HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behringer DCX2496
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/22 :  14:36:26  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Jag har precis fått hem en DCX2496, aktivt filter från Beringer. Var först inne på att bygga eget men insåg att jag måste ha en digital delay. Nu har jag så klart lite funderingar om hur jag ska konfigurera underverket.. Jag spelar i ett rum på ca 3,5 x 5 m. På ena kortväggen har jag ett par frontladdade horn, på andra ett par TH.

Fronthornen drivs att ett integrerat 2A3 steg, TH av var sitt Edison 35. Jag har 2 signalkällor, en CD i form av HK HD990 samt en mediacenter, båda kan leverera digitalt ut. Jag är lite kluven om hur jag ska koppla ihop allt. Beringern har ju en digital ingång, det skulle vara bra om man kunde nyttja denna. Tyvärr verkar den inte vara försedd med mastervolym vilket är synd eftersom jag då kunnat använt det som försteg. Har klurat lite men vet inte riktigt vad som blir bäst men kan tänka mig 2 varianter:

1. Tappa av lågnivåsignal från 2A3-steget och kör denna analogt till Beringern som sen skickar till Edisonstegen. Möjliga problem som jag ser är att impedansen kan bli lite lattjo för 2A3 eftersom Beringern bara har 22 kohm i inimpedans. Fördelen är att jag kan använda ingångsväljare och volymkontroll på 2A3-steget. Fronthornen kommer då även att spela oberoende av Beringern vilket troligen är en fördel (mindre skit i signalvägen).

2. Koppla CD digitalt till Beringern som i sin tur släpper vidare till Edison 35 via ett Edison One. Den skickar och vidare 2A3-steget(filtrerat). Nackdelen blir dubbla volymkontroller och påverkad signal till fronthornen.

Hur har ni som använder den här typen av filter gjort? Finns det andra varianter som jag inte tänkt på?

// Johnny

Edited by - TxF on 2010/03/22 14:36:59

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/03/22 :  14:46:46  Show Profile Send mangs a Private Message
Har själv flera gånger varit inne på att köpa denna men det har ofta fallerat på just ingångarna samt volymjusteringen. Idag har jag möjlighet att använda den digitala volymen i min Squeezebox men med minskad upplösning som följd. Det bästa vore att använda en analog volympot med sex kanaler så att du kan styra alal utgångar från DCXen parallelt till respektive slutsteg. När det gäller ingångar och flera signalkällor skulle man kunna använda en DAC likannde Dacmagic och sedan använda digital throughput vilket gör att du kan köra 3 digitala källor in till etn output.

Den bästa lösningen inser jag nu är att ha en DAC med någon form av volympot som inte minskar upplösningen. Alternativt att man ställer in volympotarna individuellt efter en lyssningsnivå som man föredrar och sedan bara justerar digitlt vid behov men att man 95% av tiden lyssnar vid denna optimala och maxade digitala nivå.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/03/22 :  14:49:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Du måste sätta delay på toppsystemet, så

Källa -> försteg -> 2 x Slutsteg -> Topp/bas
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/22 :  15:54:53  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Just fasen, så klart det frontsystement som måste ha delay. Då kommer man inte undan, får köra analogt via Edison one helt enkelt.

// Johnny

Edited by - TxF on 2010/03/22 16:03:07
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/03/22 :  17:34:25  Show Profile Send reVintage a Private Message
Ännu ett litet problem. Edison är högohmig ut(har för mig att poten är 100k vilket ger "worst case" ca 25kohm ut, 50k pot ger 13k) så det blir dessvärre inte alls bra att gå från denna till Behringern.

Edison/Anderson fanns i ett utförande med aktivt linjesteg. Bygga om?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/22 :  22:35:35  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Men om jag kopplar mediacenter digitalt till cd, sen cd analogt till edison one och därefter till beringern som skickar till slutstegen. 2A3-steget kan kan ju koppla om så det blir ett rent slutsteg utan volym, borde inte det funka? I edison one sitter en stegad volym med fasta motstånd på totalt 100k.

// Johnny
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/03/23 :  08:45:50  Show Profile Send mangs a Private Message
Hmm, har du inga problem med att D/A- A/D- D/A omvandla? Du kan ju alltid prova dig fram men det känns som att de vinster man får av att köra aktivt till viss del kommer grumlas av detta?

Edit, jag ser nu att du inte vill köra någon påverkan till hornen alls. Då hade jag kört efter 1. En volymkontroll känns enklare.
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/23 :  08:55:56  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Hur menar du problem med DA/AD?

Har inte haft nån tid att labba men ska göra lite tester i eftermiddag. Helst ville jag inte blanda in fronthornen alls i behringern men som petter påpekade är det där delayen måste läggas in. Jag är minst sagt orolig för vad som kommer att hända med ljudbild och upplösning men det återstår ju att höra. Ska testa först att köra analogt från cd in sen digitalt från mediacentern. Läser man runt lite på andra forum så verkar ju moddning mer regel än undantag. Nätdel å OP-ampar är väl kanske det första och enklaste att uppgradera. Men jag ska köra den några veckor först.

// Johnny
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/03/23 :  09:32:54  Show Profile Send Sundström a Private Message
Istället för da-ad-da:

mediacenter digitalt till beringern, beringern till 2A3 steget. (menas nog)

Samt beringern till Edison 35 via ett Edison One.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/03/23 :  12:11:06  Show Profile Send reVintage a Private Message
quote:
edison one och därefter till beringern som skickar till slutstegen


Det var det jag beskrev ovan som en dålig lösning!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/03/23 12:27:43
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/03/23 :  13:27:08  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jo...men Det är ju bara lite basmuller. Inget finlir direkt.

Själv försöker jag hitta en digital delay för min diskant och mid så att jag kan använda vilken da-omvandlare som helst. (Men det kanske blir Bernt Janssons lösning ändå med dator som ordnar delay och delning...)

Edit: Jag ser att Revintage skriver om Edison One till Behringer.... jag var lite snabb i mitt svar.

Edited by - Sundström on 2010/03/23 13:32:35
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/03/23 :  13:39:15  Show Profile Send reVintage a Private Message
TxF:
Använder du RIAAn i Edison One?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/03/23 13:39:39
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/23 :  21:49:18  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Nu har jag testat lite mer och utan tvekan det som låter bäst är om jag kör digitalt från mediacenter och cd in i beringern, sen därifrån till stegen. Basen går via edison one så det är 2 volymkontroller som gäller just nu. Dock om jag spelar från mediacentern kan jag reglera volymen där. Sitter just nu och labbar med delay, svårt att veta var man ska lägga sig, är på 6,25m just nu =) Delar 48db L-R förresten.

Basmuller vet jag väl inte, ganska mycke info där som hör ihop med resten av musiken, klart värt att lägga lite möda på-

Nope jag använder inte RIAA-steget, hade du nån idé om försteg månne?

// Johnny

Edited by - TxF on 2010/03/23 21:50:39
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/03/23 :  22:29:53  Show Profile Send reVintage a Private Message
quote:
hade du nån idé om försteg månne


Edison One består enbart av ett RIAA-steg. Efter det kommer ingångsväljare och volymkontroll, passivt ut. Mao kan du fh enkelt göra om RIAAn till buffer att placera efter volymkontrollen för att erhålla lågohmig utgång. Det går att göra så att du kan återställa när du ngn gång vill börja spela vinyl.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8493 Posts

Posted - 2010/03/23 :  22:35:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Tänk på att hålla signalen så hög som möjligt (utan att klippa)genom 2496 för bästa upplösning.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/23 :  22:55:53  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Jo fast det är nog en bra bit utanför min kompetensnivå. RIAA har väl massa spänningsförstärkning och det jag vill ha är väl egentligen strömförstärkning. Men jag är inte kunnig nog att designa om det,men tar mer än gärna emot all hjälp jag kan få. Dessutom behöver det väl vara 4 kanaler med gemensam volym? Men jag har inget emot att bygga om försteget, kvittar om det går att återställa. Edison one står ju ett i var å annan skrubb typ..

Jo jag har märkt att det är bättre att köra så hög nivå jag kan in i Behringern, annars blir det lätt en del brus.

Himla skojig pryl detta iaf, bli många timmar med denna innan jag fått koll på läget känns det som just nu. En sak som slog mig är att man kanske borde mäta upp fasgången vid hornöppningarna först, innan man börjar med delay, eller?

// Johnny

Edited by - TxF on 2010/03/23 22:58:04
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/03/24 :  08:53:23  Show Profile Send Sundström a Private Message
För rätt delay-tid är det ju bara att ta ett måttband till hjälp. Delayen ska ge samma avstånd från varje element till lyssnaren.

Sen går det höra vilken fas som passar genom att focusera lyssningen runt delningsfrekvensen och stegvis ändra fasen.
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/24 :  10:57:53  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Hm från elementet.. Bli ju knepigt eftersom det rör som om horn, blir ju rätt många olika längder från elementet då.. Testade att bara räkna med avstånden till högtalarna men det blev inget vidare det heller. Kan det vara så att det mesta ljudet från TH man hör studsar på motstående kortvägg?

// Johnny
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/03/24 :  14:00:09  Show Profile Send Sundström a Private Message
Du får räkna på hornlängden och från hornöppningen till lyssningsplats. Du kan nog räknar fel på 3-4 dm utan att det kommer märkas, bara du får till fasen mellan delningarna sedan.

Edit: På en TH är det horngången enbart som du behöver räkna på. På en bakladdat högtalare, typ med fostex FE208E, överröstar hornbasen elementet upp till kanske 100-120hz (vet inte riktigt).

Edited by - Sundström on 2010/03/24 15:36:19
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/24 :  14:08:49  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Fick till troligen bättre metod, mätmikrofon Satte upp en mic i sweetspot och körde igenom var kanal för sig, tog väl 1 min sen var det inställt av berhingern. Fick 298mm på short delay och 4,6/5,05m på long delay. Efter det blev det klart tajtare basåtergivning. Lite märkligt att det blev olika long delay på höger å vänster kanal men det måste bero på att det är en dörröppning på högerväggen. Får lyssna lite mer å kanske fintrimma lite.

// Johnny

Edited by - TxF on 2010/03/24 14:10:16
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.71 sekunder. Snitz Forums 2000