HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ddx-1000
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

thorens
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/01/17 :  15:45:07  Show Profile Send thorens a Private Message
Jag har problem med min Micro Seiki! Hur jag än vrider och vänder på rattatrna så får jag aldrig tallriken att stå helt stilla, så att säga. Varvtalet blir inte konstant.
Många känner till att detta är en direktdriven spelare och kanske har haft liknande problem med sin spelare oavsett om det är en ddx-1000 eller inte.
Tacksam för alla råd.
Mvh Fredrik.

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/17 :  16:48:24  Show Profile Send n/a a Private Message
Kan tyvärr inte hjälpa dig men så här ser den ut om det inte var någon som visste det.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/17 :  20:25:26  Show Profile Send Timbre a Private Message


Har alltid tyckt att den har varit känslig att ratta in. Med en tung skivpuck blev det av någon underlig anledning mycket lättare.

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/01/17 :  20:28:00  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre



Har alltid tyckt att den har varit känslig att ratta in. Med en tung skivpuck blev det av någon underlig anledning mycket lättare.




Tonarmen gillar jag SME 3012 är mumma trots åldern

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/17 :  23:43:53  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag har en likadan. Men det var länge sedan min stroboskoplampa fungerade, och någon dito skiva har jag inte. Så jag vet inte riktigt om jag har ditt problem. Kan inte en anledning vara att den går på elnätets frekvens, och därför skiftar lite beroende på strömmen i väggen? Fortare på kvällen än på dagen (eller hur det nu blir). Är det sådana variationer du talar om? Förklara gärna mer vad du menar med att den inte 'står still'.

Låter det illa tex, eller hur märker du felet? På strecken? Lita inte för mycket på den inbyggda lampan, den visar oftast fel har jag läst. Kolla med en stroboskopskiva och batteridriven stroboskoplampa om du vill vara noggrann.

Jag minns en gång för länge sedan att jag fick fel fart när jag tog på kontrollenheten. Lade jag fingret på panelen så svajade den i varv, men inte om jag tog bort fingret. Något vajsing med jordningen den gången, om jag minns rätt.

Är din spelare fortfarande så fin som på bilden Timbre? Måckel dig i så fall!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/18 :  08:19:37  Show Profile Send Timbre a Private Message


Bilden togs i somras, så läget är oförändrat...
Efter att ha läst om stroboskopstrulet börjar jag förstå den fulla vikten av Nagaoka Crystal Stabilizer (skivpucken allltså).
Får man lov att va´ så nöjd med ett hifiköp efter tjugo år...

Förutom att den är supertung och "suger" sig fast över skivan har den ett inbyggt "vattenpass" och ett inbyggt nätströmsoberoende "stroboskop". Kan va´ bra att ha om microskopet skulle slockna på ålderns höst.


Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/19 :  19:56:47  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Välskött! Vissa inköp behåller både skick och värde.

Ja, en sådan puck skulle man ha!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  20:23:11  Show Profile Send n/a a Private Message
Spray, sprej, spräj, kärt barn har många namn ta en godkänd elektronikspray läs på flaskan öppna elektroniken spraya försiktigt lite i pottarna (motionera dessa sedan ordentligt men varsamt) som du reglerar hastigheten med brukar vara detta till 90% av alla produkter som har haft detta fel.
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  21:59:14  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag besökte ett forum jag kommer inte ihåg vilket men där gjorde man skivpuckar av burklock, jag har blivit tillrättavisad av herr moderator men jag hoppas att ni inte tillverkar skivpuckar av burklock, jag önskar er lycka till i ert forum jag kommer inte att besöka detta forum som medlem,jag tycker att moderatorn var för moderat kanske till och med lite primdonneaktig.

Hej då!

Go to Top of Page

thorens
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/01/20 :  12:48:28  Show Profile Send thorens a Private Message
[quote]Originally posted by Hatoil

Jag har en likadan. Men det var länge sedan min stroboskoplampa fungerade, och någon dito skiva har jag inte. Så jag vet inte riktigt om jag har ditt problem. Kan inte en anledning vara att den går på elnätets frekvens, och därför skiftar lite beroende på strömmen i väggen? Fortare på kvällen än på dagen (eller hur det nu blir). Är det sådana variationer du talar om? Förklara gärna mer vad du menar med att den inte 'står still'.

Hallå. Problemet är att det är i princip omöjligt att få "ränderna att stå stilla i strobenssken. När de ser ut att stå stilla så dröjer det inte länge förrän de rör sig.

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/01/20 :  14:33:00  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre



Bilden togs i somras, så läget är oförändrat...
Efter att ha läst om stroboskopstrulet börjar jag förstå den fulla vikten av Nagaoka Crystal Stabilizer (skivpucken allltså).
Får man lov att va´ så nöjd med ett hifiköp efter tjugo år...

Förutom att den är supertung och "suger" sig fast över skivan har den ett inbyggt "vattenpass" och ett inbyggt nätströmsoberoende "stroboskop". Kan va´ bra att ha om microskopet skulle slockna på ålderns höst.



ja du vet ju vart nagaokan skall ta vägen om du tröttnar på den. ses vi om 2 veckor f.ö.? isåfall vill jag flagga för fika...

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2003/01/20 :  15:55:50  Show Profile Send falukorv a Private Message
quote:
Originally posted by filament

Spray, sprej, spräj, kärt barn har många namn ta en godkänd elektronikspray läs på flaskan öppna elektroniken spraya försiktigt lite i pottarna (motionera dessa sedan ordentligt men varsamt) som du reglerar hastigheten med brukar vara detta till 90% av alla produkter som har haft detta fel.



Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/20 :  19:36:38  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Thorens, du kan nog inte säga så mycket om farten förrän du kollar med en riktig storoboskopskiva och lampa. Den inbyggda är inte att lita på, det kan lika gärna vara den som strular. Låter det dåligt? Om inte skulle inte jag oroa mig.

Skulle den behöva service, så finns servicemanualen här (man måste logga in på Yahoo och joina gruppen för att komma åt den): http://groups.yahoo.com/group/MicroSeiki/files/DDX-1000%20service%20manual/

Filaments tips om rengöring är också värt att titta på! Eller är det variationer i hushållsströmmens frekvens som ställer till det?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/01/20 :  19:44:07  Show Profile Send poppop a Private Message
Vad snygg den var! Var kan jag hitta en sån, och vad betingar den för pris?

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/01/20 :  19:45:31  Show Profile Send poppop a Private Message
Och varför är det två tonarmar på den översta? En extra för 78 rpm eller?

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/20 :  19:49:38  Show Profile Send Flint a Private Message
Kommer ihåg den från tidigt 80-tal. Den var lite känslig redan som ny.
Kan vara oxid på pottarna som nämnts men jag tror att servot var lite
ostabilt redan från början.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/01/20 :  19:56:19  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by poppop

Vad snygg den var! Var kan jag hitta en sån, och vad betingar den för pris?



du får kolla beg marknaden...

www.my-micro.de

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/20 :  20:06:53  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag har två armar på min. En med MM för slit och släng, snart en finare MC på den andra, som man inte får spela repiga barnskivor med.

Jag tror att jag hade samma problem på den tiden min lampa fungerade. Att ränderna lätt vandrade lite. Nu är den paj och jag bryr mig inte längre. På långsam musik kan jag höra ett visst svaj ibland, men jag vet inte om det är värre än på andra spelare. Stör inte mig så mycket. Men så spelar jag inte långsam musik heller...

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/20 :  20:10:02  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
poppop, det brukar alltid finnas några till salu på eBay (www.ebay.com och www.ebay.de) för ca 600-700 dollar. Mer om de är fina och har många armar, mindre om de är risiga.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/01/20 :  20:37:50  Show Profile Send poppop a Private Message
Kommer ihåg en bild jag såg från Ralf Hütters (Kraftwerk) lägenhet... I bakgrunden stod en sån där snygg skapelse... Har för mig att den var väldigt lik den på bilden här ovan...

Mono är underskattat!

Edited by - poppop on 2003/01/20 20:39:04
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/20 :  22:14:53  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Bara en sån sak!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/20 :  22:25:01  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag (och butiken som jag jobbade i) sålde bara en st.
Vi hade den som demo för imponatorverkans skull.
Det gick bra. Ljudmässigt var den dock sämre än en Thorens
eller Linn Sondek.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/21 :  09:46:30  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag hade en Thorens (minns inte modellen, men inte den billigaste) med SME-arm förut. Den lät sämre än min Micro.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/01/21 :  10:46:39  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by poppop

Kommer ihåg en bild jag såg från Ralf Hütters (Kraftwerk) lägenhet... I bakgrunden stod en sån där snygg skapelse... Har för mig att den var väldigt lik den på bilden här ovan...



eftersom Ralf Hütter är en husgud så är det vrålintressant. kan du inte försöka skaffa fram bilden?

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/21 :  11:11:18  Show Profile Send Timbre a Private Message
"ja du vet ju vart nagaokan skall ta vägen om du tröttnar på den. ses vi om 2 veckor f.ö.? isåfall vill jag flagga för fika..."

sayonara

Per, var kan man vara tryggare än på fika med tokholmare i Tokholm...
Vi gör det till en tradition...
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/01/21 :  12:23:58  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre



Har alltid tyckt att den har varit känslig att ratta in. Med en tung skivpuck blev det av någon underlig anledning mycket lättare.





ja denna är verkligen snygg. Dessutom var det denna som fanns
på gamla hederliga ljudkällarn i Göteborg, Arcam
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000