HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En tanke
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/06/26 :  19:02:15  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Som de flesta redan kanske vet är jag en hobby konstruktör inom ramen för högtalar konstruktioner. Men jag är lite frågande om vad som egentligen är av mest kommersielt intresse i dag, vad det gäller högtalare. Min ambition är, och har alltid varit att göra högtalare av det som förr i tiden kallades hifihögtalare. Men frågan är vad hifi idag egentligen står för. I min värld skall en högtalare vara helt frekvenlinjär, men dagens konsumenter verkar ha en en annan syn på det här. Det verkar mest som att en ihållande bas, är av det största intresset. Det vore kul att höra vad ni har för åsikter om detta. Det här beror ju i viss mån naturligtvis på om man skall vända sig till den stora massan, eller till en relativt liten grupp. Jag ställer den här frågan för det är mycket lätt att bli hemmablind på det här området. Vad är det som gäller där ute idag. Själv inbillar jag mig att, ska man göra pengar på det här, då är det den stora massan som gäller. Men helt ärligt talat så jag vet inte. Hur som helst, bryr jag mig egentligen inte, jag gör det jag vill göra. Men hur förhåller det sig egentligen. Någon som har några synpunkter?

Eriksson.

--------------------------------------------------------------------------------

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/06/26 :  19:15:11  Show Profile Send huzze a Private Message
Tror tyvärr att det riktiga svaret på den här frågan inte har något med hifi eller välljud att göra. Svaret som den stora massan kommer att ge är: Design.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/06/26 :  19:43:05  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Antingen bygger man och säljer "billiga" högtalare i stora mängder som den stora massan tilltalas av.
Eller så nischar man sig i något smalare område och gör dunderdyra högtalare som köps av ett fåtal.

Eller så lever man inte på verksamheten, den förblir hobby.

Högtalare som den stora massan vill ha är nog ofta inte överdrivet hifi-mässiga.
Dessutom är det säkert jättesvårt att konkurrera med volymproducenter, kan jag tänka mig.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/06/26 :  19:43:38  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Ja, jag håller med om att designen är en mycket viktig fråga. Men blir den viktigare än ljudupplevelsen, då måste något vara fel. Visserligen blir en högtalare en stor del av ett möblemang, i alla fall om den är av det större formatet. Men det är väl ändå ljudet som är avgörande-eller?

Eriksson
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/06/26 :  19:48:06  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Nja inte enbart design pengar också för företagen som tillverkar detta vill också tjäna pengar - ge massan en massa skräp lägg till en massa reklam så köper de allt visst det är att generalisera men i mångt och mycket är det så, men visst stämmer den gamla låten "kom och köp konserverad gröt allt går att sälja med mördande reklam".

Sedan är väl välljuds intresset inte så stort hos den stora allmänheten det är väl som de flesta hobbys ett fåtal som engagerar sig.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/06/26 :  19:52:18  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Du har nog helt rätt här Mickel-mackel. Det är nog precis så det är. Nischar man sig, blir det nog ett fåtal intressenter.

Eriksson.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/06/26 :  20:11:49  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Det är nog inte bara design som gäller, det krävs att det låter bra.

Har byggt åtskilliga högtalare, allt från Dahlbergs banddiskanter till småburkar.

Det finns inga enkla vägar, det jag förstått är det enklare att bygga stora högisar, enklare att få att få i hop.,

Små högtalare, mindre marginaler, det är min åsikt.

Eriksson, har du tänkt och bygga och sälja, då måste du skriva en undertext att du är en säljare av högtalare..........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/06/26 :  20:59:32  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Om jag inte minns helt fel så hade enligt någon annan tråd här på forumet "Focal" under något åt ca:300kr i marginal på varje tillverkat par. Med deras inköpspriser märk väl! Det blir svårt att konkurera på dom villkoren.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000