HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mellanbasen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/06/14 :  10:23:16  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Vi som lyssnar på Rock och Metal önskar oss ofta "mer tryck i mellanbasen" för att få den där nästan fysiska känslan från trummor, elbas och elgitarr.
Men - vad är mellanbasen egentligen? Vilket frekvensspann är det vi talar om?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/06/14 :  10:30:26  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
60-200

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/14 :  10:31:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Skilda meningar om det.
http://www.google.se/search?hl=sv&client=firefox-a&hs=6LQ&rls=org.mozilla:sv-SE:official&defl=en&q=define:midbass&sa=X&ei=Y-gVTKLrMJGaOI_i6bMM&ved=0CBUQkAE
Jag tänker mig 50-100Hz.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/06/14 :  10:45:41  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Min gissning är att frekvenserna vi/du är ute efter ligger ovanför eller runt 100 hz... Att dela subben upp till 100 brukar inte räcka för att komma åt de frekvenser jag ibland letar efter... ibland skulle man vilja ha en eq..

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/06/14 :  10:47:25  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Vi har uppenbarligen olika stora tummar och pekfingrar...Mycket av
fylligheten i ljudet/värmen och anslagen ligger i övre registren upp
till ett par hundra Hz. Trycket ligger mellan 50-120 ungefär.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/06/14 :  11:08:35  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Mycket av
fylligheten i ljudet/värmen och anslagen ligger i övre registren upp
till ett par hundra Hz. Trycket ligger mellan 50-120 ungefär.

"Trycket" var det främst jag var ute efter.
Så området 50-200 Hz är det som ska prioriteras för sådan som mig verkar det som.
Och som Guy Gadbois påpekar så funkar det inget vidare att låta en Sub göra det jobbet... låter som ett jobb för kompetenta och rappa 8"-12".
Ni suveräna DIY'are kanske har tips på vilken högtalarkonstruktion som lämpar sig bäst för detta? Basreflex, bakladdat horn, sluten låda osv?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/06/14 :  11:21:37  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Frontladdat midhorn är vad du vill ha över 80 Hz till 600 Hz och ett
TH 30-80 Hz. Ca 1 m2 mynningsarea på midhornet och 120 cm långt men
oj oj oj vad det kommer smälla i bröstet

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7808 Posts

Posted - 2010/06/14 :  11:28:15  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja, om det finns plats så är det väl knappast nåt som slår horn.
Om utrymmet är begränsat så kan man nog komma en bit på väg med magnetstarka tior eller tolvor i högt avstämda basreflexlådor och fylla ut med subbar nedåt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/06/14 :  12:34:26  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Tycker att den hät tråden går i hop med tråden eq eller inte.

Allt som oftast så kommer man/vi fram till att det saknas något om inte i lågbasen så i midbasen, eller någon annan stans.

Håller ju självklart med trådskaparen i det här fallet, att man vill ha mer midbas, men där med inte sakt att det bara är i tyngre musik som det kan saknas utan i dom flesta stilar (ja enligt mig)

Man provar nya högtalare, man fixar rummet med div saker man byter stärkare och cd-spelare hit och dit, eller så byter man picka på skivspelaren, men inget hjälper, det låter bara tunt, vast och hårt.

Men sen åker man hem till mor o far och så spelar man en hårdrocksplatta på deras gamla sterio, och vips så saknar man då rakt ingen midbas eller lågbas och inte behöver man hörselskydd heller för att diskanten är överanalytisk, nä allat låter bara så fylligt och mjukt.

Sedan hem igen och där står bara högtalarna och fiser i ett hörn, diskanten låter jobbig, man snackar med den ene och den trdje på hififorum och alla har olika tips om vad man skall göra.

Frågan lyder då, VARFÖR ÄR DET SÅ HÄR (ja jag sitter i samma båt)

Mvh en som sätter musiken i framsätet i stället för alla prylar.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/14 :  12:47:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har ni köpt fel högtalare? De senaste åren finns det ett mode i ljust ljud med hissad diskant.
Går man ut och lyssnar på hur saker låter i verkligheten så inte f-n låter det så...
Just det där tycker jag låter fullständigt vidrigt. (En del kallar det för "detaljer")

Sen är jag skeptisk till domediskanter. Hellre band eller en riktigt bra kompressionsdriver.
Men den diskussionen hör kanske inte hemma i denna tråden.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/06/14 :  13:02:42  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Hur kan det komma sig att det finns ett mode i ljust/överanalytiskt och basfattigt ljud?

Är väl ingen som vill ha sådant ljud?? Eller?

Mvh en som sätter musiken i framsätet i stället för alla prylar.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/06/14 :  13:41:18  Show Profile Send CC a Private Message
Tryck i mellanbasen för mig är oftast det samma som mer luft som flyttas av ett större element... Naturligtvis förbehållet att rummet kan handskas med energin...

Off Topic.
läktarörnen, om du sätter prylarna i framsätet ett tag så kanske musiken blir bättre återgiven? Kanske..

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/06/14 :  14:58:05  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Frontladdat midhorn är vad du vill ha över 80 Hz till 600 Hz och ett TH 30-80 Hz. Ca 1 m2 mynningsarea på midhornet och 120 cm långt men
oj oj oj vad det kommer smälla i bröstet

Låter trevligt
Går det månne att göra ett sådant horn liite mindre?
quote:
Tycker att den här tråden går i hop med tråden eq eller inte.
Allt som oftast så kommer man/vi fram till att det saknas något om inte i lågbasen så i midbasen, eller någon annan stans.

Inte!
Att "det saknas något" innebär inte att Eq är lösningen.
Jag önskar mig mer dynamik, fart och fläkt i midbasen, inte nödvändigtvis mer ljud.
quote:
Om utrymmet är begränsat så kan man nog komma en bit på väg med magnetstarka tior eller tolvor i högt avstämda basreflexlådor och fylla ut med subbar nedåt.

Intressant!
Det är noterat till framtida DIY-projekt.
quote:
Har ni köpt fel högtalare? De senaste åren finns det ett mode i ljust ljud med hissad diskant.
Går man ut och lyssnar på hur saker låter i verkligheten så inte f-n låter det så...
Just det där tycker jag låter fullständigt vidrigt. (En del kallar det för "detaljer")
Sen är jag skeptisk till domediskanter. Hellre band eller en riktigt bra kompressionsdriver.
Men den diskussionen hör kanske inte hemma i denna tråden.

Njae, kanske inte "fel" högtalare.
Men de flesta av oss har kanske inte en plånbok som motsvarar ens ljudideal.
Jag delar din åsikt ang. att de flesta moderna högtalare har hissad och jobbig diskant och jag är också skeptisk till domediskanter! Har inte hört någon som låtit bra ännu.


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/06/14 :  15:11:27  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Jag önskar mig mer dynamik, fart och fläkt i midbasen, inte nödvändigtvis mer ljud.


Ofta väldigt sant.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/06/14 :  15:24:04  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Svart till cc , som tycker jag under för lång tid satt musiken i framsätet i stället för prylarna.

Har efter mycket bytande och testande stannat upp ett slag för att försöka acceptera att det blir inte så mycket bättre av att ständigt byta det ena eller det tredje, man får acceptera att skivorna man spelar låter som dom gör.

Nu vet ju inte jag vad cc menar med att sätta prylarna i framsätet ett tag och sätta musiken i baksätat, men efter massa testande o letande så är det rätt skönt att spela musik igen.

Märker att efter många år,s pysslande med hifi (i framsätet) att byta en kabel , testa en ny nätsladd osv bara gör mig trött, märkte att jag längtade tillbaka till där allt starta, och var starta allt då, jo i musiklyssnade och inte i ljudlyssnande.

Många hör bara på musiken i dag, få lyssnar på den.

Mvh en som (numera) sätter musiken i framsätet i stället för prylarna
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/06/14 :  16:22:29  Show Profile Send CC a Private Message
läktarörnen, jag menade inget illa. Tycker absolut inte att du under för lång tid prioriterat musiken. Jag har faktiskt inte en aning om hur länge du gjort det. Eller inte. Har ingen aning alls. Men eftersom du använder dig utav den hälsningsfras som du gör och har de frågeställningarna som du har, så?

Intressant med erfarenheter. Mina är tvärtom att allt testande har gjort mig ödmjuk inför de små faktorernas betydelse. Ju mer jag lärt mig vad som gör skillnad desto mer vet jag vad lite jag vet...

Men även jag tröttnar mellan varven på allt testande eftersom jag mest gillar att lyssna på musiken och fångas av den. Men så ibland får jag ett ryck och känner att nu e de dags att fixa ditten eller datten eller så har jag på vägen blivit nyfiken på något... Då blir det nya tester. Men ibland kan det gå flera år innan jag ändrar något. ibland inte.

Men jag har alltid satt musiken i första sätet. Pulandet med hifi är bara en väg för att få ut mer av musiken samt att jag (emellanåt) tycker det är kul att lösa "problem".

Opethic, jag har samma uppfattning som du angående mellanbasen. Kanske på grund av vår gemensamma nämnare (musiksmak)? Vilket borde få en egen tråd. Hur mycket påverkas vårt ljudideal av vår musiksmak? Hm..

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/06/14 :  16:33:25  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Frontladdat midhorn är vad du vill ha över 80 Hz till 600 Hz och ett TH 30-80 Hz. Ca 1 m2 mynningsarea på midhornet och 120 cm långt men
oj oj oj vad det kommer smälla i bröstet
--------------------------------------------------------------------------------


Låter trevligt
Går det månne att göra ett sådant horn liite mindre?


Tyvärr inte. Det är redan litet. Hade du hängt det fritt i
luften hade det blivit dubbelt så stort... Ljudets hastighet är en
(nästan) konstant som man får rätta sig efter.

Så stort är det inte, ca 1,4 meter brett och 0,7 meter högt. Vad ska man annars ha där? Golv

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2010/06/14 :  16:53:37  Show Profile Send Bland a Private Message
Läktarörnen skrev;

"Hur kan det komma sig att det finns ett mode i ljust/överanalytiskt och basfattigt ljud?

Är väl ingen som vill ha sådant ljud?? Eller?"

Jag tror att det har att göra med, som Bernt skrev, att många lyssnar efter detaljer! Vissa hifi dårar gillar att höra tunnelbanan där i bakgrunden, eller det där plinget osv! Många ser hifi prylar som något som skall tvätta fönstren; Ju renare det blir, ju bättre blir det. När det gäller fönster är det sant! Men, musik? Helt fel, enligt mig! Musik är lite mer komplext än en flaska ajax.....
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7808 Posts

Posted - 2010/06/14 :  16:55:30  Show Profile Send Fuling a Private Message
Nåja. Bruce Edgar säljer väl 80Hz midbashorn som är betydligt mindre men det är väl ingen hemlighet att de är dramatiskt kompromissade också.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/06/14 :  17:08:18  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Så sant. De blir en blandning mellan kvartsvågspipa och horn. Så kan man
leva med lite hornfärgning i midden och lägre verkningsgrad nere vid 80 så går det...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/06/14 :  17:15:26  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Bland, jag kunde inte sagt det bättre själv.

Ja jag undrar verkligen vilka det är som gillar den typen av ljud.
Alla mina hifipolare strävar mot samma mål som jag, en varmare och fylligare återgivning.

Mycket av den hifi jag testat/provat och för all del även den jag lyssnat på i hifibutik under dom senaste åren är på tok för karaktärslös och ljus, på tok för lite bas o allt för analytisk diskant och som trådskaparen skriver, för lite mellanbas.

ps, cc jag blev inte ledsen, ville bara ge en förklaring på varför jag numera försöker sätta musiken i fokus igen.

Mvh en som sätter musiken i framsätet i stället för alla prylar.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/06/14 :  17:48:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Låter trevligt
Går det månne att göra ett sådant horn liite mindre?


Jo. Två st bra PA-12or med Fs runt 50 - 60 Hz i ett tappat horn. Borde bli på 300 liter eller så. Borde kunna sparka nått otroligt otrevligt hårt.

http://www.bcspeakers.com/product.php?id=178

Eller

http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=238

borde båda funka fint.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/06/14 :  17:50:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Simmen är inte vidare optimerad. Bara ett utkast på vad som kan göras.

Lägg märke till att 107 dB/w/m är med 2,0 volt som det skall vara. Ganska effektiv!!!
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2010/06/14 :  20:42:18  Show Profile Send Smackman a Private Message
70-90hz till Hårdrock ..Mina Fd xtz 99.26 hade en förstärkning i det området och hårdrocken har sällan klingat så fint som med dessa Xtz på moderata volymer då .

Förstärkningen beror nog mest på rummet mitt eftersom mina Canton har en liten boost där me



Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/06/14 :  22:16:54  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Jag skulle säga att midbasen börjar någonstans vid 70Hz..
Problemet idag kan tänkas vara mycket pga. dämpfaktor och anpassning, till skillnad från gamla förstärkare har väl dom flesta idag ganska hög dämpfaktor/låg utresistans, vilket enligt min erfarenhet ger mindre självsvängning av konen, detta medför då hårdare och mindre bas..
Kollar man en gammal 70-tals förstärkare med ganska hög utimpedans brukar dom vara ganska fylliga och basrika i ljudet..
Själv föredrar jag nog oftast att det är detaljerat med ett stenhårt grepp om konerna. Men så har jag också flera anläggningar, varav den med absolut mest spelglädje är med en gammal pioneer-förstärkare och en jvc LP..
Jag söker både detaljerna och spelglädjen, men att kombinera detta i samma anläggning är nog svårt..

För tryck i midbasen om man nu är inne på större konstruktioner så varför inte en kvartvågspipa.. Jag hade grymt tryck i midbasen med mina gamla pipor.. Dock var dom bestyckade med 18"

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/06/15 :  11:11:03  Show Profile Send Klingan a Private Message
quote:
Många ser hifi prylar som något som skall tvätta fönstren; Ju renare det blir, ju bättre blir det. När det gäller fönster är det sant! Men, musik? Helt fel, enligt mig! Musik är lite mer komplext än en flaska ajax.....



Underbart formulerat...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000