HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det nånsin välkomnat med en färgning av ljudet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Glenn
Member

50 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:11:17  Show Profile Send Glenn a Private Message
nin: Så här tänker jag: Eftersom jag har jobbat i studios de senaste åren så vet jag hur VI färgar ljudet och det kan du inte jämföra med den typen av färgning som skrivs om här.. Instämmer helt och fullt med "vilken sorts färgning man föredrar".. Att stäva efter (tycker jag iallafall) är ljudet som det är tänkt att låta vid inspelningstillfället. Sen om det var en "live to two track"-inspelning (som inte alls är påverkad ur mixnings-synpunkt) eller kraftigt eq:ad popmusik är oväsentligt. Såvitt jag vet så har jag aldrig efterstävat (som mixare) den typen av manipulation som ett rum på typ 30 kvm ställer till med! /Glenn

Korrekta teorier stämmer alltid i praktiken
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:28:35  Show Profile Send celef a Private Message
"Jag accepterar hur mycket färgning och manipulering
av ljudet, dvs. musiken, som helst bara jag tycker att
det låter bra. Det blir alltid manipulerat vid mixningen
i alla fall.
Jag accepterar till och med Mp3 som ett billigt sätt att
få den musik som jag inte tycker mig ha råd att köpa.
Skivbolagen kan dra åt helvete med sina skivpriser på
200-300 spänn. Så bra är sällan en hel platta att den
är värd det saftiga priset. Det tragiska är att det i slutän'
drabbar musikerna. Det är bolagen jag retar upp mig på."

Jag håller helt med, det liknar mer SCI-FI än HI-FI!

sound pollution
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:11:53  Show Profile Send Flint a Private Message
Celef

Ett bra uttryck, SCI-FI.
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:27:14  Show Profile Send dali a Private Message
Angående inlägget om att de som vill ha "originalljudet" ofta får vara lite masochistiska så håller jag med. Efter att ha läst många bestämda inlägg om att man inte ska hålla på med tonkontroller - de är bara till fördärv - så har jag provat köra med nollade tonkontroller en längre tid (2-3 månader) och kan bara konstatera att med min anläggning, i det rummet jag lyssnar, med den musiken jag lyssnar på så låter det faktiskt (nästan) alltid bättre med en lätt förhöjning av diskanten. Slöjan framför sången försvinner och behållningen ökar.

Om +2 dB på diskanten gör att jag njuter MYCKET mer av musiken så får teorin om rena signalvägar stå tillbaka för praktiken ... :)

De som till varje pris eftersträvar att "det ska låta som artisten menade att det skulle låta" (hur man nu kan påstås veta det!?) får gärna tycka det och fortsätta sin strävan. För min egen del kan jag bara säga: been there, done that, moved on.

YMMV.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2003/01/19 17:28:44
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:36:32  Show Profile Send brumel a Private Message
Faktum är ju att hifiapparater färgar ljudet mer eller mindre och på olika sätt men det är liksom bara rubriken-inte svaret på dina frågor.
Lyssnar man på en blockflöjt eller en bastrumma live så låter det INTE hifi. Verkligheten är mycket snabbare, hårdare och tyngre än hifi någonsin kommer i närheten av. Inte minst märks det i basen. Vad man nöjer sig med för färgningar beror nog på vilka referenser man har. Har man bara lyssnat på Radio Rix med loudnessknappen intryckt hela tiden så är minsta lilla förbättring stor. Kanske räcker med att byta kanal.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:37:44  Show Profile Send nin a Private Message
Glenn, Så sant. Men vi lever i en verklig värld där man lyssnar på musik på 20-30 m2 och man försöker göra det bästa av det.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:12:53  Show Profile Send mapem a Private Message
När jag hör på opera vill jag att det ska låta som på operan, lyssnar jag på en pianokonsert ska det låta som i konserthuset och Thelonius Monk ska låta som på en rökig jazzklubb. Men jag vill inte att vare sig mina apparater eller lyssningsrummet ska ändra på det. Fast jag vet att det nog är omöjligt. Men något att sträva efter.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/20 :  00:19:44  Show Profile Send Flint a Private Message
mapem
quote:
När jag hör på opera vill jag att det ska låta som på operan, lyssnar jag på en pianokonsert ska det låta som i konserthuset och Thelonius Monk ska låta som på en rökig jazzklubb.
Men det klarar väl ändå dom flesta anläggningar att hålla isär.
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/20 :  00:46:16  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag strävar efter ofärgad återgivning av plattorna jag köper. Att man inte når ända fram medför inte att man inte kan försöka. Vad andra gör sedan är inte min ensak.

Jag är intresserad av vad musikerna, producenterna, teknikerna och alla andra som varit med och skapat musiken och ljudet har för idé eller snarare vad dom åstadkommit för resultat ska jag väl säga. Jag vill inte sedan ändra på det dom lyckats få fram. Det är filosfin bakom skulle man kunna säga.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/20 :  01:12:03  Show Profile Send Saro a Private Message
även live musik är ju färgat av lokalen..
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/20 :  01:27:02  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord



Det är väl vad hifi handlar om, jakten på
det perfekta färgade ljudet!!




Niklas Nord, du är en galning!
Men du har rätt?


//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/20 :  01:29:45  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Om man varit på en rockkonsert i Globen,så inte f-n vill man att det ska låta så hemma!?
De flesta live-plattor jag hört, har "bättre ljud" än vid konserten.
Dvs färgat redan på skivan!?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/20 :  02:03:20  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Om man varit på en rockkonsert i Globen,så inte f-n vill man att det ska låta så hemma!?
De flesta live-plattor jag hört, har "bättre ljud" än vid konserten.
Dvs färgat redan på skivan!?


Man vill att skivan ska låta så bra som möjligt. Det gäller nog alla här. Sedan vill vissa att skivan ska spelas upp som den låter och andra vill ändra på skivans ljud med anläggningen.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/20 :  07:49:57  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by nin

Eftersom ALL musik ÄR färgat från första början så kan man undra hur dom personerna som snackar om ofärgat ljud tänker. Finns inte ett masterband i världen som låter EXAKT som live musiken.
Själv så tror jag det INTE finns en enda apparat som inte färgar ljudet på något sätt, och då är vi där om vilken sorts färgning man föredrar.




Javisst alla anläggningar färgar ljudeteftersom det är en reproduktion av skivornas innehåll som man är ute efter och man ofta, inte vet urpsrungskällan. MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/20 :  07:51:28  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by nin

Eftersom ALL musik ÄR färgat från första början så kan man undra hur dom personerna som snackar om ofärgat ljud tänker. Finns inte ett masterband i världen som låter EXAKT som live musiken.
Själv så tror jag det INTE finns en enda apparat som inte färgar ljudet på något sätt, och då är vi där om vilken sorts färgning man föredrar.




Javisst alla anläggningar färgar ljudeteftersom det är en reproduktion av skivornas innehåll som man är ute efter och man ofta, inte vet urpsrungskällan. MvhKristofer



Det skulle ju ha stått ursprungskällan istället.MvhKristofer
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/20 :  08:11:11  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
whiskyman. Inte färgar anläggningen för att man ofta inte vet ursprungskällan. Den färgar av andra orsaker. Jag ser egentligen inte att den gör det på grund av det är en reproduktion man är ute efter heller men jag fattar vad du menar.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/20 :  08:17:03  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by John Stalberg

whiskyman. Inte färgar anläggningen för att man ofta inte vet ursprungskällan. Den färgar av andra orsaker. Jag ser egentligen inte att den gör det på grund av det är en reproduktion man är ute efter heller men jag fattar vad du menar.

John



Ja den färgar som sagt av andra orsaker. MvhKristofer
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/20 :  08:18:27  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Skoja bara aprillo lite på morgonkvisten. Mena inte att märka ord.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/20 :  08:47:53  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by John Stalberg

Skoja bara aprillo lite på morgonkvisten. Mena inte att märka ord.

John



Bra så,Mvh Kristofer som tycker om de långa inläggen som flera kommer med.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/20 :  09:03:15  Show Profile Send Flint a Private Message
Varför göra musikåtergivning till en idealistisk fråga
om rätt eller fel. Den som lyssnar avgör själv vad den/han/hon
tycker. Allt är en tolkningsfråga. Det finns inte ens två
pianister som tolkar och spelar Bach på samma sätt heller.
Valfrihet.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/01/20 :  10:35:43  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag kommenterar originalfrågan...

Ibland tror jag bestämt att det är det. I helgen satte jag mig ner för att lyssna på några Rush skivor men slutade efter en stund eftersom jag var så arg på att musiken var totalt krossad av tekniker & producent. Livlösa trummor, ingen bas, oordning i stereobilden, ingen dynamik ganska precis allt som går för att döda musik. Då tänkte jag tillbaka på gamla Cervin Vega anläggningen då man trodde att de här skivorna lät bra med lite lätt glansiga ögon...sen vaknade jag och satte på Pink floyd och allt var bra igen.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000