HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ang. vibrationsisolering av hötalare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

roland58
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/01/17 :  23:53:03  Show Profile Send roland58 a Private Message
Har just inköpt Quads cdp-99 + slutsteget 909 + dynaudio 1,3 mk11 + ett 2 stativ som fyllts med bly( balansvikter). Ljudet har stramats upp vesäntligt men jag har en känsla av att resonanser fortplantas via parkettgolvet. Har ngn tips ang, detta problem? Har ev. tänkt gjuta betongplattor under stativen för att öka vikten ytterligare. Tacksam för tipps.

UmeåRoland

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/18 :  00:14:18  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Menar du att vibrationer från högtalarna går ned i golvet?
Om stativen står på spikes, kan du testa med mjuka fötter mellan högtalare och stativ.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/18 :  01:09:03  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det finns flera trådar från den senast veckan som handlar om vibrationsdämpning. Du skulle kanske titta på dem först.
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/01/18 :  01:17:32  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag kommer att få mina Base 4.0 till högtalarna ganska snart... Kommer med rapport då!

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/01/18 :  08:58:01  Show Profile Send gurin a Private Message
roland58!

Är alla komponenter skall du inte göra någonting förrän de fått spela några hundra timmar. Det är först därefter du kan höra hur de verkligen låter. Detta gäller särskilt i ditt fall högtalarna vars ljud kommer att sätta sig ordentligt.

Mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/01/18 :  11:19:41  Show Profile Send Conan a Private Message
Kolla in: http://www.sonicdesign.se/sdfeet.html

Contuor 1.3:or är stabila konstruktioner i sig som inte vinner så värst mycket vare sig av dämptassar eller att "förankras". Men om du tror att det överförs vibrationer till underlaget är det bästa receptet att dämpa med mjuka tassar direkt under högtalarlådan. Jag använder själv viktanpassade SD-fötter under mina 1.3SE med mycket gott resultat. Inte någonting av vibrationerna i högtalarlådan går ner i stativen även om man spelar rejält högt.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000