HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 monitorn som har varitt här förut
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/01/21 :  22:18:01  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Vad tror ni om mitt lilla bygge som nu ser klart ut efter ett tags byggande.ny lackering o enklare fillter .bor ni i gbg är det bara att höra av er på ett litet test
mätning=

http://www.hififorum.nu/foto/holmgrenstefan/2-vagare-30-deg-off-ax.jpg

och högtalaren=

http://www.hififorum.nu/foto/holmgrenstefan/min-monitor.jpg

[size=1]driver R.A.L

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/01/21 :  22:38:28  Show Profile Send mjon a Private Message
Stiligt!

Vad använder du för element?

/ Magnus
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/21 :  23:02:12  Show Profile Send celef a Private Message
En liten nivåhöjning i toppen å jag me skulle gilla högtalarens tonala balans!

sound pollution
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/01/21 :  23:10:33  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by celef

En liten nivåhöjning i toppen å jag me skulle gilla högtalarens tonala balans!

kul med konstuktiv kretik väl kommnas.. det är en sak som man bör tillägga och det är att det är mätt 30 grader offaxsis villket i detta fall gör att den rullar av vid ca 15khz normalt 0 grader alltså rullar den av vid 18-19 k hz
mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/01/22 :  00:13:46  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
JAg tycker det ser fint ut. Det finns alltid nått att påpeka...trist nog! :-(

Jag skulle vilja ha omvänd kurva på diskanten! Peaken mellan 2.7 och 3.7 skulle tillhöra +10kHz området, och den lilla snygga trenden ner mot 1500Hz skulle gärna få hålla sig på nivån -2dB upp till ca 4.5kHz, för att därifrån dra sig upp mot 0 nivån och sen eventuellt en liten peak från 10k och uppåt...

Misstänker att det låter dynamiskt och rytmsikt, iom puckeln runt 3kHz. Eller?

Gissningen är att det är bas/mellanregistret som ger puckeln. Den (peaken) dämpas nämligen i off axismätninge, vilket drar mina misstankar mot bas/mellanreg. Delar du bas/mellan högt och brant eller?

Kul med projekt som du (/ni) delar med er av! Moderatorn blir varm i talspolen av sånt! ;-)

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/01/22 :  00:27:06  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

JAg tycker det ser fint ut. Det finns alltid nått att påpeka...trist nog! :-(

Jag skulle vilja ha omvänd kurva på diskanten! Peaken mellan 2.7 och 3.7 skulle tillhöra +10kHz området, och den lilla snygga trenden ner mot 1500Hz skulle gärna få hålla sig på nivån -2dB upp till ca 4.5kHz, för att därifrån dra sig upp mot 0 nivån och sen eventuellt en liten peak från 10k och uppåt...

Misstänker att det låter dynamiskt och rytmsikt, iom puckeln runt 3kHz. Eller?

Gissningen är att det är bas/mellanregistret som ger puckeln. Den (peaken) dämpas nämligen i off axismätninge, vilket drar mina misstankar mot bas/mellanreg. Delar du bas/mellan högt och brant eller?

Kul med projekt som du (/ni) delar med er av! Moderatorn blir varm i talspolen av sånt! ;-)

// Pär Engelholm

Jag har haft ett ganska kompliseratt fillter inan med en massa korigeringar.men jag kör nu rent, delning 6 db på bas 12 på diskant.med ett stort hopp imellan delningarna.högtalarellementet har en topp och baffeln gör sitt me vilkett är klädd med tyg för att minska refletioner.Denna högtalaren är den minsta av den serie jag bygger..och jag anser att den låter myckett öppet o klart en ganska lätt hörd högtalare utformad för en normal lysnings position."hemma"

[size=1]driver R.A.L

Edited by - holmgrenstefan on 2003/01/22 00:29:30
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/22 :  07:39:00  Show Profile Send henricsson a Private Message
Nice nice, är det morel jag skymtar?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000