Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2010/03/25 : 07:26:05
|
Eller skillnadssignals-kanal, eller vad man nu skall kalla't.
Det är ganska intressant, åtminstone på "lämpliga" akustiska upptagningar.
Om inte annat, så är tekniken ett kul exempel på att man inte behöver komplicera saker så mycket alla gånger.
Hm,
Kanske placera två mottaktkopplade dipoler i V-formation bakom lyssningsplatsen? Spetsen på V:t riktad bakåt. Minimalt med direkt-energi mot lyssnaren och maximalt med energi riktningsdiffust.
Jag har konstaterat att en del av mina "monoskivor" inte är mono. Blev lite förbryllad när tom min test-CD i monospåren faktiskt gav en hel del signal i ambifonikanalen. Kastade därefter på ett gäng gamla monoinspelade symfonier, varav bara några var helt tysta i bakkanalen.
En intressant notering med ambifoni var att basen blev renare och luftigare då jag körde två högtalare bak som sinsemellan kopplades i motfas. Detta gällde förr, då jag hade lådhögtalare i systemet. Det tjocka och resonanta mer eller minde försvann, samtidigt som basen blev mer distinkt och tung.
Numera motar jag ju Olle i grinn i ett tidigare skede sas, och slipper kompensera detta.
|
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|