HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HifiForums mythbusters
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Angberg
Starting Member

39 Posts

Posted - 2010/03/25 :  20:28:34  Show Profile Send Angberg a Private Message
Kom att tänka på en sak, och att det vore kul med en tråd om det.

Vad handlar det då om?

Jo. Inom hifi-världen finns det ganska mycket åsikter om vad som genererar bättre ljud, och vissa saker fungerar säkert, och andra är nog försök att lura folk på pengar.

Det jag tänker på är t.ex. svarva kanten på cd-skivor, kabel-lyftare mm. Ja, sånt som vissa kan kalla ormolja.

Det vore kul att veta om vilka saker ni testat, och vad era åsikter/slutsatser är om det ni testat.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78793

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/03/25 :  21:10:20  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Lite läsvärt:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=76299&SearchTerms=Tweak

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74556&SearchTerms=Tweak


Vissa har kabellyftare för att det underlättar dammsugningen, bra anledning tycker jag

Edited by - PetterPersson on 2010/03/25 21:11:16
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/25 :  21:24:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har målat en och annat CD-kant, men det har givetvis aldrig fungerat.
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2010/03/25 :  21:37:19  Show Profile Send garmen a Private Message
men va säger du ?!?

har lärt mig något som heter "RMI" rätt mental inställning, tror du lider av "FRI" fel mental inställning ;)

men som sagt det finns nog väldans massa humbug inom hifi. man kanske skall tänka ett steg längre när det gäller vissa saker, men man skall inte se ner på dom som använder sig av liknande saker och tror på det.

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/03/25 :  21:47:05  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Och jag lade mina plattor i frysen - lite kyligare återgivning fick jag nog.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/03/25 :  21:51:29  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Jag körde en vända på 70-talet med "spolarvätska" till LP- skivorna. Och jösses vad dammknaster jag fick sedan. Skivorna var ju dyngsura. En del har jag ännu inte fått rena. Typisk antitweak.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2010/03/25 :  21:52:42  Show Profile Send DrBoar a Private Message
Om man vill frossa i dårskap så finns Peter Belt, hyllad av Ken Kessler i HFN & RR
http://www.belt.demon.co.uk/Free_Techniques/Free_Techniques.html
Får jungfrufödsel, astrologi och homeopati att verka rellativt rationellt och logiskt!
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/03/25 :  22:08:47  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Jag tror att det mesta fungerar, men man måste ha i åtanke att vissa tweaks, t.ex. måla kanter på skivor eller lägga dom i frysen förmodligen bara ger en marginell förbättring i en fruktansvärt kompetent anläggning så det kommer inte att fungera för majoriteten av befolkningen,.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/03/25 :  22:10:53  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Massa bra tips för mig som inte kan löda och sånt.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2010/03/25 :  22:27:47  Show Profile Send iroise a Private Message
Hifi-möss, funkade ungefär som en trave böcker!!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/03/26 :  06:18:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Aligning the slots in screw heads.

Align the slots in all screw heads so that the slots are parallel to the earth's surface. ALL screws - screws fastening light switches to the wall, screws fastening AC power sockets to the wall, screws fastening shelves to the wall etc. Listen to some music for a short time and then move any of the screw slots away from being parallel to the earth's surface and see if you can listen to the same music with the same pleasure !!

***


Jag glömde detta när jag skruvade golvplankor och gips på vinden.....
Inte undra på att teet smakar sämre på vinden än i köket.
Men jag bara undrar hur man gör det ovanstående med torx???
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/03/26 :  06:38:15  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Wow! Han kan få raka linjer, spåren i skruvskallarna, parallella med en kurvlinje, jordytan!
This guy is on to something!

Nobelpriset i klantfysik torde vara säkrat.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/03/26 :  07:17:52  Show Profile Send modernman a Private Message
Målning av kanten på cd funkar inte hos mig iaf.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/26 :  08:58:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Förgyllda högtalarkontakter måste man ju ha - men mina billiga trekoronors från Clas-i-Sjön "låter" lika bra.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2010/03/26 :  16:41:42  Show Profile Send Snutten a Private Message
Dyra hifi-bänkar vette katten om det är värt det, kanske om du har dett värsta som finns i elektronikväg, men inte annars. Upplevde en liten förbättring med mitt Spider-rack, men knappast prisvärt.
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2010/03/26 :  16:48:17  Show Profile Send Thzar a Private Message
Tror vi kan slå hål på den här myten.

DVD Rewindern
uppfanns av de två norska ingenjörerna Rolf Bjørge och Ole Skårerud på Norsk Data A/S redan 1992. Men tyvärr bromsade Sony lanseringen av DVD:n (som inte kom förrän 1996), så Norsk Data tvingades i konkurs 1993 efter att bara ha hunnit tillverka 127 exemplar av DVD Rewindern. Därför är det ytterst sällan man ser denna geniala manick till salu.


Med DVD Rewinder spolar du enkelt tillbaka dina dvd-filmer. Perfekt om man t ex vill titta på en film i DVD-spelaren samtidigt som man spolar tillbaka en annan.
Bara lägg i DVD-skivan och tryck på "Rewind".
För den som hyr DVD lika ofta som jag är det en riktigt guldgrej tack vare sin unika "Centriptal Velocity Spindle" som innebär världens snabbaste DVD rewind! Ett plus är den enkla hanteringen och det smidiga formatet.

DVD Rewinder fungerar även för Blue Ray och vanliga cd-skivor.
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2010/03/26 :  17:26:23  Show Profile Send forken a Private Message
Jag har alltid haft inställningen att oavsett mätbara ändringar/skillnader så är en upplevd förbättring verklig för lyssnaren. Finns mycket forskning på detta som säger att rent fysiskt så hör personer skillnad baserat mer än just själv ljudet.

Med detta som grund anser jag att allt snack om mätningar osv är ganska ointressant då de försöker ge en bild av att allt i hifivärlden är svart/vitt när det i själva verket är mycket mer komplicerat.

Fötter, dämpning, rack m.m. gör för mig helt klart skillnad och oavsett vad det är baserat på så kan jag garantera att för mig så är skillnaden helt klart "verklig".
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/03/26 :  18:35:14  Show Profile Send Imperial a Private Message
Circlo:Med Torx måste du ha en lila färg klick på var 5:e torx-skalle.

Obs!
Färgen måste ha stått utan lock en natt under bar himmel å full måne.

Om inte detta görs så kommer Pbelt å tar dig

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/03/26 :  18:39:52  Show Profile Send Lech a Private Message
Förgyllda säkringar och "proppar" i El skåpet funkar visuellt fint.
Allt som är guld, glimmar.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2010/03/26 18:40:27
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/26 :  19:24:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Utan att peka ut några speciella produkter, tycker jag det är intressant att se hur man förklarar funktionen på vissa attiraljer med förklaringar som strider mot naturlagar, eller där man förstorat effekter som bara hittas i mikrokosmos eller förminskade makrokosmos-effekter. Likaså används modeller som är rena missförstånd eller missuppfattningar.
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/03/26 :  19:45:25  Show Profile Send Mschill a Private Message
Vilka tweaks strider mot naturlagarna??

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/26 :  19:55:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Utan att peka ut några speciella produkter ...
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2010/03/26 :  21:25:30  Show Profile Send Thzar a Private Message
En svensk HiFi tidning recenserade för några tidsepoker sedan en "kudde" som skulle läggas över nätsladdden" kostade multum och gubbarna på tidningen sade den fungerade.

En hel skara doktorander i teknisk fysik skrattade.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8496 Posts

Posted - 2010/03/26 :  21:42:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Och jag läste om distanser man skulle placera mellan golvet och högtalarkabeln,så kabeln inte skulle komma i kontakt med golvet.Skulle ge bättre ljud..

Skeptic friends network...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/03/26 :  22:08:40  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag säger bara tänk om..........

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/03/26 :  22:31:48  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Det där med tweaks finns ju inom alla brancher och intresseområden, en del funkar och en (större?) del funkar inte alls.

Titta på kosttillskottsmarknaden där folk som tränar för att komma i bättre form oftast blir lurade att köpa helt värdelösa, eller hopplöst dyra, produkter för att t.ex gå ner eller gå upp i vikt.
Eller svindyra trippelfiltrerade, förspjälkade proteinpulver för att maximera muskeltillväxten.
Visst finns det saker som funkar och är bra men det mesta är ändå ormolja i den branchen.

Sedan kan vi gå vidare till bilbranchen och de olika reservdels- och tillbehörskedjorna som försöker lura oss stackars bilister med diverse kemikalier som "garanterat" sänker bränsleförbrukningen, tyvärr samma sak där, finns en del som funkar men det mesta är helt verkningslöst och innebär bara en onödig kostnad i inköp.

Och sedan HiFi-branchen, varför skulle alla tweaks vara så bra just här för att en del "gurus" i olika publikationer höjer dem till skyarna?
Tror nog att det är samma här, en del funkar och en hel del är ormolja.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000