HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare med drag
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/03/25 :  09:41:37  Show Profile Send 24U a Private Message
Kolla in mina burkar... Precis vad Du säker, om Du frågar mig... 4-vägs med 1" titandome, 4"polypropmid , 8" Pappersmidbas och 14" Pappersbas. Kan spela skiten är det mesta om man vill upp till 120 dB i topparna. Riktiga slutsteg anbefalles dock. Jag är tyvärr något underförstärkt.

Eller, som föreslagits, varför inte ett par stora Infinity Kappa 100 eller högre modellserier. Har hört dom. Mycket trevligt. MÅSTA ha EFFEKT!!! Men finns en svaghet, midden kan gå och en resistor i filtret. Svag punkt. Hände aldrig för brorsan, men det berodde nog på hög kvalitet på drivsteget (Chord studiosteg). Spelar mycket snyggt med rätt drivning och kan spela fruktansvärt högt.

Allt till vettiga pengar numera... Vi behöver en vintage-avdelning för att avhandla äldre tung hifi. Finns mycket som fortfarande är väldigt bra. När man hör en del grejor från förr undrar man om utvecklingen verkligen gått framåt... Enda som hänt är att vi fått CD och mp3 och en hel kader med nya problem i avspelningen... *nu retas jag och slänger mig i skydd... hehe*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/03/25 :  10:09:56  Show Profile Send OcA a Private Message
De där JBL-monstren verkar finnas i lite olika varianter. Den modellen som saluförs nu har ju i princip bara lådformen gemensamt med dina om jag läst rätt?

På frågan om drivning, så visst, effekt har jag. Runt 1400 watt/kanal i bryggat läge, men då helst inte koppla något under 2 ohm på stegen och då går alla gamla Infinity bort per automatik. De kan ju dippa ner på gränsen till kortis i lågbasen, speciellt med Wilkinson-basarna. Sedan är det väl allmänt känt att EMIT-diskanterna inte är helt lätta att laga om de skulle paja... Prismässigt ligger de dock rätt bekvämt numera, men frågan är hur mycket riv och klös det är? Är ute efter en slägghammare som samtidigt kan plocka ögonbryn om liknelsen går fram?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2010/03/25 :  13:06:09  Show Profile Send Io a Private Message
Med 15.ooo i fickan, räcker det till ett par begagnade Tannoyer med 15tums-element. Varför välja ngt mindre? :)

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/03/25 :  13:26:34  Show Profile Send 24U a Private Message
OcA

Infinity-modellerna är mycket bra och behärskar, enligt mig, det Du efterfrågar.

Bättre ge tusan i bryggat och istället köra stegen som två stereo-steg med bi-amping, då man behåller lågimpedansdriften och dämpfaktorn som jag anser är av godo för denna typ av burkar.

När det kommer till monstren från JBL har de som heter TI250 inte så mycket gemensamt med TL260 som de nya heter. Det känns om inte annat när man skall lyfta dom. Mina väger 68 pannor styck, de nya nånstans runt 25...
Jag är så nöjd med dessa att min hobby numer består i petande här och där med kablar för fintrimning och självklart att spela plattor.

Inte lätta att hitta, men ibland så dyker dom upp. Finns i versionerna L250, TI250, TI250 Classic och TI250 Jubal, där de första samt de sista inte kanske är samma klass på. Hittar Du ett par Classic från tidigare delen av 90-talet med friska kanter och snyggt skick för under 20.000:- kan åtminstone jag rekommendera att köpa dem. Man skall aldrig säga aldrig, men det känns mig väldigt främmamde att byta dessa pjäser inom överskådlig tid. Så bra tycker jag dom är och i min referensram finns bland andra B&W 802, Respons Grand D och Klipschhorn. Mina är inte lika bra, det är inte det jag vill påstå, men de är tillräckligt bra att jag finner ingen anledning till mellanuppdatering och har ändå inte råd att gå hela vägen (typ 100.000+).

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/03/25 :  15:22:23  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för utförlig info! Biamping med vanlig stereodrift kanske passar Infinity bättre? Just nu finns det väldigt gott om dem både i Sverige och Danmark har jag noterat... Gäller att hitta ett välskött och friskt exemplar bara!

Edit: Såg denna annons... Vilka as till högtalare!!

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=28170

Sen finns ju denna modell, lite mer möbleringsvänlig kanske?

http://www.infinity-classics.de/infinity/models/Kappa-x.1i-x.2i-series1993/Kappa-8.1i-8.2i/body_kappa_8_2i.html

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2010/03/25 15:59:23
Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2010/03/25 :  16:07:49  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message
Jag rekommenderar Lowther Fidelio eftersom jag har såna själv. Är det någon som jämfört dem med H.A.D TLX?

Mats
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2010/03/26 :  14:14:46  Show Profile Send dwain a Private Message
Kappa 9an är grym. Spelar stort öppet och med ett jävla driv. Har du dessutom drivning nog så kan du spela så högt att det är löjligt.

Nackdelen är att dina pa-steg måste klara 0,5ohm om det ska funka. Så lågt i impedans dippar de vid vissa frekvenser.

En kompis har ägt dessa och de var ett helvete och driva. Det mesta kroknade med dessa burkar
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/03/26 :  14:51:46  Show Profile Send OcA a Private Message
Hade jag haft kvar mitt Krell KSA steg så....

Mina paneler går visserligen ner till de impedanserna, men då pratar vi om högsta diskanten. För Infinitys del är det ju lägsta basen som dippar och där är det oftast lite mer krävande.

Kanske hitta nåt gammalt Rotel-steg som pallar med basarna. Fanns nåt i slutet på 90-talet som gav 2x250 watt och dubblade hela vägen ner till kortis... Tror det kostade runt 10k då det kom.

Tror kanske det kan räcka även med Kappa 8? 9'an blir ju ett veritabelt as i vardagsrummet!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/03/26 :  18:54:40  Show Profile Send 24U a Private Message
9'an alla ggr. Och Du skulle behållit Krellen. KSA300S skulle passa bra. Kanske 2 för biamp. Bara dubblar och dubblar, men behöver i värsta läget kanske fullt ut den rekommenderade säkringen 20A. Polarna kör sitt på 16 och det funkar upp till smärtsamma nivåer på hans Respons. Högre går inte, då Reidar säger att mellanregistret brinner. 4 ohm nominellt är inte så illa, så ett par Kappa 9 blir gesällprovet... Tror det enda Rotel som kan närma sig, utan att det kanske räcker ändå, är RB1090 som har nätdelar på 2 x 1,25 kVA. Tidningen High Fidelity kallade den mini-Krell och det är bra, det är det, men det är inte ett Krell.... Ett sånt vill jag ha... *för många intressen... nä... för låg lön*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/03/26 :  21:09:31  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Kappa i ek?

http://www.blocket.se/dalarna/Rotel_RB_1092__2x500w____Infinity_Kappa_90_26439130.htm?ca=6&w=1&last=1

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2010/03/27 :  09:52:46  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Om du är inne på vintage och infinity kanske rs 2.5 eller 4.5 kan vara något. De är visserligen bestyckade både med watkins och emit, emim men de kan låta mycket bra med rätt drivning. Kanske du kan hitta gamla dvorsak eller bethoven, kommer inte ihåg märket dock men de har separata dipolbasar så de kanske inte passar när du redan har dina tappade horn.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/03/27 :  10:03:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kappa 9 med kompetent PA fungerar hur fint som helst.
Och sætter man inte filtret på x-tended mode då ligger dom lite øver 1 ohm i basen (om jag minns rætt)

enda nackdelen med 9:orna ær att spelar man isønder något element då har man problem.
Det ær æven en gaaamal høgtalare.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/03/29 :  08:49:24  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för alla synpunkter! Krellen var ett bra steg, men jag fick bättre ljud med mina nuvarande pryttlar...

Det jag är lite rädd för är att om man nu skulle spela sönder elementen i en gammal Infinity så sitter man med skägget i brevlådan. Finns dock de som lagar dessa, men det drar iväg nåt djävulskt i pengar...

Fortsätter sondera terrängen och massera sambons fötter så får vi se...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/03/29 :  10:52:39  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Krellen var ett bra steg, men jag fick bättre ljud med mina nuvarande pryttlar...


QSC PLX ? :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/03/29 :  10:55:50  Show Profile Send OcA a Private Message
Faktiskt inte...

Funderade på dem, men köpte två Mackie M1400 istället. Fiffigt med inbyggda filter, horn EQ osv direkt i steget. Trafo stor som en gräddtårta...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/03/29 :  14:27:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Trafo stor som en gräddtårta...


Hehe.. det har definitivt inte PLX stegen, de har en trafo stor som en liten tändsticksask :) ursäkta ot't.

Kul tråd, jag rekomenderar givetvis något bestyckat med högkänsliga PA element, bygsatser från eighteensound exempelvis, eller något DIY med PHL, Beyma, B&C mfl, jag tror personligen inte att silkesdomediskanter och gummiupphängda polypropen koner kan ge riktigt "det där" klippet och draget jämförelsevis.

Men något annat var kanske inte att vänta från en såpass "förstörd" mäniska som mig :)

Lycka till

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2010/03/29 :  14:56:24  Show Profile Send Guru a Private Message
Skulle ett par JBL Olympus platsa bland högtalare med drag ?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/03/29 :  15:02:55  Show Profile Send OcA a Private Message
Har inget emot PA-grejer, tvärt om! Problemen med hemmabyggen blir filtren... Har ingen möjlighet att mäta mig fram och då blir det inte helt 100% tyvärr.

Annars finns ju byggsatser av erkänd bra kvalitet, samt även rena PA-byggen från ex Turbosound och liknande, men utseendet på dessa lämnar mycket övrigt att önska... Ska ju gärna se bra ut inredningsmässigt också.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/03/30 :  12:08:11  Show Profile Send 24U a Private Message
quote:
Men något annat var kanske inte att vänta från en såpass "förstörd" mäniska som mig :)


Å vem tusan är inte det vid detta laget???


https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/03/30 :  19:04:54  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Med avseende på martinssons post om diy och PHL så kommer dessa att kvala in: http://www.humblehomemadehifi.com/Galactica.html

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/03/30 :  20:02:35  Show Profile Send tian a Private Message
Beat, den länken var kul, intressant högtalare iaf :)
Men den är nog svår att bygga......
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/03/30 :  20:15:46  Show Profile Send OcA a Private Message
Vilket bygge! Riktigt impad faktiskt!

Verkar dock inte låta sig göras med en sticksåg och en skruvdragare...

Kör han verkligen 15" och 12" i samma låda? Känns inte helt rätt...

Ska låna ett par H.A.D SM-1 en tid och se hur de funkar hemma hos mig och för mina öron. De kanske får stanna, vem vet...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/03/30 :  20:26:38  Show Profile Send tian a Private Message
OCA.

Jag kan iaf berätta att mina SCAD Vigoroso äter mina gamla Infinity Kappa 100 till frukost

Så du har en jämförelse........
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2010/03/30 :  21:12:08  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Jag läste att folk rekomenderar JBL i denna tråd, jag kan bara hålla med i detta fallet

Jag har själv ett par JBL L300 Summit, söker du dynamik, transienter och timbre så har dessa allt du söker. Inte lätta att hitta men värt det enligt mig. Dom behöver inte heller något effektmonster till steg, eller dom skall inte ha något effekt monster till steg, det dödar bara musikaliteten med ett platt tunt ljud som följd. Men det ska vara strömstarkt.


Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/03/30 :  23:23:27  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
OcA - nja, de ligger parallellt över samma register men inte i samma låda.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000