Author |
Topic |
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2010/04/18 : 14:29:27
|
När jag slösurfat har jag stött på diverse så kallade PA-element, med hög verkningsgrad, oerhört stabila konstruktioner och allmänt upphetsande utseende och detta till ungefär samma priser som lite dyrare HiFi-element.
Vad är egentligen haken? Sämre finlir? Fungerar det sämre på mysvolym? Kräver dom massiva slutsteg? Eller är generellt sett dyrare?
Jag som nybörjare/novis skulle gärna vilja bli upplyst om vad just du tycker!
Ett exempel, 1500 spänn, 98 db känslighet och det fullständigt utstrålar pondus!
|
Drömmer om bra ljud... |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/04/18 : 14:46:24
|
Det finns ingen hake. Folk gillade ju t.ex TAD på Stockholmsmässan och de kan väl räknas som ett "PA"-företag om man absolut vill skilja på PA och Hifi. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2010/04/18 15:06:34 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/04/18 : 16:07:09
|
Haken är att PA-högtalare brukar ha betydligt mindre dist för en given ljudnivå. De har som du redan sagt en myckt högre verkningsgrad, och de tål mycket mer effekt. De låter bättre (min personliga erfarenhet efter 20 år med hifi) och håller mycket längre. Jag brukar skratta lite hånfullt åt hifielement, även om det inte är så socialt korrekt att göra.
De kräver mer av dig som designer och mer av sin omkringutrustning, då de skoningslöst avslöjar allt skräp som hifielement döljer i sina tunga koner. De är som sportbilar. Det har mycket mer att erbjuda, men är inte lika förlåtande att köra.
Mvh Johannes. |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2010/04/18 : 16:16:09
|
Sen är väl nästan alla inspelningar gjorda från PA högtalare även viss del akustiska.
Det är nog bara Tuta och kör
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2010/04/18 : 16:40:01
|
quote: Sen är väl nästan alla inspelningar gjorda från PA högtalare även viss del akustiska.
Va??? |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
modernman
Member
278 Posts |
Posted - 2010/04/18 : 20:19:26
|
quote: Sen är väl nästan alla inspelningar gjorda från PA högtalare även viss del akustiska.
Liveinspelningar menar du då kanske...eller? |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2010/04/18 : 20:36:28
|
quote: Det finns ingen hake. Folk gillade ju t.ex TAD på Stockholmsmässan och de kan väl räknas som ett "PA"-företag om man absolut vill skilja på PA och Hifi.
Varför använder så väldigt få högtalartillverkare pa-element då?
quote: då de skoningslöst avslöjar allt skräp som hifielement döljer i sina tunga koner.
Menar du att ett pa-element är mer högupplöst än ett hifi-element? Nu generaliserar jag så klart. |
Drömmer om bra ljud... |
Edited by - sladdbarn on 2010/04/18 20:36:54 |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2010/04/18 : 21:31:37
|
quote: Varför använder så väldigt få högtalartillverkare pa-element då?
Därför att professionella element kostar för mycket. En högkvalitativ pro 12" kostar någonstans mellan 2000 och 4000:-, det är oftast mer än samtliga element i ett komersiellt hifihögtalarpar för 25.000:-.
I högtalare i mycket högre prisklasser kan man ofta hitta riktigt fina professionella element, likväl som riktigt billiga, undermåliga komponenter.
quote: Menar du att ett pa-element är mer högupplöst än ett hifi-element?
Absolut, den mycket högre verkningsgraden ger överlägsen dynamik och upplösning, även vid mycket låga nivåer.
Lyssna ett tag på en riktig studiomonitor så får Du reda på vad som finns i källmaterialet, tyvärr inte enbart av godo, ett stort antal skivor blir helt ospelbara då de är för uselt inspelade men är källmaterialet bra så är vi nog några stycken här som anser professionella element/högtalare är överlägsna allt annat.
Ingvar
|
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 10:10:47
|
Vet inte om jag skulle sätta likhetstecken mellan PA och studiomonitorer. Förr då högtalarna inte skulle stå på mixerbordet så kunde man ju använda stora JBL, Altec, Tannoy, TAD, Westlake och allt vad dom heter som monitorer och många av dessa skulle man aldrig släpa ut på en konsert. Däremot så finns det ju en del element som kan vara gemensamma men knappast hela konstruktioner då spridning och stapelbarhet är nått man sysslar med på konserter.
mvh/Harry |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 10:36:42
|
PA-element har oftast inte samma djupbas-kapacitet som hifi-element, om man jämför motsvarande storlekar! Detta resulterar bland annat i att vill man ha bas får man välja större element och därmed kommer högre känslighet på köpet! Å andra sidan blir högtalaren fysiskt större (iaf bredare).
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 11:52:49
|
quote: PA-element har oftast inte samma djupbas-kapacitet som hifi-element, om man jämför motsvarande storlekar!
Det har jag lagt märke till, hur kommer det sig? |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 12:29:40
|
Man kan inte få djup bas med hög verkningsgrad ur små lådor, precis som du inte kan få många hästkrafter, lågt rpm/högt vridmoment ur en liten motor. Prova att få 800 hk och 6000 nm vrid ur en moppemotor, så förstår du varför.
Mvh Johannes. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 12:30:02
|
Samspelet mellan elementets T&S-parametrar.
Ett element med lätt kon får en högre resonansfrekvens Ett element med stark magnet får en högre känslighet Ett element med styv upphängning får en högre resonansfrekvens Ett element med hög fs kommer inte spela bas
Ett element med lätt kon, styv upphängning och stark magnet blir väldigt känsligt...
Hur tonkurvan blir i basen beror till största del på elementets qts-värde.
Ett element med lätt kon, optimal magnetstyrka (inte för hög eller för låg för att få den basrespons man vill ha) samt mjuk upphängning kommer ge hög känslighet i basen också, men lådan kommer bli stor eftersom kantupphängningen är så mjuk. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 13:46:10
|
Det är inte bara elementen som passar som hifi om vi pratar PA-prylar... Såhär ser lite av drivningen ut hemma hos mig:
Ljudet är det verkligen inget fel på, även om de inte har utseendet för sig, men de står bakom stängda dörrar...
|
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 14:34:11
|
quote: Det har jag lagt märke till, hur kommer det sig?
Bra svar allaaredan...
Jag har lite mer matnyttigt i min "Engelholm Audio tycker om...". Länk: http://engelholmaudio.com/ea_tycker.pdf Sidan 27.
|
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 14:52:45
|
En fråga till er som kan, min wlm sub sitter det Eminence 18" Den är i det sammanhanget inte speciellt stor () Med det aktiva filtret kan jag ratta fram väldigt låg bas om jag vill o allt låter Mumma.
Tar vi nu tex Velodyne så har dom flera Kw i effekt o en slaglängd som heter duga, som dom flesta hifisubar mao.
Rattar jag fram så suben går spikrakt ner till 16Hz o skruvar upp högt(!) så slår basarna inte mycket mer än 2-3 mm.
Är det i sammanhang med det Petter skrev om PA element?
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 14:57:33
|
quote: PA-element har oftast inte samma djupbas-kapacitet som hifi-element, om man jämför motsvarande storlekar!
Nä det tror jag det. PA element ska kunna spela starkt i stora lokaler eller utomhus utan att kräkas. Alla PA element brukar ha veckade kanter just för att kunna tåla både hög ljudnivå och effekt. En skillnad när det gäller bashögtalare är att man använder relativt långslagiga basar i hifi-världen, medan man i PA världen vill ha kortslagiga och effekttåliga basar. quote: Ett element med lätt kon, optimal magnetstyrka (inte för hög eller för låg för att få den basrespons man vill ha) samt mjuk upphängning kommer ge hög känslighet i basen också, men lådan kommer bli stor eftersom kantupphängningen är så mjuk.
Det är precis sådana som jag har med en känslighet på 93dB och ett Fs på 20Hz. Men trots det så får jag aldrig den där kraftfulla tordönsbasen som man skulle kunna tro. Nej man måste ha en subwoofer och för att spara baselementen låter jag inte basen gå längre ner än 40Hz där subwoofern får ta över.
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 15:02:15
|
Jag vill hävda att alla hifielement idag är hopplöst underdimensionerade för sitt tänkta passband.
Man skall inte använda 8 och 10 tummare om man vill ha kraftig bas ned till 30 Hz (om man inte råkar tappa elementet i ett horn förståss). PA element blir aldrig "slöa" eller "långsamma". En B&C 18TBX100 har mycket mer kick och attack än någonting som Seas/ScanSpeak/Vifa/Peerless har i sitt sortiment. Visst blir det baslådor stora som kylskåp, å det är inte så kommersiellt gångbart idag. Det är nog anledningen till att hifielement har utvecklats till vad dom är idag.
Vem har någonsin beskyllt Klipshhornet med sin 15 tummare och antika konstruktion, för att vara slött??? |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 15:15:54
|
quote:
Nä det tror jag det. PA element ska kunna spela starkt i stora lokaler eller utomhus utan att kräkas. Alla PA element brukar ha veckade kanter just för att kunna tåla både hög ljudnivå och effekt. En skillnad när det gäller bashögtalare är att man använder relativt långslagiga basar i hifi-världen, medan man i PA världen vill ha kortslagiga och effekttåliga basar.
Vad är det du inte tror? Att ett PA element av storleken X inte typiskt sett går lika djupt som Hifielement (av storlek X)?
quote: Jag vill hävda att alla hifielement idag är hopplöst underdimensionerade för sitt tänkta passband.
En åsikt som var med rätt för några år sedan (stativar-epoken) än idag...men ett uns av sanning ligger fortfarande kvar.
|
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 15:29:51
|
quote:
Vad är det du inte tror? Att ett PA element av storleken X inte typiskt sett går lika djupt som Hifielement (av storlek X)?
Jag menar att man medvetet inte låter ett PA element gå lika djupt som man önskar med högtalare för hifi ändamål. Som jag skriver så ska PA högtalare kunna spela länge och starkt utan att brinna upp. Man har alltså helt andra krav i PA världen. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 16:12:24
|
Qcs: Japp - och då är vi ju överens! Ja blev förvirrad av att mitt påstående möttes av ditt "Nä det tror jag inte".
|
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 16:44:45
|
Ja Engelholm så är det nog i många fall.
I dom inspelningsstudior jag har haft förmånen att besöka så användes bla Fender:s förstärkare till både bas,sång,lead gitarr.
Dom är bestyckade med "PA högtalare". Användes också vid scenframträdande live.
Även akustiska gitarrer blir "boostrade" den vägen.
Upp här kom faktiskt en
Men vi har alla olika erfarenhet.
'Hoppsan en till
Tyvärr är Totta borta men Johan är still going .... MVH Lech
|
Edited by - Lech on 2010/04/19 16:57:43 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 17:00:39
|
Lech: Vilka sköna bilder! Men aha! Det är enligt mig en tredje elementkategori, instrument-högtalare (eller vad dom skall kallas). Dessa har ju ytterligare helt andra egenskaper och krav på sig.
|
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 17:07:09
|
Engelholm Kalla dom för PA högtalare ,för det gör vi.
MVH Lech |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 18:04:51
|
JBL kallade dom för instrument-högtalare typ E130. Ofta var det bashögtalare med en aluminium kalott i mitten för få lite större frekvensomfång. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 20:16:26
|
quote: Kalla dom för PA högtalare ,för det gör vi.
Vilka är vi?
|
|
|
|
Topic |
|