HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Akustikreglering enligt Svanåmetoden
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2010/06/05 :  14:03:55  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Många har besökt "ljudvalvet" i butiken, både spontant och då distributörer varit på besökt och haft demodagar. Alla har kunnat konstatera att det funnits en hel del problem med akustiken och att grejerna inte alltid presterat sitt bästa i denna lokal.



Valvet är ett gammalt bankvalv och det innebär tjock betong i golv, väggar och tak, ingenting som absorberar energi. För att "lugna" rummet ligger det en heltäckningsmatta på golvet och en tjock matta ovanpå detta. På väggarna och i hörn har jag satt Vicoustics akustikprodukter och Absoflex absorbenter. Jag har också släpa in två gamla TQ-45 helholtzabsorbenter från Svanå Akustik. Rummet har blivit bättre än det var från början men var fortfarande inte bra.
Jag har gjort lite egna mätningar och hittat en 27 Hz ton som ligger och rullar i rummet och dränker allt annat. Jag har därefter konstaterat att detta kommer att behöva experthjälp för att kunna åtgärdas.

På Hifi Mässan i Stockholm tidigare i år hjälpe Matts Odemalm från Svanå Akustik oss lite med att få ordning på vårt utställningsrum och vi pratade då och att vid nästa Göteborgsbesök göra lite riktiga mätningar i valvet för att se vad som kan göras för att förbättra ljudet.

I mitten av april kom Matts på besök och gjorde dom första mätningarna. Mest alarmerande var tre frekvenser, 27 Hz visade en nivåhöjning på 17-18 db, 55 Hz visade en rejäl svacka och 80 hz en höjning på 10 db. Förutom den dåliga frekvensgången så låg tonerna och rullade runt i rummet och grötade till det hela.



Mätresultatet analyserades och sedan fick jag bygginstruktioner av Matts. Han föreslog hans egna snickare under ett par dagar men även om själv inte alltid är bästa dräng så är väl själv en rätt "billig" dräng så jag bestämde mig för att bygga själv, efter Matts anvisningar.

Det är tur att man inte alltid vet vad man ger sig in på i förväg för då hade man tagit andra beslut......

www.akkelisaudio.com

Edited by - Akkelis Audio on 2010/06/05 14:04:56

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/06/05 :  16:25:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ganska precis som de flesta har alltså , för lång efterklang i basen som sedan ställer till det vid ett antal multiplar av 1:a noden.

Jag har två V6 or för att reducera min 30Hz nod, funkar kanon.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2010/06/06 :  08:46:20  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Jag är rätt otålig, vill göra klart saker snabbt. Pill och detaljer är inte min starka sida grovkonstruktion är mer min grej.
Denna vägg innehåller totalt ca 120 löpmeter regel i olika dimensioner, 11 spånskivor, 700 skruv, en flaska trälim, 2 tuber latextätning, ett antal meter fönsterlist, lite spik, ett 60-tal vinkeljärn, ett 20-tal flatjärn och säkert nåt mer som jag glömt. (=mycket pill och detaljer)

Hemligheten eller poängen med detta bygge är att hela väggen är en helmholtzabsorbent, givetvis avstämningsbar. Förutom att vara en helmholtzabsobent så är den en hållare för ett antal produkter från Svanå Akustik.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2010/06/07 :  13:04:39  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Jo beräkningar är en sak, mätningar och nya beräkningar är dock nödvändigt. Jag förstår också att snickarna tycker att "Level 3 killar" är Mr Trouble för det krävs en del justeringar och förändringar innan det är klart.
Mätningarna med väggen Mk 1 visade att väldigt mycket positivt hänt, det visade sig också att en del av dom insläpp vi byggt inte behövdes. Allt hänger ihop, justera något i ett hörn så händer något annat i andra änden av lokalen. Man kan tycka att det inte ska vara så svårt att bygga en extravägg med lite basinsläpp men efter denna resa skulle jag inte rekommendera att man gör det utan att ha hjälp med mätningar och beräkningar.

Pucklar och dippar hänger ihop, en kraftig puckel ger en dipp någon annanstans. Tar man bort puckeln är det sannolikt att en del av dippen också försvinner.

Lägger in en byggbild som inte avslöjar alltför mycket. Detta är ju levebrödet för Svanå Miljöakustik, så vad som döljs bakom spånskivorna är fritt att fantisera om.



Här ser man dock en del som förändrats. Insläppen vid taken är tex stängda. Även materialvalet har betydelse. En annan kille i Gbg byggde sin vägg i 22 mm spånskiva för maximal styvhet. En del får instruktioner att bygga i flera lager gips. Jag som har stenhårda betongväggar överallt fick instruktioner att bygga i 19 mm spånskiva för att det inte ska bli alltför stumt.

Tre pall med grejer från Svanå Akustik har anlänt såhär långt och jag väntar ytterligare en pall idag. Väggen kommer då att bestå av 2 st V4:or, 4 st vingar 2 st TP600 och 1 st PC1200.

www.akkelisaudio.com

Edited by - Akkelis Audio on 2010/06/07 13:05:22
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2010/06/08 :  08:46:40  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Då bygget var i stadiet på senaste bilden så kom Matts på ett återbesök för en ny mätning. Två timmar höll vi på och justerade V-6:or, öppnade och stängde slitsar i väggen, bar omkring en sub och provspelade med den i olika placeringar, skärmade av ett hörn, mm. Mätresultatet från detta besök såg ut såhär.



Att jämföra med utgångslägets mätning




Besöket slutade i nya bygginstruktioner, mycket var bra och kunde göras permanent, en del annat fick ändras och kompletteras. Det ska bli spännande att framöver göra ännu en mätning och se vad mer som hänt.

Matts får gärna förklara vad vi ser men vad jag förstår så är det första resultatet väldigt lovande. Vi har i detta läge inte helt kommit åt 27 hertzaren även om den kapats en del. Däremot har väggen i detta skede i mångt och mycket löst alla andra problem. En positiv effekt var tex att man nu kan lyssna vid bakväggen bakom soffan utan en massa störande bummel så lyssningsplatsen är nu bakflyttad en meter.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2010/06/10 :  08:45:16  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Det är en enorm skillnad på valvet efter ombyggnaden. Det märks tydligt då man talar och än mer då man spelar musik.

Distributören VälLjud, Alf och Henrik besökte mig i fredags och dom har tidigare haft en demodag i valvet. Dom kunde konstatera att det låter klasser bättre nu mot förra gången och jag trodde aldrig dom skulle åka i fredags. Henrik ville bara spela en platta till , och en platta till osv#8230;.

Väggen har en profil som går in och ut, TP600 är riktigt djupa men även PC1200 är svängd. Såhär ser väggen ut i profil



Och såhär ser det hela ut framifrån



Helgens demodagar med ESA, Abrahamsson Audio och Enerr kommer att ske under dessa förhållanden. Nästa vecka fortsätter bygget. Då ska ett diffusortak monteras och framöver ska vingar placeras bakom sweetspot och vid ena sidoväggen där MBL riggen står.



www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2010/06/10 :  08:53:45  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Mycket intressant läsning och väldigt kul att följa.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2010/06/10 :  16:14:03  Show Profile Send FBK a Private Message
Och väldigt snyggt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/06/10 :  22:34:50  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Det ser trevligt ut.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/06/10 :  23:11:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ja jälkar vad snyggt det blev med svart,är det en standard färg??

Grattis!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2010/06/11 :  01:34:05  Show Profile Send hjort a Private Message
Snyggt Stefan
Ser fram emot att lyssna där igen.
Själv har jag 4 st V6'or, bästa investeringen någonsin.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000