HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Designa ett gainsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2010/06/25 :  11:51:01  Show Profile Send überfuzz a Private Message
Jag håller på att skissa på ett gainsteg till en gitarrförstärkare. Nu är det kanske inte hifi-grejer direkt, men tekniken lär vara samma. Min förhoppning är att någon ska ta sig en titt, med kritiska ögon, på skissen och kommentera den.

Frågor:
Hur räknar jag ut ut/in-impedans i varje steg? Min spontana tanke gällande frekvenser är att kondensatorn ska vara så stor som möjligt... men om jag tittar på andra kretsar till gitarrförstärkare så är den ofta ganska liten..? Why?



(Kondensator som sitter i serie med potentiometern kommer jag att testa runt bland olika storlekar och låta örat avgöra vilken det blir.)

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/25 :  16:19:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Frågan passar nog bättre på "DIY och Teknik"

Vilka rör man kör med bestämmer utimpedansen i högsta grad. Ser här ut som ECC83 och då har du grymt hög förstärkning, närmare 10000 gånger. Hur mycket behöver du? Vill du ha låg utgångsimpedans (här är den jättehög) kopplar du andra steget som katodföljare i stället. Då blir förstärkningen lägre.

Kondensatorn mellan stegen "ser" 1Mohm last mot jord (gallret har ännu högre impedans) och behöver därför inte ha stort värde. 100nF räcker och blir över.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/06/25 16:21:41
Go to Top of Page

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2010/06/25 :  18:38:44  Show Profile Send überfuzz a Private Message
Oj, är det en del av det här forumet så kan väl tråden flyttas. Sorry!

När jag räknade på det så fick jag inte så högförstärkning. Det är ett 12AX7 rör, men det är väl bara jenkarnas beteckning på ECC83?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000