HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SWHEA Swedish High End Association
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/03/28 :  12:34:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Men grabbar!!!

Ett gäng Importörer/handlare vill inte vara med på Arken utan öppnar eget så betyder det inte att vi måste gnälla o hacka på varandra!

Personligen så tycker jag att förändring ofta kan leda till något gott och det är inte vi som far illa om det går åt skogen.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/03/28 :  12:48:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag undrar varför det gnälls detta som SWEHA gör är inget ovanligt när det gäller andra mässor ute i världen. Vid CES är det många tillverkare som väljer att ha egna visningar i hotellrum runt om i Las Vegas vid senaste mässan i Münichen var det en sidomässa som ingen gnällde över.

Välkommen till verkligheten och dess utveckling.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2010/03/28 :  13:20:26  Show Profile Send DMGbg a Private Message
Vad har vi kunder att förlora på att det skapas ytterligare alternativ?

Miljökommentarer får var och en tro så mycket de vill på. Min uppfattning är enkel, alla säljare vill sälja, det är upp till kunden att värdera leverantör.

Bernt: fortsätt som du gjort hittils, du höjer kvalitén på detta forum

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2010/03/28 :  13:27:46  Show Profile Send Bland a Private Message
Bubbel!
Sverige är INTE Las Vegas med över 300 miljoner invånare plus världen. Sverige är INTE Munchen med 100 miljoner tyskar plus Europa. I Sverige bor det 9 miljoner plus de som vill komma.... Håll ihop den lilla hifi klick som finns! Risken finns att det blir inget kvar i slutändan.........
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/03/28 :  13:36:22  Show Profile Send byZan a Private Message
Har själv inga problem med att det är mässa på två ställen samtidigt.
Senast i Stockholm så fanns det butiker som valde att ha mäss-öppet och jag var där också.
Om nu några tillverkare/importörer/handlare nu valt att ha en annan mässa så vad gör det? Okej, allt är inte samlat på samma ställe, det blir lite transporter och det är kanske inte det bästa för miljön, men annars, så vad är problemet om det nu mot förmodan skulle vara ett problem?

Om jag skulle åka i år igen till Göteborg, för att gå på Arken så skulle det bara vara roligt att få gå på en mässa till. Det kanske blir fler utställare sammantaget och det är väl bara positivt. Sedan får jag chansen att träffa personer som jag lärt känna lite från nätet/forumet och senast på mässan i Stockholm, kanske nya likasinnade också.

Jag är positiv till nytänkande och nya initiativ Resultatet visar sig först efteråt om det var bättre, bra eller mindre bra.

Planerar att komma till Göteborg och gå på båda mässorna

Skulle kanske passa på att fråga om det bjuds på någon hifi-fika hos någon medlem som vill ha besök från en kis från Eken?


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/03/28 :  13:41:03  Show Profile Send Mschill a Private Message
Personligen tror jag inte på att lägga dessa mässor så nära varandra i både läge och tid. Jag gillar mässan på Arken mycket skarpt och kommer att ta mig dit oavsett vad som händer, så argumentet med kommunikationer faller för mig. Plus att jag har råd att pynta en hundring i inträde. Och HiFi-scenen i svedala är inte så stor så att vi kan ha hur många mässor som helst då det kommer att bli urvattnat och till slut kommer utställarna inte tycka att det är värt pengarna för lokalhyra och kundunderlag på mässorna. Och helt sonika inte vara med på mässorna. För mig blir det mer besvär med två mässor under samma helg då jag måste åka emellan dessa.

Om det är något som har "stulat" mellan HifiConsult och de andra i SWHEA så är det bättre att dom löser det internt.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/03/28 :  13:51:59  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Sverige är INTE Las Vegas med över 300 miljoner invånare plus världen. Sverige är INTE Munchen med 100 miljoner tyskar plus Europa. I Sverige bor det 9 miljoner plus de som vill komma.... Håll ihop den lilla hifi klick som finns! Risken finns att det blir inget kvar i slutändan.........


Precis, om det blir för många utbrytare tror åtminstone jag att både Arkenmässan och Stockholmsmässan försvinner med följden att vi får butiker som har sina egna "mässor".
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/03/28 :  14:32:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Håller med. Att splitta upp i flera mässor gagnar ingen.
En större mässa har ett större upptagningsområde.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/03/28 :  16:10:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Bubbel!
Sverige är INTE Las Vegas med över 300 miljoner invånare plus världen. Sverige är INTE Munchen med 100 miljoner tyskar plus Europa. I Sverige bor det 9 miljoner plus de som vill komma.... Håll ihop den lilla hifi klick som finns! Risken finns att det blir inget kvar i slutändan.........



Ja ja jag tror inte ett dyft på det och förstår inte att en mässa till skulle vara farlig kanske är det rent ut sagt så att man är rädd för något nytt. I värsta fall kan en mässa försvinna för att den är sämre eller blir det bättre.

anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/03/28 :  19:14:01  Show Profile Send markusA a Private Message
Imho så är det inte så enkelt för mig som utomstående att skapa en korrekt bild av det som sker?
Arken ligger tråkigt till, Opalen är ett mycket bättre läge.
Visst hade det varit skönt om alla kunde samsas på en och samma mässa men det kanske finns orsaker vi utomstående inte känner till?
Jag kommer säkert att gå på båda, 2 mässor = dubbelt skoj. ;)
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2010/03/28 :  20:30:22  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Jag lägger inga värderingar i varken det ena eller det andra.

Tycker dock att det är för många tyckande och suckande innan mässan ens har genomförts. Vänta och se!

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/03/28 :  20:35:25  Show Profile Send 24U a Private Message
Bra med utmaningar. Gagnar branchen i stort. Gott se bekanta som jag har stor respekt för i den nya organisationen, är sköna pragmatiker och har sunda, jordnära funderingar kring ljud men framförallt musik. Angrip gärna kommersiella krafter, men angrip då de som låter Dig betala för nöjet att se vad Du skall betala för...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/03/28 :  20:45:29  Show Profile Send conny_a a Private Message
Det ligger mycket i detta med att hålla ihop de få utställare som finns i Sverige.

Att hålla ihop på samma plats innebär ju inte att alla ska vara på var sitt hotellrum - om man nu vill använda sig av hotell.

Det går ju bra att boka ett antal rum intill varandra och göra "en grej" av att man har en förening ihop.

Resultatet av att vara på olika platser i staden är bara färre besökare till båda platserna.

Men, jag kan förstå att man vill bryta sig ur ifall arrangören börjar ta ut mycket betalt för att få vara med på en större mässa.

ESL-57
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2010/03/29 :  00:02:42  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Du har helt rätt och jag kommer att dra ner mitt postande till ett minimum på Hifiavdelningarna i fortsättningen. Jag kommer ej starta nya trådar utan i stället begränsa mig till att endast svara på direkta frågor som gäller våra produkter.

Fel beslut Bernt! Du tillhör en av äldre rävarna på Hififorum och du behövs med den kunskap som du bidrar med.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2010/03/29 :  01:48:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
FBK:Håller med dig.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/03/29 :  01:55:27  Show Profile Send bearwik a Private Message
Håller med föregående talare, skulle verkligen sakna Bernt´s kloka och sansade inlägg.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/03/29 :  08:42:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Det ligger mycket i detta med att hålla ihop de få utställare som finns i Sverige.

Att hålla ihop på samma plats innebär ju inte att alla ska vara på var sitt hotellrum - om man nu vill använda sig av hotell.

Det går ju bra att boka ett antal rum intill varandra och göra "en grej" av att man har en förening ihop.

Resultatet av att vara på olika platser i staden är bara färre besökare till båda platserna.

Men, jag kan förstå att man vill bryta sig ur ifall arrangören börjar ta ut mycket betalt för att få vara med på en större mässa.


Riktigt så enkelt ær det inte.
Har en utstællare haft samma rum i flera år då har han oftast føretræde dit.
Sen ær det lættare før ett separat gæng att planera sina egna happenings o framførallt, større rum (hoppas jag)
Sen kan ju prislappen också spela in.

Jag kan inte se det onda i det som vissa andra gør.
Och att det skulle urvattna det hela så att till o med Arken skulle førsvinna tror jag inte ett dugg på.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/03/29 :  11:05:38  Show Profile Send 24U a Private Message
Skulle Arken urvattnas är det för att det är dags. Spekulationer kring framtiden är intressant om än rent hypotetiskt. Om det sker en omvälvning är det helt enkelt för att det gamla kommit till vägs ände. Om inte, är det för att det etablerade anses fortfarande vara vitalt och intressant. Detta är en naturlig process, "drabbar" inte bara hifin och är primus motor i omvärldsutveckling. När det etablerade stelnat och inte längre utvecklas, dör det för att utgöra myllan för nya inriktningar och idéer. Konungen är död, länge leve konungen. Låt envigen börja! En garde...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/03/29 :  11:54:32  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Man skall inte prata om musik; musik skall man lyssna på
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/03/30 :  11:18:26  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag ser det som en möjlighet att få kolla fler olika saker under samma helg. Det är ett plus för alla som reser till Göteborg. Om SWHEA lagt sin mässa en annan helg tror jag alla skulle förlora på det. Som andra nämnt är det en vanlig företeelse med sidomässor och liknande aktiviteter i samband med stora mässor både internationellt och hos oss.
I vintras körde HiFiConcept i samband med Gignos.
Under förra Arkenmässan hade HiFiStället extra demo och AudioNord fanns på Elite Plaza.
Vissa distributörer drar inte jämnt med varandra, Olle lyckades få de flesta att samsas under samma tak, men nu tror jag det är svårare.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/04/04 :  09:44:38  Show Profile Send esl a Private Message
Bernt: Kör vidare! Vi behöver dig!

När det gäller mässor är det väl ett utmärkt val att köra samtidigt!
Opalen är supercentralt och man behöver inte åka omvägar.Man tar ställena i den ordningen man vill, och jag tror att två ställen drar mer folk totalt, vilket ger totalt fler besökare, även till Arken!!
Dom som väljer att åka från Skåne, Stockholm eller Piteå för att gå på mässan i Opalen kommer garanterat att åka till Arken också.

Ser inte problemet??

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2010/04/04 09:46:29
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2010/04/04 :  10:28:39  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag hade då ingen tid över vid förra Arken mässan (en fulldag) och att man ska ta av den effektiva tiden till att köra mellan olika ställen tycker jag är negativt. Sedan spelar det absolut ingen roll om Opalen är centralt beläget eller ej, det blir ändå till att köra rundor.
Hur mycket folk än hoppas på det bästa tror jag ändå att båda mässorna förlorar i slutändan. Jag tror att en riktigt stark mässa drar mer än två lite mindre tyvärr.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2010/04/04 10:29:01
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2010/04/08 :  09:21:08  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
lennartj skrev:
quote:
Jag ser det som en möjlighet att få kolla fler olika saker under samma helg. Det är ett plus för alla som reser till Göteborg. Om SWHEA lagt sin mässa en annan helg tror jag alla skulle förlora på det. Som andra nämnt är det en vanlig företeelse med sidomässor och liknande aktiviteter i samband med stora mässor både internationellt och hos oss.



Jag håller med lennart. För alla tillresta finns det möjlighet att hinna se mer under den aktuella helgen. Ett större utbud/en större konkurrens brukar betyda ökad tillströmning för samtliga aktörer även om man kan tycka att konkurrensen skärps. Men det är ju bra för konsumenten. Bara att titta på hur vitaliserande och positivt det blev för restaurangerna runt Lilla Torg i Malmö i början av 90-talet. När antalet barer och restauranger flerdubblades gick det bättre för i princip alla och kvalitén uppfattade jag som ett snäpp högre. Jag har inte varit på en hifimässa sen hösten 2007 och lär inte bevista en under överskådlig tid men för alla intresserade borde ju det ökade utbudet och konkurrensen vara av godo .SWHEA..? Äntligen!....

/stefan

Edited by - Stefanolo on 2010/04/08 09:23:25
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000