HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fasförskjutning och Hilbert
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/06/22 :  21:42:43  Show Profile Send Joda a Private Message
Har länge velat testa om förändring av fasen och därmed "time alignment" spelar någon större roll.

Har sneglat på Hilbert transform
http://en.wikipedia.org/wiki/Hilbert_transform
Som utmärkt vränger till det hela -90*
När jag inte kunde hitta något Impulssvar så gjorde jag ett själv med lite hjälp från denna sidan och VVVV.
http://www.katjaas.nl/hilbert/hilbert.html

Här är frekvenskurvan samt fas enligt HOMLImpulse.


Ett problem är att matcha nivåerna för att inte lura örat. Sen kommer problemet att utsignalen är större än insignalen i vissa fall. Vilket ses på Wikipedia där en fyrkantvåg illustreras.
En fyrkantvåg händer oftare än man tror då allt och alla klipper idag, vilket gravt klipper signalen om man inte sänker insignalen för båda.

Ska lägga upp impulssvaret när jag hittar någon bra host.
Kan kanske göra ett par korta klipp också.

Så hur låter det då?
Tja, kan inte säga att det är någon uppenbar skillnad.
Man ser skillnaden direkt om man tittar på vågformen men att avgöra om det är en försämring känns svårare.

Vad tror ni?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2010/06/22 21:44:31

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/06/23 :  19:17:52  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har testat en del med digitala filter och att tidsfördröja tycker jag är riktgt viktigt. Dock är det inte bara det fysiska djupet på korgarna att ta hänsyn till. Nu har jag långt ifrån mätt klart men i mina 3-vägare är alla register fördröjda. Någonstans läste jag att man bör ge filtren lite tid att räkna. Loobing och transientsvar är det i mitt tycke klart stora skillnader.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000