HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 integrerad vs. för+slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kermit
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/21 :  08:17:31  Show Profile Send Kermit a Private Message
Hej!

Med risk för att ställa en fråga som idiotförklarar mej i detta forum gör jag ändå ett försök.

1. Vad är de generella för/nackdelar med integrerad förstärkare vs. försteg och slutsteg.

2. Om man kopplar på ett slutsteg till en integrerad förstärkare, erhåller man då effekt från båda förstärkarna?

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/21 :  08:27:30  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
1. Effektstegen kan ställas närmare högtalarna vilket medför korta kablar dit men längre mellan för och slutsteg. Man kan byta bara försteg eller effektsteg om man vill. Eventuella värmeväxlingar i effektsteget berör inte försteget. Konstruktionsmässigt blir det möjligtvis lättare med störningar från stora trafos med mera från effektsteget. Konstuktionsmässigt finns andra fördelar också. Utseendemässigt kan ett smäckert försteg vara vad vissa gillar.

2. Nej. ett externt effektsteg har den effekt den har. Effekt kan inte transporteras på annat sätt än genom högtalarutgångarna till hörgtalarna i ett normal hifisystem. Däremot skulle du eventuellt kunna plocka ut effekt från båda förstärkarna men var för sig så att du får fyra kanaler. Två från intregrerade och två från effektsteget. Jag är dock inte säker på att det funkar rakt av hos dig för iblan bryter man vägen till den integreade förstärkarens effektsteg när man kopplar på ett externt effektsteg.

Om jag sa något som verkar underskatta dig så var det för att du själv la ribban lågt så att säga. Och lugn, det finns inget som idiotförklarar dig eller ens har med det att göra i dina frågor. Var ju bara vanliga frågor.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Kermit
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/21 :  08:32:50  Show Profile Send Kermit a Private Message
Ok, så om man köper till ett slutsteg till sin integrerade förstärkare så fungerar den integrerade förstärkaren som ett försteg egentligen. Om jag fattat det rätt.

"Har du förmågan att ställa de rätta frågorna, är du mer än halvvägs mot att hitta svaret."

Thomas J.Watson
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/01/21 :  09:49:34  Show Profile Send DasKapital a Private Message
quote:
Originally posted by Kermit

Ok, så om man köper till ett slutsteg till sin integrerade förstärkare så fungerar den integrerade förstärkaren som ett försteg egentligen. Om jag fattat det rätt.



Så tillvida att du kan tappa ut lågnivåsignalen => det måste finnas preout-utgångar för båda kanaler på förstärkaren.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/01/21 :  09:53:36  Show Profile Send pontus a Private Message
glöm inte den tråkiga, men viktiga, ekonomiska aspekten: det blir ju oftast billligare med en int. förstärkare
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/01/21 :  10:07:51  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Rotel har ju dock en billigt alternativ om man vill ha för/slutsteg. Rotel RB-03 och RC-03 för totalt 9000kr.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/21 :  10:18:52  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Kermit

Hej!

Med risk för att ställa en fråga som idiotförklarar mej i detta forum gör jag ändå ett försök.

1. Vad är de generella för/nackdelar med integrerad förstärkare vs. försteg och slutsteg.

2. Om man kopplar på ett slutsteg till en integrerad förstärkare, erhåller man då effekt från båda förstärkarna?



Svaret på fråga 1 har ju redan besvarats, med på fråga två så kan du använda sk biampning med hjälp av den integrerade förstärkaren och en extra effektförstärkare. Då kan du för hoppningsvis få ett klarare ljud eftersom arbetet delas upp lättare eftersom du kan låta den integrerade förstärkaren arbeta med diskant och mellan registret i dina högtalare,medans effektförstärkaren får ensamt styra basregistret. MvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000