HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klipsch + rör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/05/28 :  21:35:27  Show Profile Send urban a Private Message
Är det någon på detta forum som har erfarenhet av denna kombination? Dvs verkligen har lyssnat på en sådan!
Lyssnade nyligen på rf82 +Dared VP15. Lät väldigt bra !! Dock i en obekant miljö.
Utan tvekan väldigt dynamiskt och levande. Helt enligt "fördomarna" om Klipsch ! Hade aldrig lyssnat på Klipsch förut !
Ska snart lyssna på dessa rf82 med en bättre rörhäck.
En annan mening om Klipsch är att dom har en jobbig diskant ! Upplevde inte någon sådan under min korta lyssningssession. Kan detta vara ett tecken på att Klipsch kan vara avslöjande på lite sämre kringutrustning eller vad ?
Tacksam för åsikter

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/05/28 :  22:17:24  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag har ingen erfarenhet av just kombinationen Klipsch + rör, men jag har lyssnat på RF82 många gånger när jag letade högtalare i den prisklassen.
Jag är mycket känslig för jobbiga diskanter, överanalytiska, hissade och påträngande diskanter var det som jag upplevde som det största problemet i den klassen.
Men just Klipsch RF82 var en av få högtalare som klarade av att spela rent och snyggt utan att lida av ovan nämnda jobbiga egenskaper.
Lyssnar man dessutom på Rock eller Metal så är borde de vara en given kandidat i klassen.
En rörförstärkare borde nog klara att driva dom antar jag, då de ju har ganska hög känslighet.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/05/29 :  10:32:51  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
quote:
En annan mening om Klipsch är att dom har en jobbig diskant ! Upplevde inte någon sådan under min korta lyssningssession. Kan detta vara ett tecken på att Klipsch kan vara avslöjande på lite sämre kringutrustning eller vad ?


Jag kan inte förstå varifrån kommentaren om en jobbig diskant på Klipsch högtalarna kommer ifrån.
Jag har haft Klipsch de senaste 4åren och aldrig upplevt att diskanten skulle vara jobbig, Inte ens nu när jag flyttat till en "betongbunker".
Jag har dock haft rör i en eller annan form i kedjan, så hur det låter med ett renodlat transistor slutsteg eller förstärkare kan jag inte uttala mig om.


quote:
En rörförstärkare borde nog klara att driva dom antar jag, då de ju har ganska hög känslighet.


Huvudsaken är nog att förstärkaren är stabil. För åtminstone på gamla RF serien så har klipsch ganska stora fasvridningar, och en riktig berg o dalbana i impedansen.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project


Edited by - Labbe on 2010/05/29 10:36:12
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/05/29 :  11:35:14  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag lyssnade på Klipsch Rf-82 inne i Örebro som snabbast och jämförde dem mot den största golvaren in Focals chorusserie (som är nästan dubbelt så dyr) och de klarade jämförelsen med bravur. Klipsh ett härligt mellanregister, focal hade snabbare och "torrare" bas men Klipsch hade mer av fysisk känsla i basen. Diskanten i Klipsch kan jag inte säga så mycket om, men det kanske är ett gott tecken?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/05/29 :  16:10:32  Show Profile Send Lech a Private Message
Detta funkar bra i alla fall.


Kanske inte "rör" men Trioder i alla fall.



Om man någon gång behöver mer "pulver" funkar detta bra också, men hörselskydd i närheten behövs.



MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/05/29 :  17:30:31  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jag byggde mina egna hörnhorn å stoppade i orginal element.
Diskanten i många av deras äldre högtalare heter K-77 och det är en vanlig Ev-t35.
Det är en horn skrika med Phenol membran, den kan bli vass å påträngande med fel kringutrustning.

Orginal filterna hade jag ett tag å då var diskanten lite vass å midden var lite grumlig.

Jag tog bort orginal filtret och alla dämpsatserna å bytte mot elektroninsk delning till basen som drevs med trissor åsså ett 5W OTL rörslutsteg som drev mid och diskant.
Då försvann alla tendenser till skrikig å påträngande diskant.

Orginal filterna i äldre Klipsch är inte så kul.
Dagens filter vet jag inget om men dom kan säkert förbättras.

Klipsch hörn horn har hög verkningsgrad så det är inget problem att driva dom med rör.
Man klarar sig med några få watt för att spela för grannarna.

Jag har även kört med QSC MX1500 på hörnhornen i en vanlig lägenhet.
Efter en timme så gjorde det ont i magen och njurarna å grannen på andra sidan gatan klagade på att dom inte hörde TV'n.

/






Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/05/29 :  18:15:15  Show Profile Send Lech a Private Message
Vi alla har olika erfarenhet.

quote:
Orginal filterna hade jag ett tag å då var diskanten lite vass å midden var lite grumlig.

Jag tog bort orginal filtret och alla dämpsatserna å bytte mot elektroninsk delning till basen som drevs med trissor åsså ett 5W OTL rörslutsteg som drev mid och diskant.
Då försvann alla tendenser till skrikig å påträngande diskant.


Jag utgår då från att det var dessa du "bytte ut" ( hem kokta ?? )


OBS lånad bild

Det finns så mycket fördomar om Klipsch och Tannoy så hälften borde räcka.Ingen av dem passar för "dunka dunka " eller film effekter.

De är bäst på musik återgivning.

MVH
Lech




Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2010/05/29 18:17:25
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/05/29 :  18:28:49  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
quote:
Det finns så mycket fördomar om Klipsch och Tannoy så hälften borde räcka.Ingen av dem passar för "dunka dunka " eller film effekter.



Vad menar du med dunka dunka? Modern dansmusik?

Mina funkar iaf ypperligt till modern dansmusik.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/05/29 :  19:28:00  Show Profile Send Lech a Private Message

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2010/05/29 19:28:40
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/05/29 :  22:55:02  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jag hade Klipsch orginal filter som hette Typ A eller om det var Typ AA.
Jag kommer inte ihåg vad dom hette men dom var gjorda för hörn hornen iallafall.

Jo! Det där med fördomar om Klipsch har man ju hört, är det nån som har skit fel å vet bes(servisser)t så brukar jag låta dom få fortsätta å ha fel.


Det Roligaste jag har hört ang hörnhornen är när jag skulle till Veteran Hifi å snacka lite med mirre.
Jag kommer innanför dörren å Gubben Kaminski frågar vad jag ska köpa å fyller själv i direkt att jag är nog ändå inte där för att köpa nåt

Det hade han ju iof rätt i.
..Jag och Mirre hade våra grejjer å tänka på..

Jag svarar Gubben Kaminski att jag söker Mirre varpå han mumlar fram ett svar/påstående/fråga på sammas gång om dom där Simply Black grunkorna (som han var måttligt intresserad av att prata om).

Mirre kommer ut i butiken å säger till GK att den här killen kör med Klipsch hemma.
Denna vecka hade dessutom 2 polare till mig varit ine på Veteranen å dom har åxå Klipsch hörn horn.

Nu visste han inte riktigt vad han skulle säga.
Det blev ett ögonblicks tystnad var på GK säger på sin brutna tyska:faaan va dom där bummel burkarna har blivit populära.

Sedan gick det en stund å det kom in en kund som han skällde av sig på å efter det berättade han ett gäng historier om Klipsch men även andra horn.

Klipsch hornen lämnar ingen oberörd å ingen lämnar väl heller dom orörda.

När man väl har fått dom å lira hemma så då är det svårt och byta ner sig till "vanliga" högtalare.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/05/29 :  23:20:20  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
quote:
När man väl har fått dom å lira hemma så då är det svårt och byta ner sig till "vanliga" högtalare.


Kan det vara så att Heritage serien är lite känsligare med kringutrustningen, än vad t.ex deras RF serie är?

Själv så sitter jag med RF35, och mitt intryck är att det skall vara rör med i signalkedjan för att de skall prestera riktigt bra i mina öron. Har testat RF 35orna med en vanlig förstärkare och det passade inte min smak. Det lät på inga sätt dåligt, dock lite för "kyligt" för mina öron.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/05/30 :  09:07:10  Show Profile Send Lech a Private Message
Det är nog så
quote:
Kan det vara så att Heritage serien är lite känsligare med kringutrustningen, än vad t.ex deras RF serie är?


Pga åldern har jag haft förmånen att prova/lyssna på det mesta genom åren.
Den totala matchningen från källa till öra inklusive rummet är nog viktigast. ( ingen nyhet, men glöms oftast bort när det ska tweekas/optimeras/köpa ny förstärkare etc.)
Det som låter bra här hemma kan låta mindre bra i ett "super duper" akustikreglerat rum med fel matchning.( oavsett om det är snören,högtalare,eller annat av högsta ranking ) Lyssna i den miljö där du och anläggningen ska leva. ( det kan ta lång tid/intresse etc. ). Ett vanligt misstag är att "köpa på sig" något som kanske kan vara bättre i framtiden , man planerar kanske att flytta eller så. Det blir inte bra.Lev nu.
MVH
Lech


Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/05/30 :  11:29:52  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
guy gadbois: Jag lyssnade på exakt samma uppsättning i Örebro för några år sedan och det fick mig att inhandla ett par Focal.

Tyckte inte riktigt om RF-82 driven med transistorförstärkare,
diskanten blev lite hård sen tyckte jag det saknades lite mellanregister. Men det är ju 2-vägare så det förklarar ju en del.
Dock var dom väldigt trevliga på live-inspelningar.
I kombination med rörförstärkare så kan dom nog vara riktigt trevliga.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/05/30 :  11:55:01  Show Profile Send urban a Private Message
detta ser lovande ut. Jag kanske inte hörde helt fel när jag tyckte att det lät "himla" bra.
En annan sak kring detta med Klipsch är att dom verkar inte vara till salu så ofta tex på blocket och hifimagasinet, vilket jag tyder som att ägarna sitter nöjda !
Väldigt många produkter som hypas(därmed inte sagt att Klipsch har hypats i Sverige) ligger strax ute till försäljning men här verkar läget vara ett annat - om det nu inte är så att det helt enkelt inte sålts så mycket Klipsch i Sverige.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/05/30 :  12:50:20  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Lite OT kanske men Imperial nämnda Kurt Kaminski, tidigare och numera bortgångne ägaren av Veteran Hi-Fi. Han hade sina dagar den mannen, men att få honom på gott humör fanns det 3 "snabbvägar" 1: Prata Tyska 2: Prata flugfiske 3: Prata jakt och vapen, då blev han hur snäll som helst.

Jag minns en gång när jag kom in i affären, då stod där en kund och tittade sig omkring, tyvärr luktade han som om han var nyligen upgrävd. Jag gick in på rummet bakom affären och viskade till Kurt att kunden luktade illa. Varpå Kurt rusade ut i affären och frågade om kunden inte hade rinnande vatten och tvål hemma! Fy fan så du luktar, nu måste jag vädra ut butiken efter dig sin snuskhummer, UT!

I sammanhanget kan nämnas att Kurt var den renligaste människa som tänkas kunde. Och för det mesta var han på gott humör och var då mycket trevlig.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/05/30 :  15:21:14  Show Profile Send Imperial a Private Message

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/05/30 :  15:34:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Vid ett tillfälle var jag inne i butiken och jag råkade nämna för Kaminski att jag tidigare träffat honom i hans butik på Kungsholmen. Kaminski blev lyrisk till den grad och till yttermera visso råkade Schubert också komma in. Jag nämnde då att jag träffat Schubert tidigare, kanske i mitten eller första halvan av 60-talet i något sammanhang, förmodligen i samband med någon Revox G36:a. Hur som blev stämningen hög, säkert ett par tre timmar innan vi skildes åt.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/05/30 :  17:43:06  Show Profile Send urban a Private Message
Hade också ett möte med Kurt Kaminsky, för ca tio år sedan inne på veteran-Hifi. Då det framkom att jag bodde i Piteå berättade han yvigt om en resa upp hit som han gjorde någon gång på 60-talet. Föreföll att vara en gemytlig prick, den där Kurt.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2010/05/30 :  18:08:14  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Hade Klipsch RF+RS+RC-3 sorround system 10 år och tyckte att de var underbara tillsammans med HK AVR. Men uppgraderingsbacillen tryckte på och då inköptes Audio Physic Tempo. Ja, Tempon låter exakt och ren för 3 gånger priset på RF-3 men ack så anemiskt i jämförelsen till Klipschen. Klipschen hade mycket mer kött....
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2010/06/03 :  14:17:58  Show Profile Send NewMount a Private Message
Jag driver mina Klipschorn (från 1992) med en Accuphase Class A-förstärkare och det låter fantastiskt genom hela registret.
De flesta rekommenderar rörförstärkare till dessa hörnhorn, men jag har inte provat och kan därför inte uttala mig. Det sägs även att McIntosh transistorförstärkare låter bra med Klipsch Heritage.
Jag har hört Klipsch RF-serien med en enklare HK-förstärkare och det lät bra. Vet ej hur de låter med rör.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/06/03 :  17:41:31  Show Profile Send urban a Private Message
Ska lyssna på Klipsch rf82 och 52 nu på lördagen, då med mina egna grejor -BADA-försteg och Dared VP300B - med i bagaget. Inte optimalt att lyssna på bortaplan men dom där rf82 verkar nog så besvärliga att bära hem bara för en provlyssning och när nu ryggen dessutom krånglar så !
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2010/06/04 :  16:39:50  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Idag lyssnade jag på en Klipschorn. Den andra kopplade vi nte in. Lät mycket och oansträngd. Eftersom jag har en fabless för stora högtalare började jag gensat fundera på hur min fru skulle reagera men priset avskräckte mig. 50000 kronor för ett par från 60-talet!?Har ett antal bilder från besöket men vet inte än hur man laddar dessa.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/06/05 :  21:59:09  Show Profile Send urban a Private Message
lyssnade och köpte -rf52! Kan inte säkert säga hur/att dom lät bättre än rf82 men i alla fall lät det lite annorlunda. Rf82 lät lite matta efter att ha lyssnat på rf52. Kanske var det bara att 52orna var helt nya ur kartongen och i princip helt oinspelade.Att den lite "råare" tonen verkade tilltalande ?! Måste också säga att baskapaciteten på dessa 52or var imponerande!
Tänkte också att eftersom jag inte har så stort och ljudvänligt lyssningsrum så kanske basen ur 82orna riskerade att bli för mycket!?
Kan bli lättare att tämja basen på rf52 hoppas jag.
Upplevde också i stridens hetta att det var lite mer tredimensionalitet på ljudet ur småklipscharna .
Nu återstår inspelningsperioden som jag har förstått kan vara relativt långdragen. Hoppas på det bästa!!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/06/06 :  00:26:55  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Kul! Skulle vara kul att höra Rf-52:orna då de nog storleksmässigt är de största golvarna jag skulle trivas med i min lilla musikstuga.. ändå rätt rejäla pjäser på 18 kg styck har jag förstått.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/06/06 :  09:24:36  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Alla högtalare i RF serien låter bra, vilka man föredrar handlar nog främst om musiksmak, ljudideal och budget.
RF-52:orna är imponerande bra för sitt pris och storlek, men jag är helt såld på RF-83!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/06/06 :  13:40:12  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
quote:
Tänkte också att eftersom jag inte har så stort och ljudvänligt lyssningsrum så kanske basen ur 82orna riskerade att bli för mycket!?
Kan bli lättare att tämja basen på rf52 hoppas jag


Hur stort rum har du?? Jag har inga problem med RF35 i ett ganska litet rum (dessa torde motsvara nuvarande RF82)

Edit: Jag glömde ju välkommen till Klipsch klubben.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project


Edited by - Labbe on 2010/06/06 13:41:13
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000