HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 batteridrift, hur göra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/01/21 :  22:32:34  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
hej,

man har ju hört att batteridrift av anläggingen ska vara bra för ljudkvaliten, satt och kollade i clas olsson katalogen och såg att de har växelriktare, tanken slog mig då, kan man bygga ihop nått själv. med 12 v batteriladdare, batteri och en växelriktare.

det verkar ju finnas många el kunniga på detta forum, skriv gärna vad ni tror om detta projekt, och i så fall hur man skulle gå till väga.

mvh
micke

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/21 :  22:36:51  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Skall du köra på idén med växelriktare så skall du köpa dig en av riktigt god kvalitet som lämnar en snygg sinuskurva som utspänning. Jag har för mig att de som återfinns i Clas Ohlsons sortiment lämnar fyrkantsvåg och det borde inte fungera nå vidare.

För att åstadkomma liknande effekt kan man ju köra strömmen genom en bra UPS. (reservströmaggregat till datorservrar)
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/01/21 :  22:58:43  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
tack för svaret, de har både för fyrkant och sinus. Stod att den med förkantvåg var lämplig för tv video etc,

men borde det gå att koppla ihop nått enkelt och skulle det vara nån fördel, slipper man allt skit som är på nätet (elnätet) då?

mvh
micke
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/01/22 :  00:07:26  Show Profile Send DHT a Private Message
Intressant ide, men lite skeptisk är jag. Jag gissar att växellikriktaren genererar mer skrot än vad du har på nätet.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/01/22 :  00:17:02  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
någon som kan verifiera detta?, producerar en växelriktare mer skrot än vad som redan är på nätet eller, och var kan man få tag på bättre än clas olsson, någon som vet

mvh
micke
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/22 :  14:14:39  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Om växelriktaren har fyrkantsvåg ut så genererar den teoretiskt sett oändligt med övertoner. Inte bra.

Det är ingen idé att först ta ner spänningen till 12 V och sedan switcha upp den till 230 V igen. Det ger bara förluster. Däremot kan kanske ett nätfilter göra skillnad.

Annars kan du ju alltid driva förstärkaren direkt från batterier. Ger en garanterat slät matning...

/Marcus
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/01/22 :  14:25:30  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
direkt från batterier? hur gör man då, måste grejerna byggas om då??

mvh
micke
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/22 :  15:14:37  Show Profile Send Flint a Private Message
Ta 6st 12V bilbatterier och sätt i serie. Sätt jorden i mitten så har du en spänningskälla på 2 x 36V. Strömkapaciteten lär bli förödande. Mata ett slutsteg med pulvret. Det ger en uttagbar effekt av 81W i 8ohm eller 162W i 4ohm. Om du kortsluter högtalarkablarna så smälter dom garanterat bort såvida inte sluttrissorna exploderar före det. Säkring rekommenderas. Batterierna underhållsladdar du medan öronen vilar, dvs. när du inte spelar.

Edited by - Flint on 2003/01/22 15:16:09
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/01/22 :  15:20:16  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
tror jag lägger mina planer på is ett tag, lät inte som nått för mig det där

h
micke
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/22 :  15:27:06  Show Profile Send Flint a Private Message
micke76
Jag tror att ditt beslut är förnuftigt men det är
kul att fantisera lite runt idén.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/01/24 :  10:41:50  Show Profile Send A8 a Private Message
Jag har gjort det, 16 st (8 per kanal ger +- 48 till 54 volt) 7.2 ah Panasonic blybatterier osäkrade med 15 cm långa rejäla kablar till ett moddat LC Audio Millenium slutsteg. Har kostat en del talspolar och annat med men va fan...ska de va ska de vara ordentligt.
Största problemet har varit uppstart, serieresistansen i battrierna är så låg att start strömmen för att ladda mitt 500,000 uF konding paket blev är helt sanslös.
Lösningen blev en mjukstart mha av halv klena nättrafos som dessutom fungerar som underhålls laddare.

Fördelen är total kontroll
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/24 :  20:29:16  Show Profile Send Flint a Private Message
AB
Jag förstår att du har SVETSAT igen några magnetgap.
Tycker du att arrangemanget är värt mödan?
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/24 :  21:13:17  Show Profile Send Pabo a Private Message
Egentligen är det en ganska intressant idé att mata nätdelen med en fyrkantspuls eftersom man då man likriktar den får en väldigt slät spännnig. När man matar en nätdel med en sinus så får man ju ett 100Hz rippel pga att uppladdning av kondensatorerna bara sker kring toppen av inspänningen. Fyrkantsvåg kan kanske ge problem med mättning av transformatorkärnan eftersom toppvärdet borde vara samma som hos sinusen. Sant att mängden övertoner blir stor fast å andra sidan så kommer ju strömtopparna reduceras till "nada" vilket borde ge stora fördelar i form av minskade magnetfält ifrån likriktarbryggor och kablar inuti nätdelen.

Så, nu väntar jag på avrättningen....

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/01/25 :  00:13:32  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Får väl bjussa på en länk. En kille som kör sina Son of Zen med 4x50Ah batterier.
[url][http://www.marleylondon.com/sozilla%20anatomy.htm/url]

Hans feta DIY-anläggning. Spana också in hans cd-spelare som inte finns med på bilden.

Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/25 :  01:59:20  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Skapliga kylprofiler till effektmotstånden iaf. Nästan det värsta jag sett =)
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/01/25 :  10:31:32  Show Profile Send A8 a Private Message
Flint,

Jag försökte leva utan en tid men har man en gång hört hur det kunde låta....

Det började med att jag byggde om en cd-spelare att helt gå på batteri för att sen släppa loss dess fulla potential och frikoppla hela kedjan från nätet var det bara att ge sig på slutsteget. I mitt fall tycker jag det var värt det men om man inte lägger ned samma möda på hela kedjan tycker jag nog man kan hålla sig till kraftiga traditionella nätdelar.

Mitt tips till er som vill tweaka ert slutsteg är att börja med mer "lyt" kapacitet och se om ni hör skillnad. Om det blir skillnad fortsätt att addera lytar tills ni inte längre märker någon förändring.

Pabo,
Tror nog du får sinus ändå eftersom nätdelen ju bla fungerar som ett lågpass filter. Kanske kan du se det som att kondingarna inte kan ladda upp så snabbt som det krävs för fyrkants våg, vad som i prkatiket händer är att "kanterna" skärs av och du får en blanding av trekant och sinus beroende på storleken av konding paketet.

Edited by - A8 on 2003/01/25 10:32:58
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/25 :  17:18:42  Show Profile Send oliver a Private Message
Krångla inte till det så hemskt gör som jag,släpade upp två Optima batterier 12v 60Ah kopplade i hop dom och körde mitt bilslutsteg McIntosh 4*100w och blev mäkta förvånad vad det steget presterade jämfört med mitt Krell.Det finns några bilslutstegs tillverkare på marknaden som verkligen vet vad dom sysslar med,titta bara på effekt kuberna det finns rätt få HiFi steg som klår dom.Nu är inte effekt kuben direkt avgörande för ljudet men är dom strömstarka så brukar dom även vara påkostad för övrigt.

Skeptiker
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/01/25 :  21:05:29  Show Profile Send A8 a Private Message
Ett bilslutsteg på 100 watt gör om likströmmen till växelström för att därefter likriktas och glättas som ett traditionellt steg. Det är ineffektivt men nödvändigt i bilsteg...
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/26 :  15:55:50  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by A8

Ett bilslutsteg på 100 watt gör om likströmmen till växelström för att därefter likriktas och glättas som ett traditionellt steg. Det är ineffektivt men nödvändigt i bilsteg...

Men bra låter dom.

Skeptiker
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/26 :  17:09:37  Show Profile Send Pabo a Private Message
A8

quote:
Tror nog du får sinus ändå eftersom nätdelen ju bla fungerar som ett lågpass filter. Kanske kan du se det som att kondingarna inte kan ladda upp så snabbt som det krävs för fyrkants våg, vad som i prkatiket händer är att "kanterna" skärs av och du får en blanding av trekant och sinus beroende på storleken av konding paketet.

Tja, det beror på hur lågohmig drivning du har av fyrkantspulsen. Antar att enheten de pratar om har en switchande utgång och då består den troligtvis av ganska lågohmiga MOSFET:ar. Driver du en ringkärnetransformator, som ju brukar ha en ganska stor bandbredd, med en sådan fyrkantspuls och sedan fullvågslikriktar den så handlar det ju om att du får en i princip ren likspänning efteråt. Kondensatorerna utgör ju bara en filterverkan så länge du förändrar spänningen över dem så när de väl är laddade till toppspänningen hos fyrkantsgeneratorn så får man ju en nätdel där kondensatorerna laddas vid behov istället för bara under topparna av sinusvågen. Det blir väldigt likt batteridrift. Jag skall nog ta och testa någon gång.

Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/26 :  17:11:22  Show Profile Send Pabo a Private Message
Lite störningstips!

Det finns ju två typer av störningar, den ena är magnetisk som genereras av ström och den andra är fält som genereras av spänning. Stora strömspikar som varierar med en viss frekvens kan kopplas till en kabel eller ledare i närheten genom att det bildas ett magnetfält kring platsen för spiken som sedan återskapar en ström i närliggande ledare. Höga spänningar genererar fält som kan kopplas på högohmiga halvledare eller noder i en koppling och generera en potential i takt med störningen. De värsta problemen med störningar i en traditionell nätdel är enligt mig de stora strömtopparna som förekommer mellan trafo och kondingar. Dessa har en grundton på hundra Hz med ett gäng elaka övertoner. När man matar en koppling med en likspänning så kommer strömmarna i nätdelen vara identiska med musiksignalen och inget annat vilket är en mycket trevligare situation. Man skall dock ha i åtanke att i ett icke klass-A steg så kommer plus och minus ledarna innehålla halva signalströmmen. Kopplas dessa in i ingångssteget så genereras tredjetonsdistorsion.

Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/01/26 :  21:27:28  Show Profile Send A8 a Private Message
Pabo,

Det är förvisso rätt men känns lite som att gå över ån efter vatten. Ett par lågohmiga mosfetar hjälper inte om du inte har en ren och lågohmig, strömstark källa att dra från och för att fixa det är vi tillbaka där vi startade.

Oliver, betvivlar inte att det låter bra, det finns det mycket som gör. Du började dock ditt inlägg med varför krångla till det...tycker det verkar krångligt att gå från likström till växel och sen tillbaka igen men iof sig är det kanske vad den här tråden handlar om.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/27 :  07:49:25  Show Profile Send Pabo a Private Message
A8

Helt sant, mitt resonemang förutsatte en lågohmig nätdel som försörjer fyrkantspulsen. Låter ganska dumt nu när jag tänker efter. Det krävs någon form av switchad, reglerad spänningskälla för att försörja denna så det blir en dyr variant i slutändan.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000