HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mono
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2010/06/17 :  01:45:19  Show Profile Send Fuling a Private Message
God afton.

En smått obekväm tanke har börjat slå rot i den Fulingska hjärnbarken: Är det verkligen hugget i sten att man måste lyssna på musik i stereo? Observera redan här att jag skriver musik, inte hifi...
Idén om en monoanläggning kommer utifrån följande orsaker:

* I flera bostäder jag haft har rummen varit osymmetriska med följd att det varit svårt/omöjligt att åstadkomma en vettig stereobild. Personligen tycker jag nästan att en snedvriden stereobild är värre än ingen alls. I mono försvinner rimligtvis den problematiken.

* Som DIY-are och skrotsamlare händer det ständigt att man springer på ett intressant rör, en fin utgångstrafo, ett fint gammal bredbandselement, ett horn, ett blabla. Eller tre för den delen, alltid så många man behöver -1. Ett enkanalssystem skulle kunna bli hur spännande som helst med tanke på tillgången av spännande ingredienser när man inte behöver leta jämna par eller kvartetter.

Åsikter och erfarenheter välkomnas. Kanske ska tillägga att jag inte planerar att ersätta stereolyssnandet med mono i framtiden utan snarare funderar på det som ett intressant komplement.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/06/17 :  02:57:30  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag blir mer medveten om den musikaliska nyanseringen i goda tolkningar av klassisk musik i monoutgåva.
Nu talar jag om riktiga monoutgåvor, inte den bitvis utfasade mix man vanligen får när man trycker in monoknappen vid uppspelningen av en stereoversion. Min första öronöppnare var Janaceks "Taras Bulba" med Tjeckiska Filharmonin dirigerad av Karel Ancerl, som jag först hittade begagnad i monoutgåva. Den har en dramatik som får nackhåren att resa sig som jag aldrig upplevt från min Decca-inspelning med LSO och Huybrechts. Några år senare hittade jag en stereoutgåva med Ancerl, som enligt vad jag kan hitta på internet ska vara från samma inspelningstillfälle, men jag upplever inte alls samma dramatik från den. Jag börjar misstänka att det inte är samma tagningar i mono respektive stereo, men ändå...

Sedan dess har jag slutat rata monoskivor med intressant musik som ofta står i de billigaste backarna och känslan av förhöjd medvetenhet om den musikaliska dynamiken kommer ofta över mig.

En bit in på 1960-talet slutade skivindustrin att ge ut både mono- och stereoversioner, och beteckningar som "mono compatible" och "auch mono abspielbar" dök upp. Under kanske ett decennium tror jag att det togs hänsyn till att monoåtergivning av stereomixningen inte skulle råka ut för någon störande utfasning, men nu tror jag det är länge sedan det togs hänsyn till mono vid slutmixning och mastring.

The Beatles monobox ger också intressanta möjligheter att jämföra genuina genomarbetade monomixningar med stereoversioner av de senare albumen (de tidiga har aldrig varit avsedda att återges i stereo).

PS. Ja, jag är medveten om att jag bitvis pratar förbi Fuling, men jag håller mig åtminstone till trådrubriken.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2010/06/17 03:02:23
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2010/06/17 :  04:19:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tack för inputen! Att du "pratar förbi" gör ingenting, jag hade själv tänkt komma till det där med monokompatibelt material och liknande senare. 90-nånting procent av min skivsamling är producerad i "modern tid", alltså avsedda att spelas upp i stereo, så det finns frågetecken kring hur man får till det på bästa vis i mono. Jag antar att höger och vänster kanal från signalkällar måste summeras på något vis, rent tekniskt borde det räcka med två resistorer men det kanske finns fördelar i att använda någon mer avancerad mixerkrets.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/06/17 :  10:16:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har själv en del LP-skivor som är i mono utgåva somhar gjort att jag samlar på mig sakta men säkert en mono-anläggning det hela började med att jag hittade en AGA rör förstärkare fick en skivspelare som skall byggas om till mono det som saknas är puppa. En rejäl monohögtalare saknas visserligen fanns det en gammal ensam högtalare på en loppis med en 15" och ett cellhorn men skicket var allt för dåligt inte ens jag som backar för något tvekade rejält.

Jag har lyssnat vid några tillfälle på en mono-anläggning och jag kan verkligen instämma med lennartj iakttagelser det känns skumt att mono kan låta "bättre" än stereo, men om en är bra måste två vara bättre?

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/06/17 :  11:01:35  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jag var i vår å hälsade på en vän vid namn Didrik å han demade utsökta mono inspelningar.
Det var inget problem med å få rums uppfattning å 3d känsla.

Däremot skall man satsa på mono så ska man ha en separat anläggning för det då en stereo anläggning som man kör mono på kan göra mono inspelningar värre än vad dom egentligen är och förtjänar.

Man kan däremot koppla in "ambience högtalare" till en mono kanal för att bredda ljudbilden lite.
Kolla hur gamla radioappareter är uppbyggda.
Det fanns vissa modeller som hade 3 elektrostat mid/diskant inbyggda.

Kör man mono genom ett stereo system så blir det just mono och ljudbilden blir mindre eller bra mycket större än va den ska vara.
Det beror på hur just mono knappen funkar å man får fasfel som inte finns i ett äkta monosystem.

Tyvvär blir man rätt begränsad i urvalet av musik men det är inget problem om man är intresserad av musik före 70talet.
Vissa mono platter börjar även dom att bli dyra å då tänker jag främst på Beatles och Elvis första pressar i mono från tidigt 60tal.


Som du säger Fuling så är det ofta man stöter på nåt kul i endast 1x

Men om du skall satsa på mono så byter jag gärna bort 1 sak mot 2 andra

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000