Author |
Topic |
|
Örjan
Member
98 Posts |
Posted - 2010/03/19 : 01:40:26
|
Är det någon på forumet som provat Onkyos ND-S1 iPod-docka? Den ska vara snyggare ihopkommen än Wadias dito och ha en betydligt renare SPDI/F-signal. Dessutom kostar den c:a 1800kr. Saknar analogutgång.
Örjan |
Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV |
Edited by - Örjan on 2010/03/19 03:23:31 |
|
Örjan
Member
98 Posts |
Posted - 2010/04/01 : 01:33:38
|
Eftersom ingen verkar ha testat Onkyo ND-S1 så fick jag göra undersökningen själv.
C:a 1600 kr på Technikdirekt.de. Ung 1600kr blev det.
Den står nu och spelar i köket kopplad till min NewclassD-modifierade DacMagic och en Shanling MC-30 rörreceiver.
Jag kör mest en iPod Touch gen 2 laddad med AIFF-filer. Kabeln är en billig AudioQuest koaxial.
Onkyo ND-S1 tar alltså ut den digitala signalen ur iPoden (liksom Wadias docka) och skickar ut den som toslink eller koaxialt.
Har aldrig haft bättre ljud i köket. Bättre också än med Shanlingens inbyggda CD-spelare.
I stora anläggningen kopplad via DacMagic till Edison Triod är ljudet klart bättre än vad jag hittills fått när jag använt min MacBook Pro som källa med toslink eller USB. Den koaxiala anslutningen kan vara en del av förklaringen. Kanske också att en iPod Touch har fast minne i stället för hårddisk. Min 120Gb Classic låter i jämförelse med Touchen lite oroligare.
I stora anläggningen får kombinationen se sej slagen av min Marantz CD-80 med samma inkoppling. Den har mer djup och tar fram klangnyanser bättre.
Fortfarande knäckande bra ljud för att komma ur en iPod och helt njutbart.
Örjan |
Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2010/04/01 : 07:28:58
|
Intressant, tack för att du skrev om dina erfarenheter! Synd bara att den i funkar med iPhone, men det gör väl inte Wadia 170i heller (om jag minns rätt?). |
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
Örjan
Member
98 Posts |
Posted - 2010/04/01 : 10:28:51
|
Jag har ingen iPhone själv men det kommer två på besök i dag. Fjärren till Onkyon fungerar med spellistor men inte med album när man använder Touch eller Classic. Onkyon har även Pc-anslutning via USB. Står ingeting om Mac-kompatibilitet och jag har inte testat än. Video out finns också.
Örjan |
Edited by - Örjan on 2010/04/01 21:03:16 |
|
|
Örjan
Member
98 Posts |
Posted - 2010/04/01 : 21:02:39
|
Har testat nu med iPhone 3GS. Först frågar den om man vill sätta den i flygplansläge. Verkar gå bra utan att man gör det. Fungerar i övrigt som Touchen. Örjan |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2010/04/02 : 18:14:13
|
Verkar ju bra! Det där med flygplansläge gissar jag att de lagt in som fråga bara för att det kanske är troligt att man inte vill att den står där och ringer medan man lyssnar på musik. Jag den gamla 3G och vet att i nån docka jag testade gick det inte att ladda, men det gick bra att spela upp musik. |
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
|
Topic |
|