HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Billig" högtalarkabel till student
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2003/01/20 :  16:06:30  Show Profile Send Mad a Private Message
Goddagens,

Jag har blivit tvungen att placera mina högtalare en bra bit från förstärkarn vilket har lett till att högtalarkablarna (den ena) numera är för korta. Problemet ligger i det att jag har lite dåligt med pengar som student, dessutom behöver jag långa snören. Hela sju meter måste de vara. Budgeten ligger på runt en femhundralapp men får absolut maximalt hamna någonstans under tusenlappen. Vad finns det att välja på som kan tänkas låta bra i den prisklassen.

Förstärkaren är en H/K 670, högtalare är ett par renoverade Carlsson OD-11 (nya basar, nya diskanter och renoverade filter). Främsta signalkälla kommer att vara ett stycke Sony SCD-XB940 med Qed Qunex One (tror jag) som signalkablar.

Blir jag tvungen att köpa mig 2x7 meter? Den ena högtalaren står nämligen bara på 3-4 meters avstånd från förstärkaren...

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2003/01/20 :  16:19:36  Show Profile Send Björne a Private Message
Kolla på lite DIY o fläta lampsladd eller nått.

Spar pengarna till bärs eller cdskivor .
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/01/20 :  16:21:03  Show Profile Send niklass a Private Message
bygg FFRC eller liknande kabel.
recept finns på www.tntaudio.com
överträffar iaf många av köpe-budgetalternativen, tycker jag.

sök på diy högtalarkabel här på forumet... skulle tro att du får ett 50-tal träffar iaf.

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/01/20 :  16:21:49  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Ja, varför inte lite vanlig EKK? Är ju ganska billigt...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2003/01/20 :  16:34:13  Show Profile Send FCX a Private Message
Nepp. Du behöver inte köpa 2*7 meter du kan ha 3 meter på ena sidan och 7 meter på den andra sidan om du vill. Det ska till många skillnader i metrarna innan du kan höra någon skillnad.

Jag kan varmt rekomendera supra ply 3.4 den kostar ca 70 kr metern. Extremt prisvärd. Så vitt jag vet så blir det svårt att hitta någon annan kabel i den prisklassen och en bra bit uppåt som slår den! Jag har den själv Och jag e nöjd! Om det blir en för hög kostnad så har supra även billigare kablar. Men bland de ännu billigare kablarna vet jag inte huruvida supra slår de "andra" på fingrarna, lite beroende på ditt system! De e bara och låna hem och prova :)

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/01/20 :  16:38:04  Show Profile Send cittroman a Private Message
MAD du har PM

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/01/20 :  20:16:58  Show Profile Send Sudden a Private Message
Jag skulle nog också kolla på supra ply´n
mkt prisvärd enligt mig.
Lycka till / John
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/01/20 :  21:57:01  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Korskopplad RG62 skall ju enligt många vara ett bra budgetalternativ. Kostar snarast ingenting att testa. Sök på DIY-delen.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/01/20 :  23:00:32  Show Profile Send pekka.j a Private Message
RG62 är en ypperlig interconnectkabel men inte lämpad som högtalarkabel. Kanske har Das Kapital haft lite bråttom när han skrivit?
Klart frågeställaren ska ha samma längd på båda sidorna! Min rekommendation är 2 tiometerslängder EKK-kabel, 4 x 1,5mm2, som tillsammans kostar kanske ett par hundra på Biltema. Dessa korskopplas (de två motstående kabelparen läggs ihop och kopplas till plus resp minus) och kan sedan behållas under resten av (hifi)livet.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2003/01/20 :  23:51:20  Show Profile Send Mad a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j

RG62 är en ypperlig interconnectkabel men inte lämpad som högtalarkabel. Kanske har Das Kapital haft lite bråttom när han skrivit?
Klart frågeställaren ska ha samma längd på båda sidorna! Min rekommendation är 2 tiometerslängder EKK-kabel, 4 x 1,5mm2, som tillsammans kostar kanske ett par hundra på Biltema. Dessa korskopplas (de två motstående kabelparen läggs ihop och kopplas till plus resp minus) och kan sedan behållas under resten av (hifi)livet.
Med vänlig hälsning



Som en TNT Star alltså om jag förstår dig rätt?
http://www.tnt-audio.com/clinica/star.html
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2003/01/20 :  23:54:27  Show Profile Send Mad a Private Message
quote:
Originally posted by niklass

bygg FFRC eller liknande kabel.
recept finns på www.tntaudio.com
överträffar iaf många av köpe-budgetalternativen, tycker jag.

sök på diy högtalarkabel här på forumet... skulle tro att du får ett 50-tal träffar iaf.

/n



Skulle gärna bygga mig en sån men det verkar satans jobbigt att fläta två 7 meterskablar... dessutom kommer jag bli tvungen att dra den ena över golvet. Då blir nog FFRC lite för tjock. Men som framtida projekt så...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/21 :  00:03:56  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag tror på lite grövre teflonisolerad kopplingstråd som finns att köpa på Elfa. Den är inte jättebillig kostar kanske 20kr/m men den borde klå nonamekabeln du kan köpa på Biltema eller Clas Ohlson.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/21 :  00:21:07  Show Profile Send JoelH a Private Message
Jag är också student och jag ska fanimej ha dyra sladdar!
Var och lyssnade på M1 Super Audiovector för 11 100:- idag, och jag är helt såld. Ska äga, liksom!

Vågar verkligen inte lyssna på M1 Signature, för då kommer jag nog att må illa av M1 Super sedan...

Grejen är att jag kikade lite på kontot, 254 kr kvar, har iofs 113 kr i plånboken också. Vill inte ha studiemedlet snart iaf! Men som tur är kan man köpa ett halvkilo nudlar för 2,50 kr. Har aldrig fattat grejen med nudlar förut, men nu har en ny värld öppnat sig!

Det värsta är att jag kommer ju inte få ihop min anläggning förrän tidigast i höst! Hemskt!
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/01/21 :  00:30:31  Show Profile Send Nagra a Private Message
Vad gör ni med era pengar?? Ni får tillbringa mindre tid i puben...
Man får ju spara lite, jobba lite vid sidan om, sommarjobba funka annars bra.
Jag är student jag med, men lyckas ändå skaffa fram stålar till ett par Mirage OM-5. Högt.kabel fick jag pruta mig till....

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/01/21 :  00:34:43  Show Profile Send Nagra a Private Message
Svar på frågan....Supra blir det nog för din del...

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2003/01/21 :  00:37:20  Show Profile Send Mad a Private Message
177:- finns på mitt konto, och lite enkronor här och där. Men då har jag två lägenheter och sådär oxå.
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/21 :  00:39:30  Show Profile Send JoelH a Private Message
Tog inget lån förra terminen. Det ångrar jag rätt hårt nu kan jag säga.
Jobbade lite vid sidan av då, men man måste leva också!
Go to Top of Page

BengtO
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/01/21 :  13:14:25  Show Profile  Visit BengtO's Homepage Send BengtO a Private Message
Köp finkardelig ström respektive jordkabel i nån bilstereo-affär, finns säkert nåt fin 10-15kvmm-kabel från runt 20-30 kronor metern.. Testa så får du se om du hör nån skillnad mot Supra för 3-dubbla priset..
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/01/21 :  14:05:45  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Mad: ja, EKK-kabeln ska kopplas som den tnt-konfiguration du hänvisar till. För att förtydliga kan jag nämna att den alltså inte ska flätas eller liknande, utan lämnas som den ligger i sitt hölje. Och som jag nämnde är denna kabel mycket god och kan behållas livet ut om du vill. Den enkardeliga kabeln är att föredra eftersom den är fysiskt mycket robust och behåller sina egenskaper oavsett hur man böjer den. Signalen tar samma väg hela tiden - genom den enda kardelen - medan den hoppar mellan kardelerna i en flerkardelig kabel med risk för distorsion. Det enda som är lite negativt med EKK-kabeln är att den är ganska styv att jobba med, men så ofta möblerar man ju inte runt bakom stereon.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room

Edited by - pekka.j on 2003/01/21 14:07:20
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2003/01/21 :  15:10:01  Show Profile Send Leif B a Private Message
Goddagens!

Jag har en 4x1.5mm2 EKK kabel i mitt system.
Den fungerar rätt så bra. Har t.o.m trätt in den i en genomskinlig
trädgårdslang och fyllt den med vatten (inspirerad av Purist Audio) d.v.s. efter att jag skruvat dit en slangklämma i ena ändan. Efter påfyllning dit med den andra slangklämman i andra ändan.
Har haft den ett bra tag (2-3 år)och har inte haft problem med vattnet som tur är. Jag har en känsla av att musiken lugnade ner sig med vattnet, d.v.s. det blev tydligare och mer utmejslat i ljudbilden.
Jag har även gjort en flätad (10 tim flätning och ömma fingrar)högtalarkabel av Cat5. Den fungerar väldigt bra till rörförstärkare men min Thule IA60B trivdes inte med den (ett antal försök och lika många säkringar gick inne i förstärkaren).

Lycka till, m.v.h. / Leif B

Edited by - Leif B on 2003/01/21 15:11:51
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/01/21 :  16:22:37  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Och som jag nämnde är denna kabel mycket god och kan behållas livet ut om du vill

Jo du..mycket roliga råd har man hört

MAD: kör på någon billig kabel och byt sedan upp dig när du har gått ur skolan o pengarna har börjat att trilla in på kontot.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/01/21 :  16:41:17  Show Profile Send Conan a Private Message
Köp enkeltrådig kopplingskabel (EKK) 2,5mm2 och löd på ordentliga bananer/spadar i ändarna. Använd guldpläterade doningar om anslutningsdonen på förstärkare resp. högtalare också skulle vara det. Kablaget bllir lite stelt och otymligt men du får en kabel som troligen inte någon skulle kunna peka ut från en superdyr värstingkabel i ett blindtest, d.v.s. såvida inte den dyra dräparsladden är helt felkonstruerad (vilket förekommer oftare än man tror).

Två råd till:

1. Ja, du bör använda lika långa kablar till varje högtalare!

2. Flätad kabel ger alltid högre induktans för samma längd och bör undvikas. Ont i fingrarna får man också...

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2003/01/21 :  16:53:14  Show Profile Send FCX a Private Message
Hmm, nu kanske jag ger mej ut på djupt vatten men:
Conan, du påstår alltså att man ej skulle höra skillnad mellan dyrare kablar och vanlig ekk?
Men sen säger du att du måste ha samma längd på kablarna. DU kan i alla fall inte påstå det utifrån att där skulle bli ljud skillnad? Jag menar den skillnaden i induktansen på låt säga 3m och 7 m skulle du ente äns kunna mäta upp? Kan nästan sätta en slant på att du aldrig skulle kunna höra skillnad på olika längd meter och lika längd meter. Menar att om där inte är någon skillnad på ekk och en värsting kabel, så e det ju mot all logik att där skulle vara ljud skillnad på 3 meter kabel och 7 meter kabel.

Så varför så viktigt med samma längd. Måste vara någon annan förklaring på detta!!!?
För någon ljudskillnad köper jag inte att där skulle vara.

Huruvida kablar gör skillnad, e kanske upp till var och en. Men nog tycker jag att där e skillnad på kabel och kabel. Men det e kanske bara jag?

MVH

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/01/21 :  17:20:41  Show Profile Send Conan a Private Message
OK ok... Teoretiskt sett skulle ju induktansen kunna skilja så pass mycket att det kunde orsaka hörbara fel, men i praktiken nog inte. Men om skillnaderna inte hade varit så stora som 3-7 meter så innebär det ju inget större omak att köra med lika längder (och EKK är ju ganska billig också =0)). Man kan säkert också fläta kablar till tummarna blöder utan att det har en hörbar inverkan på ljudet.

Men eftersom du - med all rätt - var så noga med vad som borde resp. inte borde höras när det gäller längden, så kan man ju stilla undra varför du i så fall anser att det skulle vara mer naturligt med hörbara skillnader mellan olika kablar beroende på vad som står tryckt på kartongen.

Ett "optimalt" högtalarkablage ska ju ha tillräcklig ledningsarea (för den längden man behöver), låg induktans och goda kontaktegenskaper mot högtalare/stärkare, eller hur?. Men efter att man har uppfyllt dessa tre kriterier så anser du alltså att det ändå skulle kunna gå att höra skillnader!? I min värld är detta ett ganska extremt uttalande, även om du såklart inte är ensam om att tycka så. Betänk att du troligen har att göra med störkomponenter från rummet, inspelningen och den övriga anläggningen (högtalarna, oj oj oj...) som är tusenfaldigt större är distorotionen (för frekvensfel under 20kHz kan man ju inte tillåta i en vettig kabel?) från en högtalarsladd. Kan du utveckla lite hur du menar?

Och jodå, jag påstår att det inte går att höra skillnad mellan EKK och dräparsladdar, förutsatt alltså att den dyra kabeln inte har några grava designfel.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/21 :  17:33:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Mad

Goddagens,

Jag har blivit tvungen att placera mina högtalare en bra bit från förstärkarn vilket har lett till att högtalarkablarna (den ena) numera är för korta. Problemet ligger i det att jag har lite dåligt med pengar som student, dessutom behöver jag långa snören. Hela sju meter måste de vara. Budgeten ligger på runt en femhundralapp men får absolut maximalt hamna någonstans under tusenlappen. Vad finns det att välja på som kan tänkas låta bra i den prisklassen.

Förstärkaren är en H/K 670, högtalare är ett par renoverade Carlsson OD-11 (nya basar, nya diskanter och renoverade filter). Främsta signalkälla kommer att vara ett stycke Sony SCD-XB940 med Qed Qunex One (tror jag) som signalkablar.

Blir jag tvungen att köpa mig 2x7 meter? Den ena högtalaren står nämligen bara på 3-4 meters avstånd från förstärkaren...





Dessa gamla Carlssonburkar har ju en del frekvensgångsfel, distorsion, m m, som vida överstiger eventuella fördelar med det ena eller andra kablaget.

Lite coolt är väl att köra med originalkablage? Baktill sitter det DIN-högtalarkontakter. Så sätter du dit sån där grå gammal högtalarkabel. Om avståndet inte stämmer så kan du skarva med en "sockerbit". Torde bli nästan gratis.

HK 670 är en så pass bra förstärkare att den lätt skulle kunna trivas med bättre högtalare i framtiden. Snart kommer Carlsson OA60... Kanske kommer också en mindre modell.


Hälsningar Johan


P.S. Jag håller på och fixar till, dvs renoverar, Pappas OD11 helt till originalskick. Inget byte av diskanter el dyl. Jag tycker högtalarna ska spegla sin tid. Uppgradering kanske gör det något bättre, men riktigt riktigt bra blir det inte. D.S.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/21 :  18:02:39  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Många alldeles utmärkta råd om riktigt billig högtalarkabel.

Missionen om vad som "räcker livet ut" och att det bara är vad som står på kartongen som gör skillnad får vi liksom ta på köpet. Forumet är fullt av "hjälpare" som vill ta dig ifrån uppgraderingsstegen och använda pengarna till snickeri, matta och tomma toarullar....

Billiga högtalarsladdar som är prisvärda heter ofta Supra, av princip skulle jag använda lika långa snoddar men är mycket osäker på om det gör hörbar skillnad i ditt system.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000