HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Opus 3 ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/01/20 :  17:46:02  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Hej lite (Jättelite) intreserad av Opus 3 skivspelaren, men kan en skivspelare vara bra med tangential-arm för "bara" 9500:-
Har för mig att det är extremt svårt att få ihop en tangential-spelare av kvalitet till ett rimligt pris?

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/01/20 :  18:26:23  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by jatttelite

Hej lite (Jättelite) intreserad av Opus 3 skivspelaren, men kan en skivspelare vara bra med tangential-arm för "bara" 9500:-
Har för mig att det är extremt svårt att få ihop en tangential-spelare av kvalitet till ett rimligt pris?



Trepus O

klart den kan vara bra. den är bra men det är inte direkt sista ordet av precision i acantusarmen (som jag har för mig att den heter) spelaren kan ju kombineras med en hederlig rega rb250 lika gärna.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/01/20 :  18:26:24  Show Profile Send Robis a Private Message

Tjenare

Opus3 Continuo med tillhörande arm blir min nästa skivspelare.

Jag har kikat på spelaren och armen och hört densamma och jag
måste nog säga att Bosse har lyckats bra med den.

Armen kostar separat 3000:- om jag inte minns fel.

/Råbis-för-tillfället-utan-vinyl

Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/01/20 :  21:45:34  Show Profile Send Mattias a Private Message
Om eller när jag skaffar en skivsplare är Opus 3 Continuo idag förstahandsval.

Sen att handla vinylplattor av Bosse är ett måste. Han har många fina inspelningar. Lagret minskar dock dag för dag....

/Mattias
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2003/01/21 :  15:35:38  Show Profile Send pekka a Private Message
Hej
Jag har haft en OPUS3 Continuo med Cantusarm och den
var riktigt bra.
Den är en tung sak (25kg) så det gäller att placera den på ett stadigt underlag.

PEKKA
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2003/01/21 :  19:20:58  Show Profile Send lars a Private Message
Opus 3 Continuo med Cantusarm låter helt OK. Jag har hört den i tre anläggningar. Det är svårt att få bättre skivspelare för dom pengarna.

Enda nackdelen som jag ser det är att det kan vara lite trixigt att ställa in armen. Man låser allt med en skruv. Jag vill gärna kunna ställa in varje frihetsgrad separat för att inte bli tokig. Men de ägare jag känner anser inte att det är något problem.

Armen rullar i ett glasrör mha ett par kullager. Det hela funkar och är väldigt lätt att underhålla. Sen får man ju en tangentilarm med alla fördelar det innebär.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/21 :  22:44:42  Show Profile Send divander a Private Message
Vilka är fördelarna?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/21 :  22:55:40  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Tangentialarm = Inget vinkelfel och därmed inget skivspelarjitter. Armen är dock något kort och kan ge vinkelfel i andra dimensionen om skivan är "warpad". En tangentialarm har väl också bara fundamental resonans i en riktning vilket torde öka kraften i basen.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/22 :  11:18:17  Show Profile Send divander a Private Message
Finns det olika versioner av Opus 3-spelaren? (förutom olika färger) Har det varit några förändringar under den tid den har funnits?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/01/22 :  16:03:08  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by divander

Finns det olika versioner av Opus 3-spelaren? (förutom olika färger) Har det varit några förändringar under den tid den har funnits?



jo det fanns väl olika plintmaterial att välja mellan har jag för mig.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/22 :  21:40:03  Show Profile Send divander a Private Message
Jag såg när jag tittade på www.rauna.com att den finns i lite olika färger och i nån betongblandning eller granit. Jag var lite mer nyfiken på om den har ändrat sig under under åren. Jag var så pass nyfiken så jag hörde av mig till källan (Bo Hansson). Enligt honom har det inte skett några större förändringar under åren som den har funnits. Det förändringar som har varit har mest varit av tillverkningsekonomiska karaktär. Dessa har enligt Hansson inte påverkat ljudet något. Bland annat har skivtallriken blivit nästan hälften så tjock men en ny dämpande undersida har tillkommit.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000