HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fasproblem...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2010/08/22 :  22:15:06  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Jag har skaffat lite mer power till mina B&W 804S: Hegel P4A MkII+H4A SE

Källan är en Marantz SA11 S1.

Läste igår i manualen att Marantzen skickar ut den balanserade signalen enligt gammal amerikansk standard där pin 2 är minus (cold) medan Hegel försteget har den europeiska kontakten, dvs pin 2 är plus (hot)

Nu visste jag inte detta förut, inte ens när jag lånade grejerna hemma och provspelade dem#8230;det lät hur bra som helst, trots, om jag förstått det hela rätt, att signalen är 180 grader fel#8230;

Signalkabeln är en Transparent Musiclink Super. Jag hade en Supra EEF IXLR som jag skruvade isär och vände på plus och minus så att signalen skulle ha rätt fas in i försteget (bytte plats mellan 2 och tre på kabelns hona).

Inkopplat med Transparent låter det ändå mycket bättre, detta trots att fasen inte är rätt.

Kan ngn förklara för mig om det är viktigt att signalen har rätt fas in i försteget eller kan jag bara #8221;tuta och köra#8221; som vanligt?

Det kanske finns flera Marantz SA11 S1 ägare som inte vet detta och lever glatt ändå

www.minhembio.com/Andreas63

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2010/08/22 :  22:30:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Det viktiga är väl att fasen är lika på båda kanalerna,kan inte tro att det skulle vara farligt att vända fasen.(Kan ju ha fel förstås..)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2010/08/22 :  22:36:27  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Ryssen: ja, fasen är densamma på bägge kanalerna.
Det är viktigt att veta att det är ok annars blir det "negativ placebo" ;-))

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/08/22 :  22:45:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är helt ofarligt att spela på med det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2010/08/22 :  23:13:26  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Tack för svaren
Det känns mycket lugnare nu

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000