HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var köpa JBL-högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2010/07/23 :  16:22:10  Show Profile Send widen76 a Private Message
JBL-högtalare har vad jag förstår ett väldigt gott rykte om sig, de är lite exotiska verkar det som, med tanke på tillgång och pris. Jag kommer ihåg en kompis vars farsa hade ett Kenwood-system som spelade genom ett par 12-tums JBL-burkar och det lät hur bra som helst. Jag lyssnar på mycket hårdrock och drar mig för att satsa på t.ex Cerwin Vega..vill ha lite mer finess.

Jag är inte så insatt i högtalardjungeln så var börjar man JBL-resan? Var kan man köpa JBL-högtalare, läsa mer om dem och i vilken ände börjar man. Jag kan tänka mig lägga 20.000 kr, som ett riktvärde bara, får man något gångbart för de pengarna?

Alla tips mottages tacksamt!

//Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/07/23 :  17:27:47  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Nytt el begagnat?

Nytt - LS80 (dryga 20tusen), ES100 (8-9tusen),

Beg finns många klassiker o det finns flera här på forumet som har jbl
jbl
Jag ska inte ge så mkt mer råd då de enda jbl jag ägt är LX33..
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/07/23 :  18:43:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Host host

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=9418

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=80251

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/07/23 :  19:08:00  Show Profile Send Zombie a Private Message
Finns ett par Jubal på hifimag också...rätt fett ljud om jag inte minns fel...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/07/23 :  19:21:28  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Hur högt vill du spela å hur stort rum skall dom vara i.
Nya burkar är det bara att kolla vilka affärer som har nåt hemma för demo men om du vill ha lite äldre grejjer så är L200 å L300 bra på Rock.
Något modernare burkar, då har du JBL 240Ti å 250Ti som är trevliga men inte alltid så lätta att hitta.

Vill du ha mindre burkar så kanske Micke Y här på HF har kvar sina monitorer (jag har för mig att dom hette 4425).

JBL 4350 skulle jag själv vilja ha men dom är inte lätta att hitta åsså kostar dom mer än vad min knapra ekonomi tillåter

/




Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/07/23 :  20:47:47  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
kanske här?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=80065

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/07/23 :  22:02:39  Show Profile Send Wheels a Private Message
Lite intressant att O'learys åtminstone i Jönköping kör med JBL.
Och en krogrunda sa mig att JBL låter klart bäst!
O'learys ljud var mjukt med en tyngd som även gick att prata på.
Dom andra ska vi inte prata om, lät skit.
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2010/07/23 :  23:42:37  Show Profile Send Guru a Private Message
Lästips:

www.lansingheritage.org

Edited by - Guru on 2010/07/23 23:42:59
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2010/07/24 :  00:35:42  Show Profile Send widen76 a Private Message
Härligt grabbar! Där har jag lite att gå på. Rummets storlek är cirka 30kvm och jag kommer väl inte spela sådär värst överjäkligt högt, men i alla fall så det "känns". Micke, de där 4425orna ser rätt trevliga ut :-)
Tack för inläggen så här långt!

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2010/07/24 :  02:22:38  Show Profile Send widen76 a Private Message
Har tittat runt lite och de äldre "vintage" högtalarna verkar vara guld värda. Jag är dock svag för nya grejor så jag tittar mest på de moderna JBL-modellerna. LS80 med sitt "horn" hade ju suttit som en smäck, men närmare 30.000 papp...nja...måste nog provlyssnas först :-) Steget under är LS60 för strax över 20k men då är vi nere i mindre element.

JBL har så smarriga element så man blir sugen på att bara inhandla något som finns i lager. ES100 med sina 2x10 tums element känns som en lagom "partyhögtalare", fast då kanske jag kan behålla mina B&W istället? För 8.000 papp så är det prismässigt ett steg nedåt för mig, men det är ju JBL! Eller? Någon som har någon erfarenhet av ES100?

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/07/24 :  09:59:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Hmm Marcus

Jag förstår att det är det naturliga att titta på nya modeller som ser ut som vanliga högtalare men är lite tuffare. Tyvärr tror jag att du bara kommer uppleva dom som ganska nära de du har men med bättre bas. Tveksamt om det är värt det m.a.o.
Sedan har vi hela JBL historien och då är det lite annorlunda. Här finns det helt andra saker som spöar nästan allt nytt inom rimliga pengar. Beg siterna är fulla av dom så det är bara att välja och vraka. Du kommer få otroligt mycket mer ljud för pengarna vad du än köper. Nackdelen är ofta att de inte är så snygga mer än på ett manligt brutalt sätt- låt dig inte vilseledas av det.

En annan fördel med alla modeller som börjar på 43xx eller 44xx är att det finns massor med specar publicerade, massor av kunniga om något går fel och massor av reservdelar.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2010/07/24 :  13:31:33  Show Profile Send widen76 a Private Message
Ja, Micke, det känns som att du har rätt. När jag tänker på JBL så är det allt eller inget och då är det nog de äldre modellerna som gäller, de burkar som associeras med "trademark" JBL. Som tur är har jag varken sambo eller fru så WAF-faktorn finns inte med i ekvationen.

Det känns som att JBL kan vara det rätta valet, jag ska sondera terrängen lite till.
Tack för alla tips och råd så här långt!

//Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/07/24 :  15:36:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja det är ett val som man måste göra. Vara gift och leva ihop med stora JBL högtalare eller att leva ihop med en kvinna. Ett par JBL lämnar aldrig dig och den kan du ha hela livet om du vill. Många är dom JBL ägare där kvinnan har lämnat.
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2010/07/24 :  19:45:03  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Många är dom JBL ägare där kvinnan har lämnat.


Då har jag tur som har en kvinna som vägrar låta mig byta ut mina Olympus
Go to Top of Page

GOING
Starting Member

45 Posts

Posted - 2010/07/24 :  20:14:04  Show Profile Send GOING a Private Message
Nu snackar vi allvar ! Är du beredd att lägga c:a 20 000 kr, så ska du vara kall o vänta in ett par L 250 ti, så behöver du knappast fundera på något annat. Är relativt "lätt-flörtade".,förstärkar-mässigt.Även de andra vintage-modeller som nämnts ovan, är givetvis ok, men 250 har allt + hi fi parametrar, men framför allt, är det en helt annan division än de nya Ls-serien.Lycka till!

AoA
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/07/24 :  20:55:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Om jag också ska snacka allvar så har jag haft två olika modeller JBL monitorer i drygt 40år. Den som jag har nu är moddad en gång. Jag har fått byta kanterna på basarna och blev tvungen att soppa ihop skumfronterna. Nu har jag bara galler för basarna. Ett oerhört stort lyft är att dela aktivt. Det kunde man höra när jag jämfört tre olika passiva filter från JBL med ett aktivt filter. Jag tycker att JBL är högtalare för livet och jag söker inte längre utan lyssnar hellre på musik.
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2010/07/24 :  23:29:25  Show Profile Send widen76 a Private Message
GOING: Tack för tipset, de ser ju riktigt fina ut de där lite tre/fyrkantiga lådorna! Jag ska hålla ögonen öppna!

Här är en uppsättning jag verkligen tycker ser smarrig ut:
http://www.minhembio.com/Cerwin%20vega%20Al-1000/31309

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

Fjonkalicious
Starting Member

22 Posts

Posted - 2010/07/25 :  12:44:39  Show Profile Send Fjonkalicious a Private Message
Jag kör med stackade JBL-burkar, ett par L65 Jubal och ett par L65A. Dom spelar fint tycker jag. Eller som andra hifipersoner sagt: det är en väldigt rolig anläggning, man sitter med ett smajl hela tiden. Sen klart, dom kanske inte är superraka i återgivningen. Jag gillar JBL och har 3 par L166:or som jag skall kanta om inom överskådlig framtid. En kompakt högtalare för sin 12-tummare i basen. Först och främst så skall du lyssna på lite olika JBL högtalare för det är verkligen stor skillnad beroende på tidsperiod, det finns modeller från 80/90-talet som är rena skräpet och en del modernt också. Faktum är att i många fall är gamla prylarna mer "the real deal" och antagligen det du lyssnade på hos din kompis farsa.

Om man siktar rätt på beg. marknaden när det gäller vintage JBL så kan man i förhållande till din budget komma riktigt billigt undan och möe bang for the buck. T.ex. de L166:orna som jag skall kränga efter omkantning kommer inte kosta alls mkt jämfört med din budget. Ett stort plus i kanten är den fina snickerikvalité som finns på gamla JBL högtalare med väldigt vackra fanér och oftast läckert funkiga galler.

Mvh

Filip

Edit: om jag skulle titta på några nya JBL så skulle jag åtminstone kolla och lyssna på Array-serien som jag tycker är läcker och som många har skrivit positivt om, iaf den största i serien som funnits på mässor.

Vilket är dom här: http://www.stassen-hifi.com/specificaties/speakers/speaker/jbl-1400-array-bg

Edited by - Fjonkalicious on 2010/07/25 12:53:22
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2010/07/25 :  17:57:02  Show Profile Send widen76 a Private Message
Tack för svaret Filip. Ju mer man läser om JBL desto intressantare blir det, inte bara för hårdvaran utan hela historian om JBL, fascinerande!

Array-serien är ju RIKTIG high-end, priset matchar också...hade varit intressant provlyssning...

Jag tittar lite på TL260, ligger runt 20.000 och verkar ha fått bra recensioner. Frågan är om de fortfarande går att köpa med tanke på limiterad upplaga...

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2010/07/27 :  16:51:44  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Jag tycker du gör alldeles rätt i att kolla efter gamla JBL. Jag har själv haft endel JBL burkar, och har fastnat i JBL träsket

Jag började med att impuls köpa ett par JBL TI 5000, det är efterträdaren till JBL TI 250. Fastnade direkt. Levde med dom i många år, men jag ville ha mer. Så jag började kolla efter JBL monitorer med pro element. Nu äger jag ett par JBL L300 och har verkligen hittat hem!

JBL TI 5000 och JBL TI 250 är bra, men deras monitorer med horn och pro element är en helt annan klass enligt mig. Jag tycker att ska du ha riktigt JBL sound så ska du söka ett par med horn t.ex L300 eller 4333. 44xx har jag inte hört, så där har jag ingen input tyvärr.

Du får ge ~ 20k för ett par fungerande L300

Lite av mina erfarenheter, hoppas det uppskattas.

//Dan


Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2010/07/27 :  18:27:38  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag skulle själv hoppa över TL 260. Skulle jag köpt några själv hade det blivit ett par 1400 Array, de är mycket trevliga. De går att ändra så man kan bi-ampa dem. Dvs rör till hornet och ett lite baffigt steg till 14" basen.

Danmark har mycket JBL. L300 och 4333 (pro versionen) spelar bra men börjar bli gamla. Nya filter i dem så är de på banan igen.

Detta är bara mina funderingar, då jag själv har sålt mina L300 och siktar på ett par 1400 Array istället.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/07/27 :  19:13:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Matsj vad har det blivit av dina K2 byggen?
Jag skulle själv vilja satsa på ett par 4345 eller 4350. Jag tror inte jag skulle vilja köra med rör eftersom de flesta rörslutstegen inom rimligt pris brusar för mycket. Vad man nu än väljer så måste man också ha en maffig subwoofer. Man får aldrig det där umffett i basen som är så skönt att både höra och känna.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/07/27 :  19:23:01  Show Profile Send bibl a Private Message
Finns ett par ute på blocket i uppsala, se Fynd på annonsmarknaderna
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/07/27 :  22:32:23  Show Profile Send 24U a Private Message

Jag säger inte mer än välkommen i gänget med god smak. Hoppas Du hittar rätt i djungeln av schyssta JBL-talare.


https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/07/27 :  23:48:13  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jo jag kör åxå med JBL fast inte deras lådor.
Jag har D130 i lätt ombyggda Imperial horn med 2441 Emilar 500 i mid å TOA 1' The Tube i diskanten.

Jag är på g att skaffa hyffsat stora mid horn till 2441 så dom kan täcka största delen av mellanregistret utan problem.

Jag håller även på att bygga ett system med 2202 som mid.
Vad det blir uppåt å nedåt återstår att se men Fane Collossus24 är en trolig kandidat i basen

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2010/07/28 :  08:34:01  Show Profile Send matsj a Private Message
Mina K2/Array byggen är på väg till målaren, det har stått helt stilla ett tag pga jobb, hus osv.
Jag skulle också satsa på en riktig sub under för att få trycket där.
4345 o 4350 är alldeles för dyra.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000