Author |
Topic |
Angberg
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2010/03/25 : 20:28:34
|
Kom att tänka på en sak, och att det vore kul med en tråd om det.
Vad handlar det då om?
Jo. Inom hifi-världen finns det ganska mycket åsikter om vad som genererar bättre ljud, och vissa saker fungerar säkert, och andra är nog försök att lura folk på pengar.
Det jag tänker på är t.ex. svarva kanten på cd-skivor, kabel-lyftare mm. Ja, sånt som vissa kan kalla ormolja.
Det vore kul att veta om vilka saker ni testat, och vad era åsikter/slutsatser är om det ni testat. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78793 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/03/25 : 21:24:22
|
Jag har målat en och annat CD-kant, men det har givetvis aldrig fungerat. |
|
|
garmen
Member
757 Posts |
Posted - 2010/03/25 : 21:37:19
|
men va säger du ?!?
har lärt mig något som heter "RMI" rätt mental inställning, tror du lider av "FRI" fel mental inställning ;)
men som sagt det finns nog väldans massa humbug inom hifi. man kanske skall tänka ett steg längre när det gäller vissa saker, men man skall inte se ner på dom som använder sig av liknande saker och tror på det.
|
"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har" Lukas 8:18
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882 skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
|
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2010/03/25 : 21:51:29
|
Jag körde en vända på 70-talet med "spolarvätska" till LP- skivorna. Och jösses vad dammknaster jag fick sedan. Skivorna var ju dyngsura. En del har jag ännu inte fått rena. Typisk antitweak. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/03/25 : 22:08:47
|
Jag tror att det mesta fungerar, men man måste ha i åtanke att vissa tweaks, t.ex. måla kanter på skivor eller lägga dom i frysen förmodligen bara ger en marginell förbättring i en fruktansvärt kompetent anläggning så det kommer inte att fungera för majoriteten av befolkningen,. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2010/03/25 : 22:10:53
|
Massa bra tips för mig som inte kan löda och sånt. |
Waf, Waf!
|
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2010/03/25 : 22:27:47
|
Hifi-möss, funkade ungefär som en trave böcker!! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/03/26 : 06:18:03
|
quote: Aligning the slots in screw heads.
Align the slots in all screw heads so that the slots are parallel to the earth's surface. ALL screws - screws fastening light switches to the wall, screws fastening AC power sockets to the wall, screws fastening shelves to the wall etc. Listen to some music for a short time and then move any of the screw slots away from being parallel to the earth's surface and see if you can listen to the same music with the same pleasure !!
Jag glömde detta när jag skruvade golvplankor och gips på vinden..... Inte undra på att teet smakar sämre på vinden än i köket. Men jag bara undrar hur man gör det ovanstående med torx??? |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2010/03/26 : 06:38:15
|
Wow! Han kan få raka linjer, spåren i skruvskallarna, parallella med en kurvlinje, jordytan! This guy is on to something!
Nobelpriset i klantfysik torde vara säkrat.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
modernman
Member
278 Posts |
Posted - 2010/03/26 : 07:17:52
|
Målning av kanten på cd funkar inte hos mig iaf. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/03/26 : 08:58:22
|
Förgyllda högtalarkontakter måste man ju ha - men mina billiga trekoronors från Clas-i-Sjön "låter" lika bra. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2010/03/26 : 16:41:42
|
Dyra hifi-bänkar vette katten om det är värt det, kanske om du har dett värsta som finns i elektronikväg, men inte annars. Upplevde en liten förbättring med mitt Spider-rack, men knappast prisvärt. |
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2010/03/26 : 16:48:17
|
Tror vi kan slå hål på den här myten.
DVD Rewindern uppfanns av de två norska ingenjörerna Rolf Bjørge och Ole Skårerud på Norsk Data A/S redan 1992. Men tyvärr bromsade Sony lanseringen av DVD:n (som inte kom förrän 1996), så Norsk Data tvingades i konkurs 1993 efter att bara ha hunnit tillverka 127 exemplar av DVD Rewindern. Därför är det ytterst sällan man ser denna geniala manick till salu.
Med DVD Rewinder spolar du enkelt tillbaka dina dvd-filmer. Perfekt om man t ex vill titta på en film i DVD-spelaren samtidigt som man spolar tillbaka en annan. Bara lägg i DVD-skivan och tryck på "Rewind". För den som hyr DVD lika ofta som jag är det en riktigt guldgrej tack vare sin unika "Centriptal Velocity Spindle" som innebär världens snabbaste DVD rewind! Ett plus är den enkla hanteringen och det smidiga formatet.
DVD Rewinder fungerar även för Blue Ray och vanliga cd-skivor.
|
|
|
forken
semester på egen begäran
818 Posts |
Posted - 2010/03/26 : 17:26:23
|
Jag har alltid haft inställningen att oavsett mätbara ändringar/skillnader så är en upplevd förbättring verklig för lyssnaren. Finns mycket forskning på detta som säger att rent fysiskt så hör personer skillnad baserat mer än just själv ljudet.
Med detta som grund anser jag att allt snack om mätningar osv är ganska ointressant då de försöker ge en bild av att allt i hifivärlden är svart/vitt när det i själva verket är mycket mer komplicerat.
Fötter, dämpning, rack m.m. gör för mig helt klart skillnad och oavsett vad det är baserat på så kan jag garantera att för mig så är skillnaden helt klart "verklig". |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2010/03/26 : 18:35:14
|
Circlo:Med Torx måste du ha en lila färg klick på var 5:e torx-skalle.
Obs! Färgen måste ha stått utan lock en natt under bar himmel å full måne.
Om inte detta görs så kommer Pbelt å tar dig
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2010/03/26 : 18:39:52
|
Förgyllda säkringar och "proppar" i El skåpet funkar visuellt fint. Allt som är guld, glimmar. MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2010/03/26 18:40:27 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/03/26 : 19:24:28
|
Utan att peka ut några speciella produkter, tycker jag det är intressant att se hur man förklarar funktionen på vissa attiraljer med förklaringar som strider mot naturlagar, eller där man förstorat effekter som bara hittas i mikrokosmos eller förminskade makrokosmos-effekter. Likaså används modeller som är rena missförstånd eller missuppfattningar. |
|
|
Mschill
Member
420 Posts |
Posted - 2010/03/26 : 19:45:25
|
Vilka tweaks strider mot naturlagarna?? |
Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/03/26 : 19:55:12
|
quote: Utan att peka ut några speciella produkter ...
|
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2010/03/26 : 21:25:30
|
En svensk HiFi tidning recenserade för några tidsepoker sedan en "kudde" som skulle läggas över nätsladdden" kostade multum och gubbarna på tidningen sade den fungerade.
En hel skara doktorander i teknisk fysik skrattade.
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2010/03/26 : 21:42:19
|
Och jag läste om distanser man skulle placera mellan golvet och högtalarkabeln,så kabeln inte skulle komma i kontakt med golvet.Skulle ge bättre ljud..
Skeptic friends network... |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2010/03/26 : 22:08:40
|
Jag säger bara tänk om.......... |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2010/03/26 : 22:31:48
|
Det där med tweaks finns ju inom alla brancher och intresseområden, en del funkar och en (större?) del funkar inte alls.
Titta på kosttillskottsmarknaden där folk som tränar för att komma i bättre form oftast blir lurade att köpa helt värdelösa, eller hopplöst dyra, produkter för att t.ex gå ner eller gå upp i vikt. Eller svindyra trippelfiltrerade, förspjälkade proteinpulver för att maximera muskeltillväxten. Visst finns det saker som funkar och är bra men det mesta är ändå ormolja i den branchen.
Sedan kan vi gå vidare till bilbranchen och de olika reservdels- och tillbehörskedjorna som försöker lura oss stackars bilister med diverse kemikalier som "garanterat" sänker bränsleförbrukningen, tyvärr samma sak där, finns en del som funkar men det mesta är helt verkningslöst och innebär bara en onödig kostnad i inköp.
Och sedan HiFi-branchen, varför skulle alla tweaks vara så bra just här för att en del "gurus" i olika publikationer höjer dem till skyarna? Tror nog att det är samma här, en del funkar och en hel del är ormolja. |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
Topic |
|