HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Försteg i hembioreciever vs stereoförsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/05 :  20:34:08  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag använder idag en Onkyo hembioreciever för all signalhantering. Vid lyssning av analoga källor stänger jag av ljud- och video-signalbehandling med Pure Direct.

Som slutsteg använder jag ett Emotiva XPA-2.

Min fundering är huruvida jag skulle få ett ÄNNU bättre ljud genom att använda ett separat stereoförsteg för CD och LP-lyssning. T.ex. ett Emotiva USP-1.

http://emotiva.com/usp1.shtm

Vad tror ni? Håller försteget i en hembioreciever för 15000 kr hyfsat hög klass redan?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/04/05 :  21:35:36  Show Profile Send huzze a Private Message
Det är mycket som ska dela på de 15000 kronorna. Ett separat försteg gör säkert ett bättre jobb, själv skulle jag dock tycka att det blir en omväg för signalen iallafall. För det ska ju ändå genom receivern för att komma till slutsteget väl? Då vill det till att det finns en thru-funktion så att det inte blir två volympotar på varann, för då blir det väl meningslöst.

EDIT: Varför inte satsa hela vägen och skaffa deras hembioförsteg?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2010/04/05 21:39:03
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/04/05 :  21:44:00  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag kör ett av deras hembioförsteg och tycker det låter apa i 2-kanal.
Men det var länge sedan jag testade så jag måste pröva igen för att vara säker!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/05 :  22:03:26  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag har inte tänkt att köra med DUBBLA signalvägar.

Antingen köper jag Emotiva USP-1 som har en Home Theatre Passthrough-ingång.

Eller så köper jag ett BALANSERAT försteg där jag kan mata slutsteget med XLR-kablar samtidigt som jag matar det med RCA-kablar från Onkyons pre-out. Sedan finns en smutt liten switch på slutsteget där man kan växla mellan ingångarna.

Vad tror ni om ett begagnat Thule PR-150B som försteg? Det är balanserat.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/04/05 :  22:33:41  Show Profile Send huzze a Private Message
Thule är bra grejjer, vet dock inte om HifiKlubben fortfarande kan hjälpa till med service.

Om jag förstår rätt, "Home Theatre Passthrough-ingång" då kopplar du från Onkyo Pre-out från frontkanalerna till denna ingång, så är det Onkyovolymen som gäller?
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/05 :  22:39:55  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Stämmer bra!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/04/05 :  23:24:20  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Så har jag kopplat med ett Advantage P1, så det är också ett alternativ. Samma funktion finns på de nyare S2, vet att även ett försteg från Audio Analogue har denna funktion. Finns säkert många andra som har också, men de här brukar finnas på begagnatmarknaden till rätt vettiga priser.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/06 :  00:42:27  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Smart. Men ljudet då, är det mycket bättre i ett renodlat försteg än i en AVR?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/06 :  09:58:58  Show Profile Send Kmj a Private Message
Kompisen körde med en av H/Ks större recievrar och fick ett bra lyft efter ett byte till ett gammalt rotelförsteg modell mindre (850 eller nått) så jag hade nog satsat på ett stereoförsteg iallafall.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/04/06 :  10:30:06  Show Profile Send OcA a Private Message
Kan du klara dig utan HD-ljud decoder i försteget så skulle jag nog satsa på en bättre begagnad processor av erkänt märke och kvalitet.

Kan du köra analog 7.1 in i processorn så fixar du ju HD-ljudet oavsett...

Har själv en Sony 9000ES och den låter riktigt bra i stereo, likaväl som hemmabio. Finns rätt många processorer ute på marknaden som är riktigt, riktigt bra, men som av förklarliga skäl inte är värda så mycket längre pga formathetsen inom hemmabio.

Finns en tråd på forumet om begagnade processor, men jag hinner inte söka upp den just nu. Står mycket läsvärt i den!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/06 :  12:47:53  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag är bara ute efter ett stereoförsteg som komplement till min Onkyo 876 (som jag tänker behålla länge).

Vad tror ni om ett BALANSERAT försteg där jag kan mata slutsteget med XLR-kablar samtidigt som jag matar det med RCA-kablar från Onkyons pre-out. Sedan finns en smutt liten switch på slutsteget där man kan växla mellan ingångarna. Funkar det?


Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/04/06 :  13:18:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Audiovector! Tycker du inte att 876:an låter nog bra? Jag har själv en sådan som jag fick att låta någorlunda bra tack vare Audyssey. Det finns ju två olika, en separat för basen och den med åtta frekvenser. Jag är inte helt nöjd men jag tror att det beror mera på högtalarna än förstärkaren.
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2010/04/06 :  13:25:48  Show Profile Send Levator a Private Message
Tror jag kört en uppsättning på det sättet du menar!
En PRE906 försteg balanserat och sedan en Cambridge Dolby Digital Dekoder RCA.
En Cambridge DVD spelare digitalt till PRE906 och sedan analogt till Dekodern, högtalarna drevs av Thule PR250 (tror jag det hette) med 5X100W via analogt eller 2X250W via balanserat en behändig liten switch på framsidan slutsteget bestämde vad som skulle lyssnas på.
Det lät bra med mina 2meters Sperrling DP3 Novoue, känsligheten var väl 98db.
Bifogar en länk med förförstärkare som har processor utgång.
http://www.audiophile.no/articles-in-english/articles--tests/item/426-amplifiers-with-processor-input
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/06 :  13:31:06  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
gcs: Jo det låter faktiskt VÄLDIGT bra redan. Men efter att ha testat att köra utan Onkyon vid ett tillfälle (hade enbart en passiv volymkontroll som satt i Abrahamsson #3 vs Onkyon som försteg och #3 volym på max) så insåg jag att Onkyon faktiskt minskar djupet i ljudbilden en del.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2010/04/06 13:35:27
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/06 :  13:31:26  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Levator: Stort tack!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/04/06 :  20:47:33  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Audiovector skrev:
quote:
Smart. Men ljudet då, är det mycket bättre i ett renodlat försteg än i en AVR?

Jag har aldrig haft någon reciever så jag kan inte svara på det. Har bara haft (och har) två surroundförsteg från Sony och inbillade mig att de inte var sista ordet för tvåkanalsljud. Dessutom har jag ett slutsteg som bara har balanserat in och när en begagnad P1 stod i hyllan i butiken där jag brukade handla så köpte jag den.
Då tyckte jag att det var ett stort lyft, men jag är jättedålig på att sitta och jämföra. Kändes rätt att analoga signaler inte omvandlades till digitala igen också.
Att två kanaler för surroundljud går genom in och ut borde inte påverka dem negativt så mycket, om vidarekopplingen är vettigt gjord. Känns som att vinsten för tvåkanal är viktigare.

Intressant lista där Levator!

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/04/07 :  09:10:07  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag har gjort en direkt jämförelse mellan min Sony och ett passivt försteg som McGyver har byggt. Jag märkte i princip ingen större skillnad alls faktiskt... Om det är heder åt Sony eller McGyver låter jag vara osagt, men det torde innebära att SOnyn färgar/påverkar signalen väldigt lite eftersom ljudet inte förändrades nämnvärt när jag körde passivt försteg.

Vore dock roligt att prova ett par olika försteg i anläggningen och se hur mycket de påverkar/inte påverkar.

Det blev dock ett jättelyft när jag bytte från Yamaha DSP AZ-2 till Sony 9000ES som försteg och då är Yamahan inte direkt dålig på något vis...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000