HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bremen noll koll
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Air
Starting Member

15 Posts

Posted - 2010/07/09 :  23:13:57  Show Profile Send Air a Private Message
Jag skrev för något år sedan till Bremen för att beställa hans nya högtalare utan något svar.Jag tyckte att efter den fina recentionen i HiFi och musik att dessa högtalare skulle passa mig fint.
Jag undrar bara om hans hemsida har ett annat syfte.
Är de bara till för investorer och andra godtrogna eller hur ska jag tolka det?
Jag skulle i alla fall vilja ha ett par Bremen högtalare.
Hälsningar
Air

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/07/10 :  00:27:25  Show Profile Send lennartj a Private Message
Peter Steindl (ägare av Bremen Dynamics)är flitig skribent på faktiskt.se Du kan skicka PM där.
För cirka två år sedan hade Peter ganska många preliminära order, men på hösten, när produktionen skulle starta var tiderna sämre och flera stora beställare minskade eller hoppade av sina beställningar.
Att "värpa ägg" kräver någorlunda stora serier, såvitt jag förstår går det inte att göra skalen styckevis hantverksmässigt i någon liten verkstad. Jag tror Peter måste avvakta bättre tider, så att de tilltänkta distributörerna vågar lägga fasta order på tillräckligt många ägg för att starta tillverkningen.
För tillfället verkar det inte finnas någon finansiär som är beredd att slanta upp x miljoner SEK för att producera en batch ägg på spekulation, att tillräckligt många ska bli sålda inom rimlig tid för att åtminstone täcka produktionskostnaden.

Jag har hört dem och de var definitivt värda de 17.000 SEK som var det tänkta priset för två år sedan, men det är ju inte fickpengar.
Men varsel och arbetsbrist är många försiktiga att spendera.
Visst säljs det lite högtalare för mer än så, men det är inga stora amtal.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2010/07/10 00:43:12
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2010/07/11 :  13:17:55  Show Profile Send shifts a Private Message
Snacka om efterlängtad högtalare. I alla fall här hos mig. Jag hoppas allting slutligen kommer gå vägen. Allting tyder på att det skulle kunna bli en succé, särskilt om resten av modellsortimentet kommer med i produktionen.

Men en liten rättelse: Det har inte funnits någon recension av ägget i H&M vad jag vet. Ett reportage däremot, där ägget fick stor plats.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2010/07/11 :  14:45:46  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Det finns en lång historia bakom de mystiska äggen. Precis som LennartJ nämner ovan så är produktionen väldigt krävande och samtidigt som ekonomin för ett antal år sen var sämre så ändrades förutsättningar för tillverkningen. Träffade Peter i fredags och pratade självklart en del om just äggen. Det har går äntligen framåt med gjutformer, tillverkare av element etc etc.

Hoppas hinna med en provlyssning nu i början av sommaren.



Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2010/07/11 :  15:31:01  Show Profile Send shifts a Private Message
Jag vet inte om jag tycker de är så mystiska, men åtminstone fantastiska. Har också varit sugen på att kontakta Peter för att se om han skulle vilja demonstrera dem. Vill ni vara fler när det är dags får du gärna hojta till.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2010/07/11 :  19:08:43  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Mystiska i meningen att dom funnits ett tag men utan möjlighet att se eller lyssna på dom.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000