HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vem använder vad till KEF Reference 1.2?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2003/01/21 :  16:49:43  Show Profile Send Gabe a Private Message
Hej - jag har ett par KEF Reference 1.2 högtalare som jag är mycket nöjd med. (Använde tidigare Carlsson OA.50, som ska in på helrenovering så snart plånboken tillåter det...)
Nu letar jag ny förstärkare. Min 18 år gamla Yamaha natural sound (2x100w vid 8ohm) driver dem trots allt rätt hyfsat, men inte mer. Har testat en MF A3, (lät okay), en Rotel RA1070 (bättre än MF) men utan att bli övertygad.
Har funderingar på Primare A.30, Arcam A85 samt Roksan Caspian men har inte haft möjlighet att prova någon av dem. Ny CD kommer också att införskaffas, sannolikt av samma tillverkare som förstärkaren av estetiska skäl. Under förutsättning att det låter bra nog förstås!
Vore kul att höra om någon därute har haft möjlighet att testa samma högtalare till olika förstärkare.

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/21 :  17:30:31  Show Profile Send n/a a Private Message
Saxat från Audioreview.com ang. ref 2-2:

"I have had these for 4 years and never truly experienced them until I hooked them up to a Rotel RMB-1075 amplifier. Previously I had a Yamaha DSPA-2070 integrated amp driving the speakers. at that time, I would have given them 3.5 stars. Since my recent purchase, however, they definitely have moved up to 5 star range."

Kanske ett tips?

Jag drev ett par ref. 2-2 med en simpel HK670 och även med NAD C370/270 biampat, det lät mycket bra i båda fallen tyckte jag. Lite jobbigt bara att basen skärs så brant. En halv oktav ner från 39 Hz var det ingen bas, en halv oktav upp så var det rena jordbävningingen.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2003/01/22 :  09:55:30  Show Profile Send Gabe a Private Message
Tack för tipset! Konstigt fenomen du beskriver med basen. Jag märkte ingen sådan tendens vare sig med MF A3 eller Rotel 1070. Nåväl, jag jagar vidare!
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/01/22 :  10:45:52  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej Gabe

Jag har ett par 3-2:or och dessa har jag drivit med ett par rörförstärkare under 1,5 år utan problem. Jag använder numera en Moon I-5:a som funkar kanon med dessa, testade MF A3CR för- och slutsteg men var inte speciellt nöjd med denna kombination. Om du har möjlighet så testa Moon I-3 om du bor i Sthlm.

Linkan

Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2003/01/22 :  14:47:40  Show Profile Send Gabe a Private Message
Jo, Moon 1-3 är en läckerhet, kostar visst kring 20.000:- om jag inte missminner mig helt. Har lyssnat på den hos Hifi-art i Stockholm, (känner inte till någon annan i stan som säljer Moon) tillsammans väldigt trevlig kringutrustning. Tack för tipset.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000