HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Enorma eftersläpningar i basen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/03/25 :  13:27:28  Show Profile Send mangs a Private Message
Som tur är handlar inte detta om mitt lyssningsrum utan om när jag förra veckan handlade på Åhléns (Malmö-butiken). De hade någon form av högtempo dans/R'n'B/Triphop för att trigga köphungern av fräcka kläder inför fredagskvällen.

Hur som helst är det ca 5meter i takhöjd och högtalarna som är rätt många till antalet är hyffsat jämt utspridna i lokalen men de använder sig troligen av någon form av Sub som troligtvis har den sämsta integreringen med resten av systemet i mannaminne.

När man spatserade omkring i lokalen så var det inte nog med att basnivån ändrades markant utan även timingen. Jag upplevde det på vissa ställen som att basen var väldigt eftersläpande, typ 1/2 sekunde eller liknande. De tkan ju ha varit en hörvilla men det upplevdes som så. På vissa ställen däremot låg den däremot nästan före.

Nörd som man är fösökte jag leta upp någon form av Sweetspot och till min förvåning så fansn det kanske en eller två platser i hela butiken där ljudet var ok men i övrigt lät det så illa att jag bara ville därifrån.

Varför uppstår detta fenomen och vad kan man göra för att få till en bättre integrering i ett sådant system?

Om man inte vill syssla med delay vilket ju iofs bara kommer förvärra det hela på vissa platser så är väl det bästa att placera ut fler subbar och då i närheten av varje högtalare det bästa men då springer kostnaden iväg. Vad finns det mer för alternativ?

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/03/25 :  14:06:53  Show Profile Send modernman a Private Message
Det bästa vore väl för en stor yta, att ha något slags 100v-system med högtalare kopplade i mono!?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/26 :  09:10:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
.... nästan som en gigantisk dipol.

(Jag störs mest över att musik som spelas i affärer är så, i mitt tycke, erbarmligt katastrofalt dålig ).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000