HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hemmabyggt slutsteg till bilstereo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Axzell
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/01/21 :  21:39:43  Show Profile Send Axzell a Private Message
Jag är intresserad av vad man egentligen behöver för saker till ett slutsteg som kommer ha 12V likström från bilbatteriet.
Steget behöver bara vara mono och skall pumpa till 2st 10or eller 12or i hatthyllan på en Golf
Steget borde väl vara kapabel till att pressa 400-500W.

Jag behöver bara veta vilka grejer som behövs och sedan borde jag kunna räkna ut resten hur man sedan sätter ihop grejerna ;)

Meningen är att få det hela så billigt som möjligt (vill också helst bygga själv för skojs skull)

När jag tänker på slutsteg tänker jag bara att det skall vara:
En fet trafo 400-600VA
5-6st stora kondingar
likriktare
effekttransistorer
kylflänsar på likriktaren och transistorerna..

Är öppen för förslag!

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/21 :  22:28:25  Show Profile Send Pabo a Private Message
För att kunna bygga ett så effektstarkt slutsteg till bilen måste du använda dig av en switchad strömförsörjning. Denna skall pumpa upp 12V-spänningen till +/-60V eller enbart 60V om du vill köra bryggat.

En sådan strömförsörjning bygger du förslagsvis på en fullbrygga med en isolerad trafo. Har du inte byggt en switchad strömförsörjning förut så ger jag dig härmed en varning i all välmening. Det tar ett par månader att få den första att fungera.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/21 :  22:29:49  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Idén med transformator är ju rätt tänkt, men inte när det gäller bilstereo.

I bilen finns enbart likspänning som inte går att transformera enkelt med en transformator. Till nätdelen behöver du nog ha någon form av DC-DC omvandlare, eller vad som kallas ett switchat nätaggregat.

Kolla ELFA under linjära kretsar > Audiokretsar. Där finns kopplingsscheman till några olika förstärkarkretsar.

Detta kommer troligen inte bli så värst mycket billigare än om du köper ett begagnat slutsteg.
Go to Top of Page

Axzell
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/01/21 :  22:36:47  Show Profile Send Axzell a Private Message
ok tack... då vet jag lite mer :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000