HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Ospelbara CD skivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8503 Posts

Posted - 2010/03/20 :  01:21:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
2 beställningar i rad har jag fått ospelbara CD skivor.De 3-4 första låtarna går att spela men inte resten (har provat flera spelare).Jag får ju nya vid reklamation men ändå.Någon som råkat ut för liknande?Det är ett svenskt företag jag beställt ifrån.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/03/20 :  07:22:37  Show Profile Send bibl a Private Message
Går det att se vad det beror på? Hanterar stora mängder cd-skivor på jobbet och det första jag brukar göra är att hålla upp dom mot en lampa, ser jag ljus genom skivan någonstans är ju det informationsbärande aluminiumlagret på ovansidan repat och då är det ju mekanisk åverkan på skivan. Finns inget sådant och inga repor på undersidan som kan störa läsningen så måste de ju misslyckats i tillverkningen på något sätt.
Go to Top of Page

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/03/20 :  14:50:51  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Märkligt. Sedan 1991 har jag bara stött på en enda CD som inte funkade ordentligt. Vad är det för skivor du har beställt?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8503 Posts

Posted - 2010/03/20 :  15:28:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
På båda skivorna,om jag tittar noga så är det ljusbrun..Det ser ut ungefär som nån spillt Kaffe på halva skivan.Men det är alltså "inuti" skivan,ljust,ljust brun.Båda skivorna är med Joe Bonamassa,en slump,eller?Det är olika ordrar ca 2 månader emellan.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2010/03/20 :  16:25:24  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Är skivorna tillverkade i samma fabrik?
Kolla om de har samma IFPI kod. Se sid 4 i detta dokument så vet du vad du skall leta efter.
http://www.ifpi.org/content/library/sid-code-implementation-guide.pdf

Edited by - jonas_gbg on 2010/03/20 16:26:57
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8503 Posts

Posted - 2010/03/20 :  17:52:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja de har samma kod:LV51
Såg nu att den skiva jag fick tillbaka på reklamasion oxå har ett sådant ljusbrunt skickt på halva skivan,men den gick iallafall att spela.
Jag får skicka in den andra och få en ny oxå..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/03/20 :  19:09:53  Show Profile Send bibl a Private Message
Skulle kunna gissa på att något måste ha hänt med plastråvaran i tillverkningen alternativt att det kommit in någon form av oxid på alu-folien. Det har ju visat sig att cd-skivor som utsätts för fukt och varierande temperatur förhållanden av de är undermålig kvalite kan mögla (se exempelvis http://en.wikipedia.org/wiki/Disc_rot. Har själv råkat ut för det på några hemma brända plattor jag hade i bilen, blir som små svarta prickar på undersidan som sedan allteftersom växer till sig.

EDIT hittade fenomenet du beskriver här http://en.wikipedia.org/wiki/CD_bronzing

Edited by - bibl on 2010/03/20 19:10:49
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8503 Posts

Posted - 2010/03/20 :  19:25:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Compact Disc bronzing

Ja,så är det.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000