HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Onkyo ND-S1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2010/03/19 :  01:40:26  Show Profile Send Örjan a Private Message
Är det någon på forumet som provat Onkyos ND-S1 iPod-docka?
Den ska vara snyggare ihopkommen än Wadias dito och ha en betydligt renare SPDI/F-signal. Dessutom kostar den c:a 1800kr. Saknar analogutgång.

Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV

Edited by - Örjan on 2010/03/19 03:23:31

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2010/04/01 :  01:33:38  Show Profile Send Örjan a Private Message
Eftersom ingen verkar ha testat Onkyo ND-S1 så fick jag göra undersökningen själv.

C:a 1600 kr på Technikdirekt.de. Ung 1600kr blev det.

Den står nu och spelar i köket kopplad till min NewclassD-modifierade DacMagic och en Shanling MC-30 rörreceiver.

Jag kör mest en iPod Touch gen 2 laddad med AIFF-filer.
Kabeln är en billig AudioQuest koaxial.

Onkyo ND-S1 tar alltså ut den digitala signalen ur iPoden (liksom Wadias docka) och skickar ut den som toslink eller koaxialt.

Har aldrig haft bättre ljud i köket. Bättre också än med Shanlingens inbyggda CD-spelare.

I stora anläggningen kopplad via DacMagic till Edison Triod är ljudet klart bättre än vad jag hittills fått när jag använt min MacBook Pro som källa med toslink eller USB.
Den koaxiala anslutningen kan vara en del av förklaringen.
Kanske också att en iPod Touch har fast minne i stället för hårddisk.
Min 120Gb Classic låter i jämförelse med Touchen lite oroligare.

I stora anläggningen får kombinationen se sej slagen av min Marantz CD-80 med samma inkoppling. Den har mer djup och tar fram klangnyanser bättre.

Fortfarande knäckande bra ljud för att komma ur en iPod och helt njutbart.

Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/04/01 :  07:28:58  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Intressant, tack för att du skrev om dina erfarenheter! Synd bara att den i funkar med iPhone, men det gör väl inte Wadia 170i heller (om jag minns rätt?).

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2010/04/01 :  10:28:51  Show Profile Send Örjan a Private Message
Jag har ingen iPhone själv men det kommer två på besök i dag.
Fjärren till Onkyon fungerar med spellistor men inte med album när man använder Touch eller Classic.
Onkyon har även Pc-anslutning via USB. Står ingeting om Mac-kompatibilitet och jag har inte testat än.
Video out finns också.

Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV

Edited by - Örjan on 2010/04/01 21:03:16
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2010/04/01 :  21:02:39  Show Profile Send Örjan a Private Message
Har testat nu med iPhone 3GS. Först frågar den om man vill sätta den i flygplansläge.
Verkar gå bra utan att man gör det. Fungerar i övrigt som Touchen.
Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/04/02 :  18:14:13  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Verkar ju bra! Det där med flygplansläge gissar jag att de lagt in som fråga bara för att det kanske är troligt att man inte vill att den står där och ringer medan man lyssnar på musik. Jag den gamla 3G och vet att i nån docka jag testade gick det inte att ladda, men det gick bra att spela upp musik.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000