HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 PA vs HiFi, lite funderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/04/18 :  14:29:27  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
När jag slösurfat har jag stött på diverse så kallade PA-element, med hög verkningsgrad,
oerhört stabila konstruktioner och allmänt upphetsande utseende och detta till ungefär
samma priser som lite dyrare HiFi-element.

Vad är egentligen haken? Sämre finlir? Fungerar det sämre på mysvolym?
Kräver dom massiva slutsteg? Eller är generellt sett dyrare?

Jag som nybörjare/novis skulle gärna vilja bli upplyst om vad just du tycker!

Ett exempel, 1500 spänn, 98 db känslighet och det fullständigt utstrålar pondus!


Drömmer om bra ljud...

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/18 :  14:46:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det finns ingen hake. Folk gillade ju t.ex TAD på Stockholmsmässan och de kan väl räknas som ett "PA"-företag om man absolut vill skilja på PA och Hifi.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/04/18 15:06:34
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/18 :  16:07:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Haken är att PA-högtalare brukar ha betydligt mindre dist för en given ljudnivå. De har som du redan sagt en myckt högre verkningsgrad, och de tål mycket mer effekt. De låter bättre (min personliga erfarenhet efter 20 år med hifi) och håller mycket längre. Jag brukar skratta lite hånfullt åt hifielement, även om det inte är så socialt korrekt att göra.

De kräver mer av dig som designer och mer av sin omkringutrustning, då de skoningslöst avslöjar allt skräp som hifielement döljer i sina tunga koner. De är som sportbilar. Det har mycket mer att erbjuda, men är inte lika förlåtande att köra.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/04/18 :  16:16:09  Show Profile Send Lech a Private Message
Sen är väl nästan alla inspelningar gjorda från PA högtalare även viss del akustiska.

Det är nog bara Tuta och kör

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/04/18 :  16:40:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Sen är väl nästan alla inspelningar gjorda från PA högtalare även viss del akustiska.

Va???

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/04/18 :  20:19:26  Show Profile Send modernman a Private Message
quote:
Sen är väl nästan alla inspelningar gjorda från PA högtalare även viss del akustiska.


Liveinspelningar menar du då kanske...eller?
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/04/18 :  20:36:28  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Det finns ingen hake. Folk gillade ju t.ex TAD på Stockholmsmässan och de kan väl räknas som ett "PA"-företag om man absolut vill skilja på PA och Hifi.


Varför använder så väldigt få högtalartillverkare pa-element då?

quote:
då de skoningslöst avslöjar allt skräp som hifielement döljer i sina tunga koner.


Menar du att ett pa-element är mer högupplöst än ett hifi-element?
Nu generaliserar jag så klart.

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2010/04/18 20:36:54
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/04/18 :  21:31:37  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
quote:
Varför använder så väldigt få högtalartillverkare pa-element då?


Därför att professionella element kostar för mycket.
En högkvalitativ pro 12" kostar någonstans mellan 2000 och 4000:-, det är oftast mer än samtliga element i ett komersiellt hifihögtalarpar för 25.000:-.

I högtalare i mycket högre prisklasser kan man ofta hitta riktigt fina professionella element, likväl som riktigt billiga, undermåliga komponenter.

quote:
Menar du att ett pa-element är mer högupplöst än ett hifi-element?



Absolut, den mycket högre verkningsgraden ger överlägsen dynamik och upplösning, även vid mycket låga nivåer.

Lyssna ett tag på en riktig studiomonitor så får Du reda på vad som finns i källmaterialet, tyvärr inte enbart av godo, ett stort antal skivor blir helt ospelbara då de är för uselt inspelade men är källmaterialet bra så är vi nog några stycken här som anser professionella element/högtalare är överlägsna allt annat.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/04/19 :  10:10:47  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Vet inte om jag skulle sätta likhetstecken mellan PA och studiomonitorer. Förr då högtalarna inte skulle stå på mixerbordet så kunde man ju använda stora JBL, Altec, Tannoy, TAD, Westlake och allt vad dom heter som monitorer och många av dessa skulle man aldrig släpa ut på en konsert. Däremot så finns det ju en del element som kan vara gemensamma men knappast hela konstruktioner då spridning och stapelbarhet är nått man sysslar med på konserter.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/04/19 :  10:36:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
PA-element har oftast inte samma djupbas-kapacitet som hifi-element, om man jämför motsvarande storlekar! Detta resulterar bland annat i att vill man ha bas får man välja större element och därmed kommer högre känslighet på köpet! Å andra sidan blir högtalaren fysiskt större (iaf bredare).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/04/19 :  11:52:49  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
PA-element har oftast inte samma djupbas-kapacitet som hifi-element, om man jämför motsvarande storlekar!


Det har jag lagt märke till, hur kommer det sig?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/19 :  12:29:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Man kan inte få djup bas med hög verkningsgrad ur små lådor, precis som du inte kan få många hästkrafter, lågt rpm/högt vridmoment ur en liten motor. Prova att få 800 hk och 6000 nm vrid ur en moppemotor, så förstår du varför.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/19 :  12:30:02  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Samspelet mellan elementets T&S-parametrar.

Ett element med lätt kon får en högre resonansfrekvens
Ett element med stark magnet får en högre känslighet
Ett element med styv upphängning får en högre resonansfrekvens
Ett element med hög fs kommer inte spela bas

Ett element med lätt kon, styv upphängning och stark magnet blir väldigt känsligt...

Hur tonkurvan blir i basen beror till största del på elementets qts-värde.

Ett element med lätt kon, optimal magnetstyrka (inte för hög eller
för låg för att få den basrespons man vill ha) samt mjuk
upphängning kommer ge hög känslighet i basen också, men lådan
kommer bli stor eftersom kantupphängningen är så mjuk.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/04/19 :  13:46:10  Show Profile Send OcA a Private Message
Det är inte bara elementen som passar som hifi om vi pratar PA-prylar... Såhär ser lite av drivningen ut hemma hos mig:



Ljudet är det verkligen inget fel på, även om de inte har utseendet för sig, men de står bakom stängda dörrar...


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/04/19 :  14:34:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Det har jag lagt märke till, hur kommer det sig?

Bra svar allaaredan...

Jag har lite mer matnyttigt i min "Engelholm Audio tycker om...". Länk:
http://engelholmaudio.com/ea_tycker.pdf
Sidan 27.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/04/19 :  14:52:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En fråga till er som kan, min wlm sub sitter det Eminence 18"
Den är i det sammanhanget inte speciellt stor ()
Med det aktiva filtret kan jag ratta fram väldigt låg bas om jag vill o allt låter Mumma.

Tar vi nu tex Velodyne så har dom flera Kw i effekt o en slaglängd som heter duga, som dom flesta hifisubar mao.

Rattar jag fram så suben går spikrakt ner till 16Hz o skruvar upp högt(!) så slår basarna inte mycket mer än 2-3 mm.

Är det i sammanhang med det Petter skrev om PA element?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/04/19 :  14:57:33  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
PA-element har oftast inte samma djupbas-kapacitet som hifi-element, om man jämför motsvarande storlekar!

Nä det tror jag det. PA element ska kunna spela starkt i stora lokaler eller utomhus utan att kräkas. Alla PA element brukar ha veckade kanter just för att kunna tåla både hög ljudnivå och effekt. En skillnad när det gäller bashögtalare är att man använder relativt långslagiga basar i hifi-världen, medan man i PA världen vill ha kortslagiga och effekttåliga basar.
quote:
Ett element med lätt kon, optimal magnetstyrka (inte för hög eller
för låg för att få den basrespons man vill ha) samt mjuk
upphängning kommer ge hög känslighet i basen också, men lådan
kommer bli stor eftersom kantupphängningen är så mjuk.

Det är precis sådana som jag har med en känslighet på 93dB och ett Fs på 20Hz. Men trots det så får jag aldrig den där kraftfulla tordönsbasen som man skulle kunna tro. Nej man måste ha en subwoofer och för att spara baselementen låter jag inte basen gå längre ner än 40Hz där subwoofern får ta över.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/19 :  15:02:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
PA-element har oftast inte samma djupbas-kapacitet som hifi-element, om man jämför motsvarande storlekar!


Jag vill hävda att alla hifielement idag är hopplöst underdimensionerade för sitt tänkta passband.

Man skall inte använda 8 och 10 tummare om man vill ha kraftig bas ned till 30 Hz (om man inte råkar tappa elementet i ett horn förståss).
PA element blir aldrig "slöa" eller "långsamma". En B&C 18TBX100 har mycket mer kick och attack än någonting som Seas/ScanSpeak/Vifa/Peerless har i sitt sortiment. Visst blir det baslådor stora som kylskåp, å det är inte så kommersiellt gångbart idag. Det är nog anledningen till att hifielement har utvecklats till vad dom är idag.

Vem har någonsin beskyllt Klipshhornet med sin 15 tummare och antika konstruktion, för att vara slött???
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/04/19 :  15:15:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
quote:
PA-element har oftast inte samma djupbas-kapacitet som hifi-element, om man jämför motsvarande storlekar!

Nä det tror jag det. PA element ska kunna spela starkt i stora lokaler eller utomhus utan att kräkas. Alla PA element brukar ha veckade kanter just för att kunna tåla både hög ljudnivå och effekt. En skillnad när det gäller bashögtalare är att man använder relativt långslagiga basar i hifi-världen, medan man i PA världen vill ha kortslagiga och effekttåliga basar.

Vad är det du inte tror? Att ett PA element av storleken X inte typiskt sett går lika djupt som Hifielement (av storlek X)?

quote:
Jag vill hävda att alla hifielement idag är hopplöst underdimensionerade för sitt tänkta passband.

En åsikt som var med rätt för några år sedan (stativar-epoken) än idag...men ett uns av sanning ligger fortfarande kvar.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/04/19 :  15:29:51  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:

Vad är det du inte tror? Att ett PA element av storleken X inte typiskt sett går lika djupt som Hifielement (av storlek X)?

Jag menar att man medvetet inte låter ett PA element gå lika djupt som man önskar med högtalare för hifi ändamål. Som jag skriver så ska PA högtalare kunna spela länge och starkt utan att brinna upp. Man har alltså helt andra krav i PA världen.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/04/19 :  16:12:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Qcs: Japp - och då är vi ju överens! Ja blev förvirrad av att mitt påstående möttes av ditt "Nä det tror jag inte".

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/04/19 :  16:44:45  Show Profile Send Lech a Private Message
Ja Engelholm så är det nog i många fall.

I dom inspelningsstudior jag har haft förmånen att besöka så användes bla Fender:s förstärkare till både bas,sång,lead gitarr.

Dom är bestyckade med "PA högtalare". Användes också vid scenframträdande live.

Även akustiska gitarrer blir "boostrade" den vägen.

Upp här kom faktiskt en


Men vi har alla olika erfarenhet.

'Hoppsan en till



Tyvärr är Totta borta men Johan är still going ....
MVH
Lech





Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2010/04/19 16:57:43
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/04/19 :  17:00:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Lech: Vilka sköna bilder! Men aha! Det är enligt mig en tredje elementkategori, instrument-högtalare (eller vad dom skall kallas). Dessa har ju ytterligare helt andra egenskaper och krav på sig.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/04/19 :  17:07:09  Show Profile Send Lech a Private Message
Engelholm
Kalla dom för PA högtalare ,för det gör vi.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/04/19 :  18:04:51  Show Profile Send gcs a Private Message
JBL kallade dom för instrument-högtalare typ E130. Ofta var det bashögtalare med en aluminium kalott i mitten för få lite större frekvensomfång.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/04/19 :  20:16:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Kalla dom för PA högtalare ,för det gör vi.

Vilka är vi?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000