HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/01/21 :  14:31:08  Show Profile Send NtR a Private Message
Jag tar bladet från munnen igen!

Jag närmade mig det här med HiFi genom musiken. Det konstiga tyckte jag var att man aldrig snackade musik i HiFi-kretsar. Enda butiken jag var inne i där man snackade musik var Linn-butiken på Karlavägen i Sthlm. Vi blev å andra sidan sittande en hel eftermiddag och spisade brickor i långa banor. Köpte inga Linn-grejor för det, men både personalen och jag fick massor med nya musikaliska uppslag.

Numera har jag iofs en del Linn-prylar, så det är möjligt att de hade en räv bakom örat när de tog sig tid men det känns som det fanns ett rejält intresse. Hur är det här?

Jag skall vara ödmjuk och erkänna att det här kanske är fel forum, men då kanske ngn kan hänvisa till ett forum där det diskuteras musik. Jag behöver nämligen både hård och mjukvaru input.

Nicke the Rocker

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/21 :  15:00:01  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Här på HiFiforum finns en musikavdelning. Kolla här. http://www.hififorum.nu/forum.asp?FORUM_ID=3

Om det inte räcker så kanske din fråga får bra svar där?

Just i denna avdelning blir det inte mycket musiksnack eftersom det är just hifi det heter. Jag själv gillar när det blir lite luft omkring oss och snack om annat blandas med hardcore-hifi. Polare som delar ett intresse typ. Men rena trådar om annat ska nog placeras på rätt avdelning. Kolla runt lite så ser du vad som passar var.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/01/21 :  15:07:40  Show Profile Send NtR a Private Message
Ah, där ser man.

Jag är lite färsk på det här området, har bara haft dator sedan i höstas. Skitkul med disk.sidor men det gäller att veta hur man för sig, och var.

Håller annars med dej om att tonen måste vara som polare......

Tycker att det är ganska bra blandning av humor och allvar, men som sagt för lite musik. Det har ju dock fått sin förklaring nu, tack!

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/21 :  15:11:26  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Akta dig. Datorer och internet-forum som dessa är beroendeframkallande. Jag menar det halvt om halvt allvarligt.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/21 :  15:34:07  Show Profile Send n/a a Private Message
Nicke: Dirty music i KRSTD, där är det 50/50 hifi o musik. Han är återförsäljare för Quad oxo. Typ, det är lika mycket (om inte mer) skivaffär (vinyl mest) som hifibutik.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/21 :  20:23:53  Show Profile Send celef a Private Message
Jag tror att de flesta hifi-nötter är mer teknikfreak än musikdito, jag har vid flertal ggr på detta forum läst att ljudkvaliten går före musiken, vilket i mitt tycke är rena vansinnet!




sound pollution
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/21 :  20:45:30  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Jag tror att de flesta hifi-nötter är mer teknikfreak än musikdito"

Kanske stämmer. Måste bara inflika att man KAN vara både musik- och teknikintresserad. Ibland får man intrycket att de skulle vara motsatser på något sätt.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/21 :  21:15:00  Show Profile Send brumel a Private Message
Celef:
Hur länge får den där ölgubben va kvar tro? Innan admin tar bort´n.
För mig får han gärna va kvar dock.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/21 :  21:22:00  Show Profile Send brumel a Private Message
Och så till frågan varför det inte diskuteras musik i hifiaffärer. Kanske för att hifihandlare (ingen nämnd, ingen glömd) inte vet att skilja en violin från en cello.
Det vore kul om skivbutikerna kunde öppna en liten hifihörna så musiknördarna hittar rätt tillslut.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/21 :  21:27:56  Show Profile Send oliver a Private Message
celef,Musiken blir så mycket mer närvarande och äkta när den återges genom en bra anläggning därtill krävs bra teknik.Mycket trevlig ölgubbe förresten.

Skeptiker
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2003/01/21 :  23:10:16  Show Profile Send geldis a Private Message
Jag tycker att musik-intresse och hifi-intresse hänger ihop på något sätt, dvs kombinerat blir det mer än dubbelt så bra. Tar man bort ena faktorn, skulle jag tycka att det blir tomt och tråkigt. Alltså ingen kul hobby....

geldis
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/01/21 :  23:26:58  Show Profile Send yalpa a Private Message
Måste faktiskt säga att det spelas sjysst musik i Linn-butiken även här i Umeå...dessutom verkar det finnas ett riktigt intresse för mjukvaran, inte bara snack om apparater och ljudbild hela tiden.
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/01/22 :  23:13:58  Show Profile Send yoko a Private Message
Musiklyssnande e som sex. man kan ju komma på så många olika vis men alla e bra! Man kan lyssna på musik för att den e så häftig, för att den ger en ljudupplevelse...man kan njuta av ett rent ljud...Så kan man ju lyssna på musik så att det blöder i hjärta o mage eller lyssna på musik så att man nästan flyger ur soffan headbangandes....
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/23 :  00:00:26  Show Profile Send divander a Private Message
Jag har tänkt många gånger att det kanske skulle vara en bra affärsidé att ha en butik med både hifi och skivor. Skivutbudet skulle ha en tyngdpunkt på sån musik som inte måste säljas slut på ett par månader (ex. det mesta på topplistorna). Utan istället bra musik som lever lite längre. Kanske en lite smalare bredd på utbudet men i stället ett utbud som personalen har grepp om. Det skulle locka två typer av kunder. Skivköpare och hifiköpare. En del kanske köper både och. De som bara är inne för att köpa skivor har bra möjligheter att komma på idén att det faktist går att få ut mer av musiken om man byter ut onoff-massormedblinkarlampor-anläggningen. Hifi-spekulanterna kanske i alla fall skulle gå hem med några nya skivor om det nu inte blev något köp av en ny förstärkare eller nya kablar.

Även om det inte skulle vara en bra affärsidé (vilket det förmodligen inte är) så skulle i alla fall jag uppskatta en sådan butik.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/01/23 :  11:37:14  Show Profile Send NtR a Private Message
Mycket insikt finns det uppenbarligen även här, hör jag!

Celef,jag hoppas att de där lirarna du nämner är en liten minoritet. Om inte är det synd om människorna. Från mitt strikta användarperspektiv så ser jag prylarna mer som en (dyr) belastning än som ngt roligt, men eftersom de (prylarna) har så stor inverkan på musikupplevelsen så har jag utvecklat ett HiFi-intresse mer eller mindre mot min vilja. Och detta eftersom kunskap gör det lättare att hitta fram till en lösning som förhöjer musiken, utan att hushållskassan sinar helt.

Med tiden har det blivit en vana att tänka i de här banorna, och nu är det till min stora förvåning roligt att diskutera prylarna. Fantastiskt!

För övrigt finns det en variant på den där butiken som nämns: www.vinylbutiken.com

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/23 :  14:06:39  Show Profile Send divander a Private Message
Ja det är ett mycket bra exempel. Nu kommer kanske inte så många icke hifiare in till den btiken, men idéen är liknande. Jag tror att en stor majoritet av de som köper nyproducerad vinyl är antingen Skivryttare eller hifisnubbar. Hade samma typ av butik även sålt cd så skulle säkert många icke hifiare komma in.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000