HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 integrerad som slutsteg!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/06/14 :  20:26:03  Show Profile Send urban a Private Message
En fråga om hur det fungerar med att använda en integrerad som ett slutsteg. Dvs koppla in ett försteg till tex en AUX-ingång,dra upp volymen till max och sedan köra som att det vore ett rent slutsteg.
Att det fungerar vet jag eftersom jag provat men jag undrar om det finns någon risk med att göra så ?
Tacksam för åsikter !

Edited by - urban on 2010/06/15 09:59:57

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/06/14 :  22:15:49  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Funkar väl. Vet inte vad det skulle vara för risk, men du får en massa pottar och omkopplare i vägen i onödan. Kan bli skrap och glapp. har du ingen pre-in på stärkarn?
Är den inbyggda förförstärkaren inte bra, eller vad är motivet till att göra så? Enda vitsen jag kan se, om du ändå måste gå med signalen genom det inbyggda försteget är att då kan få fler ingångar.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/06/15 :  09:57:58  Show Profile Send urban a Private Message
Vitsen med detta är väl mest bara att få veta om det är någon komplikation som kan uppstå om förstärkaren inte är utrustad med pre-in och anpassatför just detta användande.
Det finns ju förstärkare - framförallt rörförstärkare ( Edison 60 tex)som har volympott men ett begränsat antal ingångar och ingen tillgång till fjärr. Ett sådant har ju ingen Pre-in men väl i alla fall några tillgängliga ingångar.
Att då koppla in ett försteg med tillgång till framförallt fjärr kan ju då vara av intresse!
Att använda en mer traditionell förstärkare (tex en receiver)av bättre kvalitet på detta sätt kunde ju också vara en (nöd)lösning.
Sådana kan ju faktiskt också vara ganska OK förstärkare.
Och detta med att dra upp volymen till max fungerar som att osynliggöra volympoten i möjligaste mån - minsta påverkan av just den delen. Enligt info från en elektriskt insatt person!
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/06/15 :  12:17:52  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag är rädd för att du kan få brusproblem med potten i bott.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/06/15 :  12:41:19  Show Profile Send bibl a Private Message
Jag kör min NAD 320BEE som enbart försteg och kör ett NAD 912 som slutsteg, när sedan mina planerade TH är byggda är tanken att det ska bli;

Källa -> NAD 320BEE försteg -> Aktivt delningsfilter
-> NAD 320BEE slutsteg driver TH
-> NAD 912 driver huvudhögtalare (tvåvägs med passiv delning)

Jag kommer alltså att använda två slutsteg där det ena sitter i den integrerade stärkaren, det hela underlättas ju dessutom genom just pre ut och main in på baksidan av 320BEE.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/06/15 :  14:56:41  Show Profile Send urban a Private Message
risken för brusproblem kan säkert finnas men testade faktiskt nyss enb Advance acoustic-receiver som vid fullt pådrag inte brusade det minsta! Däremot på "vägen" dit brusade det en del, mer och mer tills jag hade vridit poten till ca "kl 16:00". Då upphörde allt brus!
Att inte ljudkvaliteten sedan var alldeles på topp är en annan sak.
Provade även en 70-tals Pioneer-receiver som det inte heller var några brusproblem med, fast lika tyst som med Acoustic-receivern var det inte.
Kan poängtera att mina högtalare har ganska hög känslighet - 96db,vilket inte brukar vara en förlåtande faktor för rusproblem.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/06/15 :  15:05:15  Show Profile Send tian a Private Message
quote:
Kan poängtera att mina högtalare har ganska hög känslighet - 96db,vilket inte brukar vara en förlåtande faktor för rusproblem..


Det är nog mängden Whisky man dricker när man lyssnar på musik som skapar dom problemen

Edited by - tian on 2010/06/15 15:10:59
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/06/15 :  15:16:42  Show Profile Send bibl a Private Message
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/06/15 :  18:51:47  Show Profile Send urban a Private Message
ett "b" för lite ju bli rätt kul
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/06/16 :  09:19:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tror inte att du kommer att köra volymen i botten för att det då blir en för stor förstärkning vilket ger dig ett litet reglerområde på volymkontrollen i ditt försteg. Dessutom är det inte säkert att det låter bäst. Det kan vara bättre att dämpa lite på båda volymkontrollerna än mycket på en.
Jag har en DA-omvandlare som även kan fungera som försteg kopplad till en integrerad förstärkare. Den har en analog volymkontroll så i praktiken har jag två försteg i serie, precis som du har tänkt.
Jag får dra ned volymen en aning på DA-omvandlaren.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/06/16 :  11:28:19  Show Profile Send urban a Private Message
något problem med reglerområdet tror jag inte det blir eftersom jag inte tänkt köra så här långsiktigt, provar bara detta just nu eftersom jag håller på att spela in mina nya högtalare. Och eftersom det känns lite dyrt/onödigt att nöta på 300B-rören då jag låter det spela dygnet runt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000