HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dubbla subbar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/05/22 :  16:37:01  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Har precis investerat i ännu en Velodyne SPL-1000R. Hoppas få lite bättre tryck vid framförallt film men även modern musik.

Har någon mer testa att köra med dubbla subbar? Kom gärna med kommentarer!

Jag återkommer med intryck efter helgen!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/05/22 :  16:55:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Visst, dubbla subbar är ett måste. Det blir mycket bättre!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

amon
Starting Member

32 Posts

Posted - 2010/05/22 :  17:47:54  Show Profile Send amon a Private Message
Jag har ocksa 2 subbar! Det blev mycket enklare att placera. Genom att ha en pa vardera utsidan av v och h hogtalare blev det total integration.

Arne

Ljud ingen tyst hobby!
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/05/22 :  19:52:56  Show Profile Send conny_a a Private Message
Ja, som du vet kör jag med dubbla REL:ar. Bara en skapade lite obalans i ljudet eftersom jag inte kunde/ville ha den i mitten mellan högtalarna.

Hur låter det nu?

ESL-57
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/05/22 :  22:54:16  Show Profile Send Eref a Private Message
Missar man inte lite av vitsen med subbar om man har en för varje kanal. Då skulle man väl likagärna kunna ha två högtalare som inkluderar subregistret från början. Jag tycker system med en subb och två högtalare är en elegantare lösning som underlättar möblering och högtalarplacering. Fast det kanske bara är ett teoretiskt resonemang. Beror väl på vad för musik man lyssnar på och vilka volymer också förstås.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/22 :  23:02:38  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Fler subbar jämnar ut rumsresonanser, vilket är bra... Lägre dist blir det också eftersom de inte behöver jobba lika hårt.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/05/22 :  23:05:18  Show Profile Send lennartj a Private Message
Fyra basar runt om är ännu bättre, jag har lyckats placera en i takhörn, en nära men inte i golvhörn och två osymmetriskt utefter motstående långväggar. Utan digital eq har jag en frekvensgång "to die for" 14-60 Hz. Delar vid 80 Hz, men är inte helnöjd med 60-90 Hz ännu.
Det är mindre än 0,4 m vägskillnad mellan alla subbar vid sweetspot. Därmed kan jag mata alla från gemensamt delningsfilter och ett 1 kW slutsteg (klass-D) vilket sparar pengar både i hårdvara och energiförbrukning.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/05/23 :  00:32:41  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Sedan igår så har jag också dubbla subbar
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/05/23 :  09:42:44  Show Profile Send Passerati a Private Message
Minst två subbar is the shit
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/05/23 :  10:36:46  Show Profile Send Vox a Private Message
Är inte "subbar" till för dem som inte har "riktiga" högtalare?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/05/23 :  11:11:55  Show Profile Send huzze a Private Message

Är nöjd med vad åtta sjutummare presterar hemma.
I stugan nöjer jag mig med en sub med en liten åttatummare.
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2010/05/23 :  11:18:45  Show Profile Send JonFo a Private Message
Jag är rätt nöjd med dom 4st 8" som är i basen på mina högtalare. Räknas 2st 8" i varje baskabinett som dubbla subbar så har jag det och är nöjd. Känner inte att jag har behov av mer lågbas, det skulle bara störa grannarna (mer), dock skulle det vara kul att lyssna på en anläggning typ Lennartj's någon gång. :)

# Jon
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/05/23 :  11:24:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Är det bara jag som har lyckats att integrera 1 sub ;-)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2010/05/23 :  12:12:32  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Undrar vilken prisklass man måste upp i för att en fullregisterhögtalare ska göra en sub överflödig?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/05/23 :  13:15:09  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Är det bara jag som har lyckats att integrera 1 sub ;-)

Jag också.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/05/23 :  13:35:36  Show Profile Send huzze a Private Message
En på landet. är jag nöjd med. Gammal träkåk med stora öppna ytor. Tror dock att hemanläggningen skulle låta sämre där och vice versa.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2010/05/23 :  13:47:17  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
På det andra forumet sprids just nu en epedemi. Samtliga som blir smittade uppvisar mycket snart ett symptom som yttrar sig i form av att de skaffar minst 4 basmoduler.
De värst drabbade har 12 moduler i slutna lådor och aktivt kompenserade med Linkwitz Transform

Olle Norell
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/05/23 :  13:50:11  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Undrar vilken prisklass man måste upp i för att en fullregisterhögtalare ska göra en sub överflödig?

7000 kr

Canton RC-L
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2010/05/23 :  16:51:32  Show Profile Send shifts a Private Message
Det är ju inte många högtalare som fixar att gå under 20 Hz med full
nivå. Dubbla basmoduler, ja tack. Hoppas på fyra i höst.

Edited by - shifts on 2010/05/23 16:51:56
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2010/05/23 :  17:30:35  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
Jag har dubbla subbar. Det märks ganska tydligt när jag bara kör en, basen blir genast ojämnare och att flytta sig fysiskt en liten bit orsakar en direkt förändring av basen till det sämre. Med bägge aktiva så blir det mer jämt över hela soffan. Dessutom kan jag skruva ner gainen och få mindre dist.

Jag kör idag med B&W ASW610 subbar.

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/05/23 :  17:37:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
så det är bara vi gcs

Nu har jag förvisso tweakat rummet en del men har inga resonanser alls i basen o full kraft ner under 20 hz.
Inget bummel eller imponatorbas eller så.

Fråga.......
En sub kan vara trixig att få på rätt ställe, hur är det med 2 eller fler?
Alla måste väl ställas i rätt nivå o fasjusteras etc etc.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2010/05/23 :  17:54:26  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Min enda lilla sub funkar oxo skapligt...spelar ner till 5Hz enligt mätning med Audiolense. Delar sedan vid 40Hz.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/05/23 :  18:29:19  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag har ju bara en sub i mitt system.
Fast jag är ju en aning slarvig betraktad som seriös hifisnubbe måste jag erkänna. Min subbplacering är högst ovetenskaplig och dessutom en aning "kompromiss" till förmån för möbleringen öht. Dock tycker jag den integrerar fint i mitt system och jag känner inget behov av mera bas. Är lite skeptisk till att bara fläska på med mer...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

joeflo
Member

90 Posts

Posted - 2010/05/23 :  18:53:46  Show Profile Send joeflo a Private Message
Är det bara jag som tycker om att dela högt på basar här i världen?

CH vad har du för sub som spelar ner till 5Hz? Blev väldigt nyfiken med tanke på att du skrev lilla sub.

Mvh
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2010/05/23 :  19:12:20  Show Profile Send dwain a Private Message
Jag körde dubbla velodyne spl-1000i och tyckte det lät ganska okej men vred man på så tappade jag djupbas och de orkade inte flytta så mkt luft som jag önskade. Packade dessa å lämnade igen dem för att fundera.
Satte mig ner å lyssnade på kvällen sen och konstaterade att jäklar vad lite bas jag hade. Gick fram och kikade och kunde konstatera att jag hade fasvänt ena basen på mina högtalare fel. Det var därför det inte lirade när man vred på. En bas jobbade emot alla de andra

Dock har jag nu lyckats integrera en svs pbs12 ultra (dubbla tolvor och 900watt rms) riktigt trevligt. Lirar med läskigt mycket kraft ner till ca 15hz.

Provade att vrida på lite igår. Trots att jag låg långt under vad basen kan leverera så lyckades jag få polaren illamående av bastrycket i lågbasen. En ganska underlig känsla när man känner hur basen masserar kroppen skönt
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2010/05/23 :  19:27:10  Show Profile Send shifts a Private Message
Snacka om att det är en missuppfattning att fler basmoduler/subbasar är
till för att "fläska på mer" med. För min del kan ingenting vara mer
fel. Det handlar om kontroll, att undertrycka rumsresonanser och sänka
distorsionen - inte om mer bas. Det vara den basen som finns inspelad,
inget ska läggas till helst.

Edited by - shifts on 2010/05/23 20:03:35
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000