HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Passiva kompnenter - vilka påverkar ljudet... bäst
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2010/06/12 :  01:33:03  Show Profile Send überfuzz a Private Message
När jag bygger kretsar använder jag ofta kol-resistorer och polyester samt polypropylen kondensatorer, i signalvägen. För någon vecka sedan startade jag en tråd där jag frågade om tonkontroller. Många hävdade då att de inte vill använda equalizer för att det inte är ärligt emot ljudet. Synen var att man förvränger ljudet med eq:n snarare än att justera det.

Själv har jag inte tänkt så mycket på vilka passiva komponenter som sitter i mina kretsar och förvränger ljudet. Det är mest slumpen och i viss mån påverkan av vad andra sagt om vilken typ av tex kondensator som gäller för bästa ljud. Nu i veckan har jag satt mig in i hur en kondensators resistans påverkas av frekvensen hos signalen och kapacitansen hos kondensatorn. Om man bortser ifrån det. Vad säger ni om kondensatorer och resistorer. Vilka är att föredra i audio-byggen och vad är det som gör dem bäst?

Ps. Jag tänkte att vi framför allt kunde hålla oss till komponenter i signalvägen i den här tråden.

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/06/12 :  08:32:26  Show Profile Send pix a Private Message
Jag har provat lite olika komponenter, och tycker att man kan få fram positiva egenskaper med en viss komponent på ett visst ställe.
Dvs på vissa positioner påverkar inte komponenttypen märkbart, men på andra ställen påverkar den mer.

Motstånd brukar jag generellt använda ickeinduktiva typer (ex Holco eller Allen Bradley)
Det är lätt att kolla. Om de attraheras av en magnet så har den end stycken med inslag av järn och därmed induktiva
Holco och Allen Bradley attraheras t.ex inte av magneten
Trådlindat blir av sin natur induktiva, men brukar ändå funka bra som Anodlast.

En position somt t.ex gridstopper (rör) eller gatestopper (FET) så är ickeinduktiva motstånd viktiga även ur funktionssynpunkt.

Kondensatorer blir mer och mer Olja i papper för mig. Speciellt den gamla typen med en oval kanna låter fiiint i mina öron
Rent tekniskt så är Teflon den typ som bör vara bäst, men det har jag inte provat.
Jag har däremot Mundorf silver/oil på några ställen, som brukar anses vara en bra kontensator. Jag skulle nog säga att den är lite mer "korrekt" än pio-kondingarna, men inte lika behaglig att lyssna på.

Men jag har ibland testat typer som är "förbjudet" i audiofilkretsar vilket i mina öron funkat bra.
Bla byggde jag ett RIAA filer med PC (Pollykarbonat) som lät väldigt bra. När jag sedan fick tag på PP kondensatorer upplevde jag en ljudförsämring
Så jag tror man skall testa även lite annorlunda komponenttyper

En annan grej som jag tror man skall undvika är att enbart välja en komponenttyp överallt. Dess signatur blir då väldigt markant och det kanske blir för mycket av det goda
Inte så gott med tårta om man äter det hela veckan

/Pix


[Edit, man kan ju även kombinera olika typer av komponanter. PIO (papper/olja) parallellt med silver mica finns många som pratar gott om (har inte provat själv).
Dock har jag testat med en liten Multicap RTX (pollystyren) parallellt med ASC (PP/oil) som utgångskondensator i mitt rörsteg med lite luftigare ljud som följd)

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/06/12 09:53:35
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/06/12 :  10:03:04  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Men jag har ibland testat typer som är "förbjudet" i audiofilkretsar vilket i mina öron funkat bra.
Bla byggde jag ett RIAA filter med PC (Pollykarbonat) som lät väldigt bra. När jag sedan fick tag på PP kondensatorer upplevde jag en ljudförsämring
Så jag tror man skall testa även lite annorlunda komponenttyper


Det här känner jag igen när jag hade byggt mitt phono-steg satt det PP överallt men efter en del testande över 4-5 år så blev det en del polyester i filterdelen (eq) men utgångskondensatorn blev en PP som fick stöd av en mica.

Olja och papper har jag inte blivit vän med ännu även om man har lyssnat på dessa tycker jag att det inte har passat riktigt in i mitt system när det har provats.

quote:
[Edit, man kan ju även kombinera olika typer av komponanter. PIO (papper/olja) parallellt med silver mica finns många som pratar gott om (har inte provat själv).
Dock har jag testat med en liten Multicap RTX (pollystyren) parallellt med ASC (PP/oil) som utgångskondensator i mitt rörsteg med lite luftigare ljud som följd)


Att kombinera olika komponenter är självklart då kan man verkligen skräddarsy den ljudprofil man eftersträvar.

Man skall prova massor av olika komponenter från olika tillverkare tillslut hittar man det som passar dig inte enbart gå efter vad andra tycker är "bäst" det blir bara en likriktning där allt låter likadant till slut.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2010/06/14 :  00:52:36  Show Profile Send überfuzz a Private Message
pix - Jag hade ingen aning om att en del motstånd är induktiva. Betyder det att de skapar induktiv reaktans? Eller med andra ord, att de filtrerar bort bas, så att säga, i det tysta.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/06/14 :  08:28:50  Show Profile Send pix a Private Message
Jo, alla komponenter har sk. "strö egenskaper" eller "strökomponenter" i sig i olika grad.
Sen kan man diskutera hur mycket dessa påverkar LF-signaler.
Motstånd har både Kapacitans och Induktans.
Kondensatorer har Resistans och Induktans
Induktorer har Resistans och Kapacitans
Ju högre frekvens destå mer markanta blir dessa egenskaper
Jag har inte sysslat med "spice" dvs krets-simulerigar, men jag skulle kunna tänka mig att alla dessa "strökomponenter" finns med i sådana modeller.
Mvh
/Pix




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/06/14 08:29:14
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/06/14 :  12:42:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Oj .... eftersom samma komponenter ofta säljs som billiga standard och som dyra audio grade är det omöjligt att ange vilka som bjuder på minst distortion.
Det där med magnetiska detaljer i komponenter är ju också en läcker fråga. har man verkligen induktans bara för att en anslutningstråd är magnetisk - nej!

Är PIO verkligen lågdistorderande - absolut inte. De klirrar på värsta stil. Vad just gäller kopplingskondingar är kraftigt "bakade" polyprop det enda som duger och då gärna foliekondingar (alltså separata metallfolier).
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/06/14 :  12:59:09  Show Profile Send pix a Private Message
Hej SB
quote:
Det där med magnetiska detaljer i komponenter är ju också en läcker fråga. har man verkligen induktans bara för att en anslutningstråd är magnetisk - nej!


Det är förenklat jag vet, det finna fler saker som avgör, men om man gräver i komponentasken så vet man sällan vilket fabrikat eller modell man innehar. "Magnettricket" kan vara ett sätt. En specifikation är naturligtvis det bästa.
Fö har alla motstånd Induktans, det är bara frågan om hur mycket

quote:
Är PIO verkligen lågdistorderande - absolut inte. De klirrar på värsta stil. Vad just gäller kopplingskondingar är kraftigt "bakade" polyprop det enda som duger och då gärna foliekondingar (alltså separata metallfolier).


Helt klart, och det är därför man bör testa testa testa för att se vad man gillar.
Olika kondensatorer gör stor skillnad för ljudet

/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2010/06/14 :  13:02:56  Show Profile Send überfuzz a Private Message
Själv har jag lite svårt att säga vad som sabbar minst. (Se mitt första inlägg.) Om det är vanan eller att det faktiskt låter bättre med de typer av kondensatorer jag väljer, vet inte..?
Vidare så har jag egentligen aldrig märkt av så pass stor skillnad att ett byte någonstans i en krets spelar någon roll. Vad jag däremot fått erfara vid några tillfällen är att sladdarnas placering skapar fenomen som förmodligen kan förklaras med impedans och induktans mellan sladdar och tex chassi.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/06/14 :  16:58:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ska jag skriva lite menande och provocera lite kan jag tycka att komponenter inte ska låta alls. Komponenter som "låter bra" måste ju, eftersom de låter, lägga till något (distortion) till signalen som passerar genom dem.

Det finns ju fler faktorer att ta hänsyn till vid komponentval. Fysiskt små motstånd klarar höga spänningar sämre än fysiskt stora osv.
Go to Top of Page

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2010/06/14 :  21:24:04  Show Profile Send überfuzz a Private Message
För visso, som du säkert förstår är det därför jag skriver att jag inte vet om det är vana eller lust som får mig att välja kondensatorer.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/06/14 :  22:18:49  Show Profile Send pix a Private Message
Det är alltid farligt att säga så här är det, så nedanst. är ett litet sammandrag av mina erfarenheter.
Vill gärna höra er andras
Förutom att olika typer kan kategoriseras, så finns ju flera fabrikat, eller modeller av varje typ..

Teflon: Har ingen erfarenhet själv, skall vara väldigt transparent
Polystyrene: Transparent och korrekt ljud (finns i snäva toleranser för t.ex RIAA filter)
Polypropylene: Som ovan, vanligast bland "audiofila" kondensatorer
Silver mica: går att få i snäva tolleranser, lämpligt till filter (RIAA etc)
Polycarbonat: temperaturstabila, jag tycker vissa låter bättre än sitt ryckte
Polyester: Ger en kompaktare kondensator, ger därför möjlighet att ersätta vissa E-lytar mm, med större värden
Papper i olja: varmt och färgrikt ljud (antagligen pga 2H dist som SB säger ovan)
Elektrolyt: nödvändigt i nätdelar där man måste ha stor kapacitans (finns bra, och mindre bra kondensatorer av denna typ)
Keramik: väldigt olinjära och skall enbart användas som HF avkoppling vid IC kretsar. Ej i signalvägen!

Flera av ovanst. finns ju i metaliserat eller folie utförande. Generellt är folie att föredra, men är lite större och kostar mer

Sen beror det ju på anläggningen i övrigt om man kan höra skillnader mellan olika kondensatorer.
Jag spelar med en väldig avskalad anläggning, där jag misstänker att små saker märks mer.
Om man har ett jättemuskidunder till anväggning med 100-tals komponanter så kanske det är svårt att upptäcka skillander genom att byta en kondensator

/Pix










"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2010/06/15 :  09:20:07  Show Profile Send überfuzz a Private Message
quote:
Elektrolyt: nödvändigt i nätdelar där man måste ha stor kapacitans (finns bra, och mindre bra kondensatorer av denna typ)

Några tips? Själv använder jag sprague, och det är återigen en vanesak.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/06/15 :  09:35:19  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Tyvvär kan man inte säga att en komponent är bäst då det gäller LF audio.
Det enda raka är att prova sig fram.
Man kan mäta alla komponenter å ju finare mätutrustning man har detsto bättre precision kan man få på värdena.

En mätning böhöver däremot inte säga nåt om hur en viss komponent kommer att fungera i audio samman hang.

Det som skrivits tidigare i tråden tycker jag sammanfattar väldigt bra hur vissa komponenter fungerar i (oftast förstärkare).

Det slutgiltiga testet blir ändå att lyssna sig fram och hör man ingen skillnad så är det bara att köra med det som känns bäst.

Underskatta inte dina öron.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/06/15 :  12:46:41  Show Profile Send pix a Private Message
quote:
Några tips? Själv använder jag sprague, och det är återigen en vanesak

När det gäller e-lytar så är kanske det allra viktigaste att de är kurranta.
Just e-lytar är sådant som många plockar begagnat och återanvänder. Men det är just denna kondensator som åldras mest av alla.

Jag vill absolut inte avråda från att använda begagnade komponenter (jag använder nästan enbart beg. komponenter själv ) , men just när det gäller e-lytar så påverkar ålder och driftmiljö, om de fortfaranade är bra.

Så att de fungerar 100% är oftast viktigare än fabrikat

Att mäta dem med en multimeter (kapacitans) säger inte så mycket.
(Även snustorra e-lytar visar ofta rätt kapacitans, men väldigt hög ESR)
Jag byggde mig en egen ESR-meter som varit väldigt värdefull för att se om e-lytar är okey. Denna är helt ovärdelig när man skall felsöka gamla apparater

Fö, håller jag med Blomman ovan, vad spelar det för roll om det mäter bra, om det sedan låter skit.
Eller, vad spelar det för roll om det mäter skit, om det låter bra

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2010/06/15 :  17:36:49  Show Profile Send überfuzz a Private Message
Anledningen till att jag använder tex Sprague i filter är att de visat sig hålla förvånansvärt länge. Det har hänt att jag hittat original e-lytar i förstärkare från 60 - talet, som fungerat helt ok: brumfritt etc. Nackdelen är att de ofta är ganska dyra... :-(
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/06/15 :  21:04:27  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Gamla E-lytar som funkar behöver man inte nödvändigt vis byta men om man ändå är inne å löder i en apparat så är det inte så dumt å byta lytarna i samma veva.

Stoppa däremot inte in gamla lytar.

Dom kan hålla i flera år men kan lika väl pajja vid nästa start.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000