HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Prisförhållande hårdvara/mjukvara
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/07/05 :  01:45:01  Show Profile Send huzze a Private Message
Hej alla!

Det har varit uppe i trådar tidigare och kommer säkert att debatteras även i framtiden. Nämligen den stora frågan:

Hur stor ska skivsamlingen vara i förhållande till anläggningen? med följdfrågan: Var går gränsen?

Frågan är idag ännu svårare att precisera (spotify, FLAC etc) och svarsalternativen fler än någonsin. Därför tänkte jag förenkla frågeställningen och ge svarsalternativen konstanter.

I detta antagande gäller följande:

  • Ett fysiskt album (oavsett media) värderas till 100SEK (0,1tkr)
  • Anläggningens kostnad (inte värde i detta fall) i tkr


Jag vet att det låter urflummigt, men tanken verkade vettig när jag kom på den och nu ska jag omsätta den till en tråd, efter kl 01 natt mot måndag, så jag ska försöka ge ett konkret exempel med utgångspunkt från min egen situation.

Kostnad för anläggningen, (huvudanläggningen hemma inklusive hörlursanläggningen och sommarvikarien i stugan - tidigare uppgraderingskostnader/mellanskillnader/övriga avskrivningar ej beaktade):

ca 120tkr

Musiksamling:

ca 1200x0,1tkr = 120tkr


Slumpen och min lättja (jag vet inte exakt hur stor musiksamlingen är) ger att för varje investerad hifi-krona går även en krona till musiksamlingen alltså en ratio 1:1

Med detta facit i hand kan jag ställa mig några följdfrågor:

Är musiksamlingen för stor/liten i förhållande till anläggningen? Det har stötts och blötts; en anläggning för en miljon kronor och ETT referensalbum eller ett "paket 25.000" och en skivsamling som tar upp kampen med SR's grammofonarkiv?

Det ger även lite perspektiv vid uppgraderingar. Är det värt 10tkr extra på anläggningen jämfört med att det istället kan ge 100 album?

Som det är idag skulle jag aldrig kunna offra 100 album i samlingen för att få 10tkr mer att lägga på anläggningen. Snarare tvärtom, jag skulle kunna tänka mig att jag prioriterat annorlunda och haft en något billigare anläggning för att få en större musiksamling. Musiksamlingen är i mitt fall ständigt expanderande, anläggningen däremot är ju föremål för uppgraderingsdjävulen, vilket är en kostnad i sig, som jag som sagt inte tagit med i beräkningen ovan.

Ni får givetvis räkna hur ni vill (nästan) och tycka som ni känner och med de givna förutsättningarna att det är anläggningens kostnad samt konstanten 100SEK/album så behöver ingen avslöja vad de betalt för sin anläggning (ny, begagnad, egenimport etc) eller hur stor musiksamlingen är.

Vettigare än såhär blir inte trådstarten, så fyll på med era egna betraktelser i frågan så får vi se om vi får något vettigt svar.

EDIT: Egentligen är ju konstanten för album fri för alla att sätta, det är ju den egna uppfattningen av kostnaden för musiksamlingen som ska användas. Det är svaret, förhållandet, ratio'n samt åsikten för dess rimlighet som jag "efterfrågar" som diskussionsämne.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2010/07/05 02:02:40

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/07/05 :  10:37:01  Show Profile Send bibl a Private Message
För egen del har det nog alltid gått mer pengar till mjukvaran, delvis av den enkla anledningen att varje del där är så mycket enklare att investera i då de ju kostar relativt lite. Som tidigare fattig student och nu småbarnsförälder kan man alltid hosta upp några kronor för en ny platta eller för den delen för ett Spotify abonemang. Men att hosta upp många kronor på ett bräde för exempelvis en vinylspelare är bra mycket svårare. Dessutom är det ju lätt att motivera en ny platta som en del av nöjeskontot, men ny hårdvara måste ju motiveras mot alla andra investeringsbehov i familjeekonomin och då blir det bra mycket svårare att få loss kulorna...

Edit stavning och meningsbyggnad...

Edited by - bibl on 2010/07/05 10:38:06
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/07/05 :  11:56:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hur räknas gratis Spotify? Kan bli höga förhållanden såvida man inte hämtat anläggningen på elektronikskroten.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2010/07/05 :  16:03:53  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
För närvarande 1624 st. skivor och en anläggning till inköpspriset 111.389:- (jo jag har koll på mina prylar )
Det ger alltså en ratio på 1:46 om jag räknat rätt.
Men många av de skivor jag har har jag köpt till betydligt lägre pris än 100:- så i slutändan kanske jag spenderat ungefär samma summa på mjukvaran respektive hårdvaran. Väl spenderade pengar är det hursomhelst.


Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/07/05 :  16:05:20  Show Profile Send huzze a Private Message
Visst blir det skevt, men så finns ju de som köper allt nytt och de som bygger själva

Frågan kanske inte ska vara så hårt dragen åt det konkreta hållet. Kanske mer en känsla för var och en? Jag har själv inte investerat i spotify ännu, så visst skulle jag kunna påverka min ratio betydligt. Frågan ska kanske ställas som en hypotetisk frågeställning om hur det var för, säg, tio år sedan? Trettio år sedan? Själv har jag ju t ex ingen vinylspelare som ju skulle påverkat ration åt andra hållet.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/07/05 :  16:13:08  Show Profile Send huzze a Private Message
Sten: 1:1,46 blir det väl? För varje spenderad hifikrona, ca 1,46SEK till musik.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/07/05 :  16:55:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
DET var inte lätt ...
Jag har ca 400 skivor (CD) som väl kan anses ha kostat runt 40.000:-. En hel del är antingen ryska album eller album inhandlade i Ryssland för ner till 10:-/styck, men vi säger 40tkr.
Hårdvaran är lika svår att beräkna eftersom jag har ett otal system att spela på men om jag plockar något lagom minimalt blir det .... 2000 kr för det minimalaste jag har och .... 12.000 kr för det mest maxade.
Ecco,
förhållande hård/mjukvara för billigaste kombinationen, 1:20 och för den dyraste 1:3,3.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/07/06 :  09:13:15  Show Profile Send Eref a Private Message
Svårt som sagt. Har säkert ett par tusen LPskivor och ganska många CDskivor. Sedan radiolyssning och Spotify... och skivor som jag lånar.

Försökte göra ett överslag på vad mina hifiutsvävningar i hårdvaruväg kostat. Kanske 70.000 men utspritt över lång tid och sen har jag två kompletta anläggningar.
Men prylarna är ju ganska meningslösa utan musik tycker jag.

(Under perioden när jag hade mindre barn och familj fanns ju
andra prioriteringar förstås.)

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/07/06 :  11:14:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag skulle gissa att min skivsamling är värd minst det dubbla som systemet, kanske något mer.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/07/13 :  10:50:58  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja här kommer skiv och filmsamlingarna att bli mer kostsamma än utrustningen någon gång i framtiden men har inte haft tid eller lust att räkna efter.Eller kanske mer vågat räkna ut dessa saker. mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2010/07/13 10:51:54
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2010/07/13 :  15:44:30  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Hej Huzze,

kul att ses senast!

När jag räknar efter blir ratio vare sig man räknar fingerat eller faktiska kostnader 1:1.5. Lite övervikt för skivorna alltså.

Nånstans känns det ganska rimligt. Samtidigt känner jag att det börjar bli bra nu. Så himla många fler skivor behöver man inte och stereon är bra nog. Nästa steg är antagligen en skivtvätt - ett slags brygga mellan dessa båda storheter - vilken sida av uträkningen skall den in på? :-)

Din allmänna fråga har inget bra svar tycker jag, det finns ingen "rätt" balans mellan skivor och anläggning, det är upp till var och en att få det rätt utefter egna önskningar och intressen. Jag samlar t ex på skivspelare, och det kostar en del extra utöver vad "anläggningen" kostar men det utgör så att säga ett intresse för sig, mer likt att leka med tågbanor, något slags pysslande med mekanik och också ett intresse för industriell historia. Och där kommer jag säkert att lägga mer pengar framöver.

Rätt balans (för mig) mellan anläggning och skivsamling är väl när man har alla de skivor man vill kunna spela och man kan spela upp dem med ett ljud som är tillräckligt för att man skall kunna förlora sig i musiken.

Vänliga hälsningar

S
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/07/13 :  16:40:57  Show Profile Send huzze a Private Message
Tack för glassen

När vi kom tillbaka hade våra hundar svalkat av sig i ett dy-dike. Så nu luktade de apa istället. Hem o duscha dem igen.

quote:
Din allmänna fråga har inget bra svar tycker jag, det finns ingen "rätt" balans mellan skivor och anläggning, det är upp till var och en att få det rätt utefter egna önskningar och intressen.


Visst är det så! Fast det kommer ju nya skivor hela tiden. Dessutom är vi hifinördar så dumma så att vi provlyssnar på något bättre emellanåt. Och då kommer och säger att det är dags att uppgradera/byta/ta ett steg åt sidan. Men som du säger vissa samlar det ena andra det andra. Själv har jag hittat en bra landningsplats för tillfället, så det borde dröja innan det ska bytas nästa gång.
Go to Top of Page

plundin
Member

60 Posts

Posted - 2010/07/13 :  22:17:45  Show Profile Send plundin a Private Message
Jag räknade på detta för några år sedan och kom fram till att jag lagt ungefär 3 kronor på fonogram för varje krona jag lagt på avspelningsutrustning/HiFi...

Det kändes då som ett lagom fördelning, utan att säkert veta, tror jag att förhållandet idag växt till kanske 5 till 1... och det känns hur rätt som helst!

/ptr

arbetar hos Akkelis Audio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000