Hur då annorlunda ? Jo, metal med kvinnliga sångerskor står som spön i backen. Det som skiljer sig från mängden, och vad jag tänkt rekommendera, är kvinnliga "frontmän" som tagit steget över till vad som anses vara en manlig domän - growl. Här är några av dom banden. Huka er jazzgubbar. Nu blir det åka av ! ( bör kanske tillägga att jag är jazznisse själv med förkärlek till Death Metal )
Tips 1:Arch Enemy. Vald låt får bli *My Apocalypse*. Sångerskan Angela Gossow har verkligen resurser utöver det vanliga.
Tips 2:The Agonist. Mixar både vanlig sång och growl. Utmärkande här är förstås att sångerskan står för båda stilarna av sång. Väljer 2 låtar här då *Thank You Pain* får representera "mixen" och *and Their Eulogies Sang Me to Sleep* ren och skär growl.
Tips 3:Light This City. Hittade faktiskt detta band när jag letade runt lite på youtube after intressanta band i förmån till detta inlägg. Den utmärkta låten *The Unwelcome Savior* är värt en lyssning. Helt suverän.
Finns givetvis fler mer eller mindre kompetenta band att välja mellan men tipsen ovan var dom som utmärkte sig direkt i mina öron. Girlpower !
ps. För dom som inte förstår poängen med growl kan försöka se det som ett instument i stället får sång. Lyriken är givetvis viktig, men väl utförd growl gör musiken helt enkelt.
Mvh // Mattias
Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Jag diggar Straight Line Stitch en hel del, nu är dem extra annorlunda eftersom det är en mörk brud på sång/growl. Hon brölar bättre än hon "ren"-sjunger dock!