HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bra inspelning låter sagolikt och tvärtom
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/09/21 :  23:28:33  Show Profile Send mangs a Private Message
Vet inte om jag skall lägga denna tråden här eller i allmänna forumet men då den handlr mest om olika sorters musik och inspelningar valde jag att lägga den här.

Som alla här troligtvis är med på så varierar kvalitén på diverse inspelningar något oerhört och desto bättre anläggning och tränad hörsel man skaffar sig desto bättre blir man på att höra skillnad.

Efter lite uppdateringar där hemma ser systemet nu ut som följer:
Squeezebox
Cambridge DACMagic
Primare I30
Martin Logan Aeons med nya paneler
2st Martin Logan Depth subbar
Ljudabsorbenter i första och andra väggreflektionen samt diffusorer bakom respektive dipol-högtalare. Vidare har jag placerat runt högtalarna md mm-precision och både mätt och provlyssnat i ett antal timmar. Numerabåde mäter och låter det oerhört bra på bra inspelad musik. Musik med sämre inspelning låter oftast ganska illa.

Eftersom jag jobabr med att optimera ljudet så vill jag ju givetvis återge det som finns på skivan men hur kan jag egfentligen avgöra om problemet jag hör ligger i inspelningen eller i min anläggning och hur vet jag att en inspelning är bra?

Ett exempel, all hifi,audiofil-musik etc låter gudomligt men jag har även märkt att inspelningar som jag tidigare tyckt låtit basfattiga och för hissad diskant (80-tals musik tex) låter väldigt bra medan mycet annat som jag tycker låter ok i andra mindre avslöjande anläggningar numera låter sådär eller till och med dåligt.

Ofta blir basen lite slö och bullrig eller så blir ljudet ointressant. Jag vet att det skiljer massor vad det gäller inspelningar men låtar som jag tidigare tycklt låtit bra på "ok" anläggningar sitter jag numera och upptäcker brister i. Medan vissa inspelningar som jag på motsvarande anläggning tyckt låtit tråkiga numera låter fantastiskt.

Ett exempel i förbifarten. Michael Jacksons skiva- Bad eller Police samlingsskiva med idel 80-tals inspelningar låter grymt bra medan nyare material med Sting låter färgat och eller burkigt.
Till och med Norah Jones med Come way with me som skall vara ok enligt de flesta låter inte så imponerande. Bra men inte mer.

Är det så att mina nya anläggning har rätt och "allt" annat jag lyssnat på har fel eller är det tvärtom ochjag som bör felsöka i anläggningen?

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/09/22 :  09:05:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Du har ju fina grejor så jag gissar att det mesta är inspelningarna men samtidigt så är jag nyfiken på hur du upplever samma musik i andra naläggningar. Upplever du samma sak i dom?


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/09/22 :  15:33:07  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Till och med Norah Jones med Come way with me som skall vara ok enligt de flesta låter inte så imponerande. Bra men inte mer.

Det är rätt mycket egenljud på den skivan som man förstås kan gilla eller ogilla, men så värst mycket hifi vet jag inte om jag tycker att det är... Om du har Spotify kan du jämföra hur hennes röst låter på Come away with me, New York City (Peter Malick Group) och senaste The Fall. Alla kan inte stämma...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/09/22 :  16:53:13  Show Profile Send mangs a Private Message
Nej, det är sant med Norah Jones, de låter rätt olika även ur en modest anläggning.

Det är inte så ofta jag lyssnar på min favoritmusik med kritiska öron i andras musikanläggningar så det är svårt att säga. Dessutom så på mässor och i affärer så är det ju 95% den musiken som jag själv imponeras av där hemma som spelas.

Jag tänkte lite på detta igår och min poäng är nog att jag är osäker på om en fantastisk inspelning låter fantastisk i en bra anläggning pga av inspelningen, anläggningen eller både och?

På en sämre anläggning hör jag ju musiken men eftersom jag inte lyssnar lika kritiskt hittar jag ju inte heller bristerna. Brister som blir ytterst uppmärksammade när jag fiinlyssnar i en bra anläggning.

Det som kom som en chock är väl snarare att vissa inspelningar som jag har och har haft länge helt plötsligt lyfts och låter fantastiskt där de tidigare var basfattiga, saknade dynamik, rum eller whatever.

Det är lurigt det här då minnet ibland sviker en och dessutom så ändras ju smaken med tiden. Jag kommer tex ihåg att jag för 15år sedan hade ett par hembyggda Hifi-högtalare som lät riktigt bra. Till och med så bra med min Technics-förstärkare att jag idag minns det som bland det bästa jag hört och något jag strävar efter idag med betydligt bättre medel. problemet här är väl att om jag hört denna anläggning idag så hade jag troligtvis inte imponerats speciellt mycket av ljudet även om det lät hifi så saknades säkerligen en hel del parametrar som jag idag är ytterst kräsen med.

jag borde bränna ut en skiva med 10 låtar som låter bra på min anläggning och 10 låtar som inte inte låter så bra fastän de borde och sedan jämföra denna skiva i några butiker med bra utrustning.


Att det sedan finns många inspelningar som låter uselt oavsett vilket är ju en annan (tråkig men ack så sann) historia.
Go to Top of Page

Angberg
Starting Member

39 Posts

Posted - 2010/09/27 :  19:56:25  Show Profile Send Angberg a Private Message
Jag förstår precis vad du menar då jag har exakt samma "problem". Min tidigare anläggning som nu står på jobbet (Quad 99 CD-P + Quad 909 samt Tannoy DC6T) passade perfekt för all musik tyckte jag. Sen var det en heluppgradering hemma och efter det låter nästan all musik på bra inspelningar fantastiskt, medan sämre inspelningar låter tämligen mediokert. Musik som jag tidigare lyssnade på med glädje kan jag inte längre lyssna på.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78793
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000