HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Magnepan 1.6 högtalarkablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/06/19 :  14:55:20  Show Profile Send Adagio a Private Message
Nu har jag sålt mina kära Sonus Faber Guarneri Memento :cry: dom snyggaste högtalarna man kan tänka sig. Vad blev det då istället förutom frigjort kapital?
Anledningen till försäljningen var att det inte gick att spela ut högtalarna i den nya lägenheten utan att störa grannarna ovanför. Stort rum, mycket luft, lyhört uppåt. Dipoltekniken verkade lockande med sitt spridningsmönster eller snarare avsaknaden av spridning.

För att göra en lång historia kort, hade siktet låst på Magnepan1.7 men det blev de sista 1.6QRna i sverige till ett oförskämt lågt pris.

Mina SFGM lät fantastiskt bra med Nordost Frey högtalarkablar, nu får jag en känsla av att just högtalarkablarna är lite slanka och lite hissade i diskanten i kombination med de högupplösande Maggisarna. Nu ska panelerna iofs spelas in ordentligt innan jag börjar exprimentera, men, på Audio Concept menade man att Maggisarna fungerade allra bäst med lagom grova rena kopparkablar och att jag med öppet sinne borde prova just sådanna av enklare modell, gärna "rå"kabel utan spadar eller bananer.

Jag förstod det så av Robert på Audio Concept att Alla högtalare låter ganska olika med olika högtalarkablar(även min erfarenhet) men att just Maggisar snarare vill ha ström av förstärkaren än signal, dom står i mer direkt kontakt med varadra eftersom ljudet från panelen genereras direkt från förstärkaren(via filter iofs) och ut i luften medans en lådhögtalare har betydligt mer ljudalstrande "delar" och därför kan dra nytta av färgning rent smakmässigt.

Så det ska jag nu göra, några förslag? Märken? Noname? Lågbudget? Hög budget? Kom med förslag och erfarenheter.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/06/20 :  11:21:04  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Har hört flera som menar att Magneplanarerna är relativt okänsliga för vilka högtalarkablar som används. Visst hörde jag skillnad mellan mina AudioTruth (AQ) Argent (silver/koppar hybrid) och Kimber Select 3033 (koppar) på mina 3.6 men skillnaden var inte på något vis stor - "a lateral move". Förstår att du upplever Nordost på det sättet du beskriver med Magnepan.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/06/20 :  11:53:59  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Maggisarna fungerade allra bäst med lagom grova rena kopparkablar och att jag med öppet sinne borde prova just sådanna av enklare modell, gärna "rå"kabel utan spadar eller bananer

Låter som att du skall prova EKK med lite olika areor.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/06/20 :  14:48:33  Show Profile Send Adagio a Private Message
Holy crap!! Kabelfrågan rätt ovesentlig, vilket underbart ljud!! Högtalarna hade bara spelat 2 tim + mina 3 tim, tog fram den gamla Purist Audio revB skivan spelade en cykel på normal volym, satte på repeat, skruvade ner volymen, satte högtalarna tätt ihop med ett täcke över lät dom koka under natten. I morse satte jag på en skiva och det var en helt annan högtalare som spelade, maken till silkeslen diskant parat med hög upplösning har jag aldrig hört!!
Det var så länge sedan jag hörde ett par nya högtalare som skulle spelas in att jag helt glömt bort hur stor skilnad det är. Behöver inte bry mig om kablar iaf.

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/06/20 :  16:55:29  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Grattis
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2010/06/23 :  23:17:12  Show Profile Send audiojan a Private Message
Grattis till Maggisarna! Cardas funkar extremt bra med Magnepan. George Cardas har ju som säkert är bekant ett par mycket modifierade Maggies som är hans referenshögtalare (och därav också att Cardas låter kanon med dem).

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

IRONBERG
Starting Member

17 Posts

Posted - 2011/02/10 :  14:09:27  Show Profile Send IRONBERG a Private Message
Jag kör uteslutande med TP kabel (Nätverkskabel) på nästan alla mina högtalarkablar. Även mina Nyförskaffade MG 1.6QR :) Vill du ha en neutral ton kör med en kabel per kontakt. Vill du ha mer bas, kör med två kablar per kontakt. Vill du ha ljusare så blandar du in ett par silverledare. Jag har provat kablar för hyffsat höga summor men det bästa jag haft är en TP kabel från biltema för 10-15 spänn metern. Om du byter ut delningsfiltret i dem får du mer skillnader mellan olika kablar + allt annat som blir bättre. Det är iaf vad jag upplevde när jag gjorde det på ett par gamla MGII och magnepan ska tydligen fortfarande köra med lite förenklade filter. En kedja är inte starkare än dess svagaste länk och i dem flesta Planarna är den länken delningsfiltret.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/02/10 :  14:46:41  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jo jag har sneglat på det där filtret, att byta kondingar till mundorf eller Jensen skulle vara fint tror jag. Men då bör man nästan plocka ut filtret och lägga i separat låda.
Har kollat på mundorfs foliespolar också men det finns ju in te rätt värde, så man kanske ska behålla järnkärnespolen. eller..??

För övrig kör jag tillsv EKK, passar MG bra tycker jag.

Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2011/02/12 :  16:55:32  Show Profile Send garmen a Private Message
sitter med ett par MG 1.7 och har några meter ekk liggandes, borde allt får tummen ur och fixa till detta. men man skall bara få tummen ur också

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/02/13 :  15:34:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tror att de gillar mycket koppar och att ett par Goertz kablar med extremt låg impedans funkar allra bäst. Ett par MI 3 skulle göra susen.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2011/02/13 :  17:13:56  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Det finns nog en hel drös kablar som passar till Magneplanarer. De kablar som är mest populära bland The Cable Company´s kunder som äger Maggisar tycks bl.a Synergistic och Purist vara men det handlar ju om matchning. Av de kablar jag provat har det väl inte varit några större skillnader tycker jag.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000