eller lågt. De rullar av rätt snyggt så det är ändå njutbart att lyssna på musik.

Utifrån det som skrivits i tråden hittills kan man alltså konstatera att det finns både bra och dåliga exemplar av de gamla trotjänarna.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2010/11/24 19:23:15
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/11/25 :  07:14:51  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ja, om mina är bra eller dåliga ex vet jag inte. Jag är bara förvånad efter att ha sett alla hyllningar till dv Carlssonhögtalare och sedan få hem ett par som är rent obehagliga att lyssna på .

Som Jonasz också säger så är de riktigt stilrena och generellt assnygga, så pga av detta kommer de faktiskt att få ersätta mina många gånger bättre C-17 (Troels Gravesen) som faktiskt är det bygget/inköpet jag är mest nöjd med. Så ett par skruvterminaler är beställda och när de kommit så ska jag byta internkablaget och fästa terminalerna, samtidigt så kollar vi att allt står rätt till inuti.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

rampitsch
Member

50 Posts

Posted - 2010/11/25 :  22:24:16  Show Profile Send rampitsch a Private Message
Det som inte har nämnts ordentligt i den här tråden (vad jag sett, men kan ju ha missat det) är att OA5 knappast kan anses vara representativ för Sonab/Carlsson-burkarna.

OA5 var för den tiden en bra högtalare som presterade välljud då, men går absolut inte att jämföra med de "större" och mer påkostade modellerna, som exempelvis OA12, OA14, OA116 och OA2212, som alla är födda på sjuttiotalet. Dessa högtalare spelar i en helt annan klass än OA5, som å sin sida är den mest sålda Sonab/Carlssonburken (folk-högtalaren).

Därtill finns de Carlssonburkar som föddes på 80-talet (Oa50, 51 och 52) och som också är av en helt annan rang.

Tänker inte försöka få er Carlsson-frälsta på något vis, men innan ni dömer ut alla Carlssonhögtalare som skit så tycker jag faktiskt att ni ska ta och lyssna på de lite bättre modellerna. För att lyssna på en OA5 (som dessutom kan ha dåliga element) är som att provköra en tokrostig gammal amazon och för den skull döma ut 940:n som en riktig skitbil. Jämförelsen och generaliseringen blir helt enkelt för sne.

Var allt för mig, goder afton på er!

//Rampitsch

Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt
Det ÄR kul att bygga eget

Ort: Västerhaninge (Handen - Stockholm).
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/25 :  22:52:51  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag sitter med OA-116 och kan väl säga att det inte generellt saknas något mot moderna högtalare.
Jag har många ggr blivit överraskad över hur djupt dom går och hur korrekt det verkar spela.

Men den ortoakustiska principen medför ju rätt stora skillnader i själva ljud-perspektivet jämfört med de flesta moderna skapelser.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/11/26 :  06:51:24  Show Profile Send Kmj a Private Message
Tack för input och rättelserna, att 5:orna är de mest vanliga, samt att när man läser positiva saker om Carlsson så hör man ofta just "carlsson", bidrar nog lätt till att den oinvigde lätt kopplar ihop OA5 och Carlsson rent generellt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2010/11/26 :  07:04:44  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag har haft ett par OA14 och kan väl direkt säga att dom högtalarna var inget för mig. En god vän hjälpte mig att renovera dom enligt Carlsonplanets föreskrifter men inte fan hjälpte det. Samma problem som TS..var är basen broder??

Dock sålde jag dom med förtjänst så jag borde inte klaga men Carlson är inget för mig i alla fall. Jag har inte hört Larsen som kanske kan sägas vara en modern variant av Carlson så dom kanske funkar bättre.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000