Author |
Topic |
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 19:19:29
|
En kompis vill bygga en billig å liten närfältsmonitor till sin hemstudio, å nu har jag fått i uppdrag att knåpa ihop ett byggrecept, men eftersom jag är lat å inga pengar finns att fiska i projektet undrar jag nu om ni har sett nåt intressant byggobjekt på internet? Tack! |
sound pollution |
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 11:58:21
|
hmm vad är riktigt billigt? Är du riktigt lat och 2800 för element å filter är ok så kanske ino piP kan vara nåt? (kostar 3500 med obehandlad låda, om det är samma priser ännu)
Det roliga med den är ju att den går ner till 35hz även fast den är så liten (klarar dock inga högre ljudtryck). Tycker att den helt klart är prisvärd om man köper den i byggsats.
(det är väl iof lite fusk att köpa en färdig konstruktion..) |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 12:02:41
|
Nagrefs trekantiga? |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 13:40:36
|
Tannoy, Yamaha? Eller en gammal Philips MFB rentav? |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2003/01/20 13:41:04 |
|
|
d_kay
Member
266 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 13:56:24
|
Men det viktigaste är ju ändå hur den låter. TrrrrrÅÅÅÅÅkigt måste den låta, nasalt mellanregister, samt absolut ingen bas under 80Hz .
Nä, alltså, a och o är att den inte får ha en kraftig bassboost vid 100-200Hz, samt en klar och välupplöst diskant. 400hz måste låta rent, och frekvensgången hellst så linjär som möjligt. Låg distortion är dock viktigare än absolut rak frekvensgång.
Sedan är det lite olika beroende på vad han skall ha monitorerna till. För hiphop samt House/techno så är det hyfsat viktigt med en så djup bas som möjligt, 40Hz hellst. Men för resten räcker det med säg 60-70Hz (som mina Tannoy reveal ( fast de duger även till techno)), Ifall Hiphop/Techno så kan han nog avvara lite rent mellanregister mot en djupare bas. Personligen tycker jag mina Tannoy Reveal är rätt okej, min studio är bara 16m2 så jag vill inte ha djupare bas än 63Hz.
/Per |
Tangbandare rulez! |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 14:39:26
|
quote: Originally posted by d_kay
Sedan är det lite olika beroende på vad han skall ha monitorerna till. För hiphop samt House/techno så är det hyfsat viktigt med en så djup bas som möjligt, 40Hz hellst. Men för resten räcker det med säg 60-70Hz (som mina Tannoy reveal ( fast de duger även till techno)), Ifall Hiphop/Techno så kan han nog avvara lite rent mellanregister mot en djupare bas. Personligen tycker jag mina Tannoy Reveal är rätt okej, min studio är bara 16m2 så jag vill inte ha djupare bas än 63Hz.
/Per
Det tråkiga om man mixar i högtalare som ej går så djupt ner är att man kanske inte hör om det ligger nåt irriterande muller där, det gäller nog oavsett vad det är för musik. |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 20:27:58
|
piP skulle vara rolig, men det ryktas att man då först måste åka å provlyssna hos konstruktören för att ens få köpa, vilket inte är intressant.
Nagrefs Audax vore oxå möjlig, dock är inte väggmontage aktuellt.
Kanske skulle man inskaffa ett par DLS-coaxialer... |
sound pollution |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 21:54:57
|
Låter som du skall ha ett par Philips MFB 541:or iallafall och byta diskanterna till nyare modell...går att hitta för 750-1500:- per par. Fräsha upp elytkondingarna i effektförstärkaren och kolla om delningsfiltrets komponenter går att förbättra...bas ned till minst 35 Hz med låg distorsion...klart underskattade högtalare... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2003/01/20 21:56:12 |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 22:22:45
|
Vifa PL 14 i basen och en seas 534 i diskanten? Kan bli en behändig högtalare som spelar ner till ca 40 Hz??? Fast lådan lär väl bli större än man tror..... |
Hellre ledlös än lödless |
|
|
d_kay
Member
266 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 22:23:41
|
quote: Originally posted by norman
/Per
Det tråkiga om man mixar i högtalare som ej går så djupt ner är att man kanske inte hör om det ligger nåt irriterande muller där, det gäller nog oavsett vad det är för musik.
Nja. sådant muller kan man upptäcka och fixa i masteringen. |
Tangbandare rulez! |
|
|
d_kay
Member
266 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 22:25:34
|
Man kan inte bygga en billig närfältsmonitor med bas ner till 40Hz utan att kompromissa mycket viktigare saker. Dessutom kan man komplettera med sub senare.
|
Tangbandare rulez! |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 22:50:33
|
Man kan inte bygga en billig närfältsmonitor med bas ner till 40Hz utan att kompromissa mycket viktigare saker. Dessutom kan man komplettera med sub senare.
Att ljudtryckskapaciteten blir lidande om man skall ha små element att gå lågt ner är ju givet, men vad behöver man annas kompromissa med? (om den skall vara jättebillig så blir det kanske svårt att hitta vettiga element som går lågt iof) |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 23:36:03
|
quote: Originally posted by celef
piP skulle vara rolig, men det ryktas att man då först måste åka å provlyssna hos konstruktören för att ens få köpa, vilket inte är intressant.
Men celef just det är det intressanta! Sedan återstår att se om man kan hålla sig från att köpa det dyraste som finns! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
HAHA
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 11:06:33
|
nOrh 3.0 används tydligen av en del studios. Den är så billig att det inte lönar sig att bygga själv. Ett bredbandselement på 3" utan delningsfilter gör att det låter bra. Kostar $150 inkl. frakt i billigaste varianten. Finns även i marmor om man vill kosta på lite. http://www.norh.com/products/norh3/index.html |
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 19:40:38
|
"Men celef just det är det intressanta! Sedan återstår att se om man kan hålla sig från att köpa det dyraste som finns!"
Nja, jag vet inte det jag, dessutom tillåter nog inte min (eller kompisens heller för den delen) plånbok något extravagant! :) |
sound pollution |
|
|
HAHA
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 16:52:53
|
Tangband 3" @ $11.32 /st Jag tycker iaf att det lönar sig att bygga själv
Kul att du hittat en leverantör på TB-elementen. Jag läste en gång om någon som kopierat nOrh-konceptet och monterat dessa drivers i en keramisk blomkruka med lagom volym (3 - 4 l). Borde bli oslagbart billigt och samtidigt låta hyffsat. |
|
|
Revisorn
Member
380 Posts |
Posted - 2003/01/23 : 10:41:01
|
quote: Originally posted by celef
En kompis vill bygga en billig å liten närfältsmonitor till sin hemstudio, å nu har jag fått i uppdrag att knåpa ihop ett byggrecept, men eftersom jag är lat å inga pengar finns att fiska i projektet undrar jag nu om ni har sett nåt intressant byggobjekt på internet? Tack!
Kan klonen av Rogers LS3/5a vara något?
http://www.geocities.com/kreskovs/LS3-5a-plans.zip
(högerklicka & välj "spara mål...", så får du hela projektet) mvh Björn |
Edited by - Revisorn on 2003/01/24 08:32:12 |
|
|
n/a
deleted
162 Posts |
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 13:26:43
|
John k's klon är säkert bra, tyvärr är elementen svåra att få tag på samt är ngt för dyra.
Hur klonar man en Genelec? :) |
sound pollution |
|
|
|
Topic |
|