HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilket prisområde på cd-spelare???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/01/21 :  09:33:09  Show Profile Send mats a Private Message
Hallå!!

Lite nyfiken på vilket prisområde mellan 10.000 till 50.000 som ni tycker att mest prisvärt?? När tunnas skillnaderna ut??..Sen så undrar jag vad ni anser att man vinner mest på ljudmässigt (ett nytt slutsteg eller cd-spelare) i samma prisklass på ett ungefär. Har fäljande idag..Dynaudio Contour 3.0 och Sony Sacd 940 (deras entry SACD) och Rotel RMB-1075 som slutsteg..

Tack på förhand
/Mats

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/01/21 :  10:04:59  Show Profile Send Nagra a Private Message
Skulle satsa stålarna på en ny förstärkare.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/21 :  10:43:05  Show Profile Send ekman a Private Message
jag hade bytt bägge cdn och slutsteget jag hade dock börjat med slutsteget
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/21 :  11:11:44  Show Profile Send brumel a Private Message
Min erfarenhet är att över 50 är det diminishing return som gäller dvs mindre resultat per satsad stålar. Mellan 20 och 50 finns det smartaste köpen. Och då syftar jag på cd och högtalare.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/01/21 11:13:59
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/01/21 :  11:43:27  Show Profile Send MartinN a Private Message

Hej

Jag hade sonys scd xb-940 i ca 4 månader och nu har jag sålt den. Efter att jag skaffade Arcam
cd 92 var jag inte alls nöjd med sonyn. Arcam:en hade långt bättre bas och mera detaljerad diskant.
Jag hör saker som bara dränktes i sonyn och ljudet är MYCKET annorlunda så jag fick en hel ny
skivsamling med Arcam:en. Tänker nu vänta med att skaffa SACD-spelare tills det har skett litet
mera produktutveckling och man får riktigt bra maskiner.

För dig är kanske Arcam FMJ cd-23 något att lyssna på.

Mvh

Martin
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/01/21 :  12:23:13  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by mats

Hallå!!

Lite nyfiken på vilket prisområde mellan 10.000 till 50.000 som ni tycker att mest prisvärt?? När tunnas skillnaderna ut??..Sen så undrar jag vad ni anser att man vinner mest på ljudmässigt (ett nytt slutsteg eller cd-spelare) i samma prisklass på ett ungefär. Har fäljande idag..Dynaudio Contour 3.0 och Sony Sacd 940 (deras entry SACD) och Rotel RMB-1075 som slutsteg..

Tack på förhand
/Mats




efter mkt lyssnande kan jag rekommendera sony scd 555 es den kostar väl ca 18kkr. senaste månaden har jag även begagnat mig av scd 777 es. den är ngt bättre men den kostar väl runt 40 kakor. då blir det kanske inte så mycket över till slutsteg.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/01/21 :  12:39:10  Show Profile Send mats a Private Message
Tack för era svar..

Jag hade hade tänkt att uppgrader det ena eller det andra och inte båda på en gång för att jag känner att jag vill köpa rejält på en gång(tänkte nånstans 30.000) men det är inte satt i sten. Sen så är jag osäker på om jag ska satsa på ett 5 kanaligt steg (har fått för mig att det är bättre med ett 3 kanaligt och ett 2 kanaligt). Sen så ska jag köpa mig ett steg som kan driva det mesta (kanske ska uppgradera till ML Ascent nån gång) och vill ju inte vara tvungen att köpa nytt steg igen då..Om man går ner lite i prisklass så säger ju de flesta at primares slutsteg (2 kanaliga och 3 kanaliga) är bra men dom kan väl inte driva ML eller)??
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/01/21 :  12:42:16  Show Profile Send Per a Private Message
om su är intresserad av 5 kanaligt så kan ju scd 777 es spela upp flerkanals sacd. efter att ha provat så vill jag påstå att det inte är så dumt. trots att man är enveten 2-kanals/analog bakåtsträvare!

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/01/21 :  12:54:08  Show Profile Send mats a Private Message
Jag tänkte satsa på bra redbook framför allt..Jag har Tag avr32 som inte är uppgraderad med bypass så att SACD och DVD-audio inte lirar fullt ut..Och jag vet inte om jag ska fortsätta med att uppgradera taggen mot en avr 192r (det kostar typ 60.000 och för det kan man ju få en Audionet MAP) så jag väntar med SACD och DVD-Audio. Jag tror att när jag någon gång i framtiden uppgraderar min DVD att då köpa en som klarar SACD och DVD-audio men en sak i taget :)
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/21 :  14:27:23  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by mats

Tack för era svar..

Jag hade hade tänkt att uppgrader det ena eller det andra och inte båda på en gång för att jag känner att jag vill köpa rejält på en gång(tänkte nånstans 30.000) men det är inte satt i sten. Sen så är jag osäker på om jag ska satsa på ett 5 kanaligt steg (har fått för mig att det är bättre med ett 3 kanaligt och ett 2 kanaligt). Sen så ska jag köpa mig ett steg som kan driva det mesta (kanske ska uppgradera till ML Ascent nån gång) och vill ju inte vara tvungen att köpa nytt steg igen då..Om man går ner lite i prisklass så säger ju de flesta at primares slutsteg (2 kanaliga och 3 kanaliga) är bra men dom kan väl inte driva ML eller)??



Det blir nog inga problem med Primare A30.2 och A30.3 tillMartin Logan Ascent. Jag använder följande för stärkning tillsammans med Primares SP 31.7.

Om du tittar på effektkuben till Primares A30.3 så är den mycket kubisk vilket i högsta grad skulle vara fallet även med A30.2. MvhKristofer
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/01/21 :  14:54:33  Show Profile Send mats a Private Message
Ok Så frågan är ju då hur stor skillnad kan det vara på primares slutsteg kontra dyrare runt 30.000 för ett 2 kanaligt exempelvis..Om vi tar Audionet AmpI som jämförelse. Eller är det kanske så att primare stegen är väldigt prisvärda?. Jag har ju själv rotel RMB1075 som vissa här på forumet inte trodde skulle funka bra med ML (har inte provat utan den gången jag lyssnade på dom så var det med audionet elektronik)..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/21 :  15:35:38  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by mats

Ok Så frågan är ju då hur stor skillnad kan det vara på primares slutsteg kontra dyrare runt 30.000 för ett 2 kanaligt exempelvis..Om vi tar Audionet AmpI som jämförelse. Eller är det kanske så att primare stegen är väldigt prisvärda?. Jag har ju själv rotel RMB1075 som vissa här på forumet inte trodde skulle funka bra med ML (har inte provat utan den gången jag lyssnade på dom så var det med audionet elektronik)..



Jag vill nog säga att de är synnerligen prisvärda, inte minst eftersom de tillverkas i Sverige. De klara sig enligt flertalet hifitidningar både svenska och brittiska mycket bra i högre prisklasser än vad de själva ligger inom. MvhKristofer
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/01/21 :  17:21:42  Show Profile Send drkim a Private Message
Härligt att se någon som har ett par riktigt bra högtalare
Jag körde mina Contour 3.0 med ett Rotel RB991 i början, funkade
mycket bättre än någon av de integrerade förstärkarna jag testade sen:
Primare A30.1 (absolut den sämsta jag hört till Contour 3.0), Thule IA250B
(funkade hyfs, men Roteln var bättre), S.A.T Amplifix (lät bra men orkade
inte riktigt).

Jag tycker definitivt du skall börja med att byta cd - jag tycker att
Rotel RCD971 är en mkt bra spelare som bör passa dina övriga grejer bra,
jag testade även en Denon DCD-1550AR som också funkade mkt bra
(faktiskt bättre än den S.A.T Cdfix jag hade ett tag).

Kör du inget försteg idag? Detta kan faktiskt behövas då Contour 3: orna
ju som bekant inte är helt lätta att driva. När jag körde min Denon-
spelare rakt in i mina Vincent SP-991 monoblock så kunde jag utan problem
köra full volym utan att det lät illa. Känns som en förförstärkning behövs
då, annars tycker jag att gamla hederliga Yamaha CDX 1060 låter mycket bra
för de 2000 Kr men får ge för en beggad idag.

Själv tycker jag att Densens produkter passar bra - varför inte nya
Beat 400 XS - för 30.000 SEK

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2003/01/22 00:07:29
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/01/22 :  07:39:59  Show Profile Send mats a Private Message
Jodå kör tag mclaren avr32 som försteg..Den ska ha bra Dacar vad jag har hört ochså..Tack för alla tips:)
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/01/22 :  07:40:59  Show Profile Send mats a Private Message
Förresten hur funkar vincent blocken med Contour 3.0 har du provat? (vet inte om du har contour 3.0:orna)
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/01/22 :  10:09:25  Show Profile Send drkim a Private Message
Hej igen Mats (och andra)
Jodå jag har Contour 3.0, Vincent SP-991 monoblock och Densen Beat 200 försteg - det funkar givetvis hur bra som helst. Monoblocken får verkligen 3.0: orna att spela ut och låta som dom ska.

Har aldrig haft bättre ljud hemma än nu och då använder jag bara en billig gammal Sony Cd-spelare (Som i och för sig inte låter illa men som tenderar att bli lite ljus och vass). Letar febrilt efter en Densen Beat 400 spelare (har kanske fått napp i Danmark).

Har precis köpt en Yamaha CDX 1060 igen - skall bli kul att se om den verkligen låter så bra som jag har för mig (kommer på fredag), den kommer förvisas till hemmabioanläggningen när jag fått tag på en Densen!

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/01/22 :  12:56:36  Show Profile Send mats a Private Message
Hej igen Jocke!!

Vilket Rotel steg hade du? Och hur stor skillnad tyckde du det var när du bytte till monoblocken? (förresten hur stor är blocken)

/Mats
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/22 :  13:15:03  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Primare A30.1, absolut den sämsta jag hört till Contour 3.0" Då skulle man kunna anta att det lät för vasst ,eller? MvhKristofer
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/01/22 :  16:15:42  Show Profile Send drkim a Private Message
Mats,
Jag hade (som det även står, lite längre upp i texten) ett Rotel RB 991
2 X 200 w i 8 Ohm 223 Ampare. Jo Vincentstegen gör allt lite bättre -
mer slägga men samtidigt mer finess Vincent 2 X 100 klass A och 2 X 300
watt Klass AB, vikt 30 Kg styck. Men det är ju inte så konstigt att dom
låter bättre - kostar ju 38.500 SEk mot Roteln på ca 10.000 SEK.

Whiskyman,
Nej jag tycker inte att A30.1 var speciellt ljus - däremot orkade den
inte riktigt (lät bra på riktigt låga lyssningsvolymer), kunde inte hålla
baselementen på plats när volymen ökade - dom flexade fram och tillbaka
så man blev sjösjuk Övriga register blev komprimerade och distade -
ja det lät för j-ligt med andra ord - skiljer ju bara 15 watt till
Amplifixen, men den kunde driva högtalrna betydligt bättre.

Men som sagt Dynaudio högtalarna mår bäst när dom får riktigt mycket effekt
- så varför inte ge dom det?

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/22 :  17:26:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by drkim

Mats,
Jag hade (som det även står, lite längre upp i texten) ett Rotel RB 991
2 X 200 w i 8 Ohm 223 Ampare. Jo Vincentstegen gör allt lite bättre -
mer slägga men samtidigt mer finess Vincent 2 X 100 klass A och 2 X 300
watt Klass AB, vikt 30 Kg styck. Men det är ju inte så konstigt att dom
låter bättre - kostar ju 38.500 SEk mot Roteln på ca 10.000 SEK.

Whiskyman,
Nej jag tycker inte att A30.1 var speciellt ljus - däremot orkade den
inte riktigt (lät bra på riktigt låga lyssningsvolymer), kunde inte hålla
baselementen på plats när volymen ökade - dom flexade fram och tillbaka
så man blev sjösjuk Övriga register blev komprimerade och distade -
ja det lät för j-ligt med andra ord - skiljer ju bara 15 watt till
Amplifixen, men den kunde driva högtalrna betydligt bättre.

Men som sagt Dynaudio högtalarna mår bäst när dom får riktigt mycket effekt
- så varför inte ge dom det?

MVH
Jocke



Min fråga var mer av en allmän art. Jag hade för mig just det att Dynaudio är åt det varmare hållet så då borde det funkat bra.Tycker dock att det låter lite konstigt att du skulle behöva så mycket effekt, inte minst eftersom jag har använt just denna förstärkare till mina QRS Saturnus vilket jag tycker lät mycket bra.

Jag funderade själv på Amplifix innan mitt val föll på A30.1. Beroende på min dåvarande påhängsprocessor. MvhKristofer
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/01/22 :  18:14:36  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag vill inte kliva på några tår, jag trodde också att det skulle funka bra - har kört en Primare A20 på ett par Dynaudio Contour 1.3 MK I innan och det funkade rätt OK. Gick dock att köra volymen i botten utan att det lät illa... Men det är väl allmänt kännt att Dynaudio kräver watt för att komma till sin rätt, eller?

Huvudsaken är att var och en är nöjd - och utseende mässigt slår Primare de flesta på fingrarna

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/03 :  19:39:30  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hade själv den en av dom första SCD-XB 940 som överhuvudtaget (jobbade tyvärr på El-Giganten*Skäms djuprött*)såldes i Sverige och jag måste säga att jag blir lite förvånad när du berättar om din upplevelse om den. Spelade den ihop med Musical Fidelitys för och slutsteg (A3CR) Samt M3 Signature på kul och det lät ruggigt bra..Klev hela vägen upp till att köra den med B&W Matrix 800 (nypris:180.000:-)uatn att den gjorde bort sej. Men visst klart att Arcamen är bättre. Men roligaste var när vi körde "kind of Blue" SACD med Miles davis och jämnförde med Meridans dåvarande 37.000:- spelare. Natt och dag, dom skämdes nästan i butiken som vi spelade i, då dom retat mej för mitt Sony köp. Enda nackdelen var ju att den inte tar brända skivor. Idag sitter jag dock nöjd som ägare till en Denon DCD 1550AR.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000