HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra digitalkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/01/18 :  09:32:49  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag kör Clou Silver Voice RCA (Digital)... Jag tycker den står sig mycket bra mot andra digitalkablar.. oavsett pris! Dock så måste du ju testa själv....


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/18 :  09:58:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Originally posted by danielbas

Trädgårdsmästarn: Har du lyssnat på Clou Krysolit digitalkabel i 75 ohms utförandet?



Jag har testat silvervoice-kabeln.
Det är den bästa digitalkabeln jag har haft i min anläggning.
Men jag köpte istället Silvervoice-nätkabeln till min DA-omvandare.
Det gav ett större lyft.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/01/18 :  11:06:10  Show Profile Send Conan a Private Message
Det är ju din tråd, danielbas, men borde du ändå inte för formens skull föra diskussioner av typen:

"Min personliga gissning (som jag inte har något som helst belägg för, men skriver ändå) är dessutom att en digital överföring borde ha en mindre "personlig" ljudpåverkan än vad exempelvis analoga signalkablar eller högtalarkablar har. Det handlar väl mest om att undvika störningar utifrån."

samt:

"En bra digitalkabel borde passa i vilket system som helst. Rätta mig gärna om jag tror fel."

...under tråden http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=7797 som du själv angav i första inlägget? Det blir ju lite svårt att först "jaga bort" alla med objektiva kunskaper och sedan fråga efter om det finns några faktiska skillnader mellan olika digitalkablar. Här kommer du väl, på egen begäran, att bara få höra hur fantastiskt den och den kabeln låter?

Hoppas att mitt inlägg inte uppfattas alltför drygt och elakt - det var inte meningen i så fall. Jag överlåter därför härmed diskussionen till det tråden var avsedd för.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Miles
Nordic Sound Design & Base Technology

95 Posts

Posted - 2003/01/18 :  11:19:42  Show Profile  Visit Miles's Homepage Send Miles a Private Message
Elfa 75 ohm. digitalkabel med Bullet plug
bruker jeg til dCS Delius

Base Technology
Nordic Sound Design
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/01/18 :  11:33:13  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
Originally posted by Conan

Det är ju din tråd, danielbas, men borde du ändå inte för formens skull föra diskussioner av typen:

"Min personliga gissning (som jag inte har något som helst belägg för, men skriver ändå) är dessutom att en digital överföring borde ha en mindre "personlig" ljudpåverkan än vad exempelvis analoga signalkablar eller högtalarkablar har. Det handlar väl mest om att undvika störningar utifrån."

samt:

"En bra digitalkabel borde passa i vilket system som helst. Rätta mig gärna om jag tror fel."

...under tråden http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=7797 som du själv angav i första inlägget? Det blir ju lite svårt att först "jaga bort" alla med objektiva kunskaper och sedan fråga efter om det finns några faktiska skillnader mellan olika digitalkablar. Här kommer du väl, på egen begäran, att bara få höra hur fantastiskt den och den kabeln låter?

Hoppas att mitt inlägg inte uppfattas alltför drygt och elakt - det var inte meningen i så fall. Jag överlåter därför härmed diskussionen till det tråden var avsedd för.


Jag läste igenom hela den andra tråden innan jag gjorde min egen. Kontentan i den andra uppfattade jag som att det finns skillnad mellan olika digitalkablar, dock tycker de flesta att de är ganska små. Efter sökningar på forumet hittade jag inte heller någon tidigare tråd angående bra digitalkablar och inte många tester på internet i övrigt heller. Delvis pga av detta samt hur digitalkabeln fungerar rent tekniskt gjorde att jag skrev mitt antagande att digitalkablar troligtvis inte har någon speciell "personlig" färgning av ljudet, utan helt enkelt mer eller mindre bra skickar signalen störningsfritt.
Om du med "objektiva kunskaper" menar folk som tycker att kvalitén på kabeln kvittar eftersom billiga oskärmade kablar fungerar perfekt i datorer eller dylikt, anser jag att de inte är helt objektiva. Det är svårt att uttala sig om hur äpplen smakar om man bara provat apelsiner...
Det framgick för övrigt inte att oliver baserat sitt uttalande på erfarenhet i HiFi-sammanhang, utan hur de på jobbet skickar digitalsignalen. Därför var jag en smula sarkastisk mot hans inlägg på min tråd. Ber om ursäkt oliver om du själv jämfört din DIY kabel mot mer exklusiva HiFi-kablar i din stereo och funnit knappa skillnader. Men skriv helst det också så man vet vad du baserar dina uttalanden på.
MVH, Daniel
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/01/18 :  11:51:54  Show Profile Send Conan a Private Message
Du har helt rätt att man ska inte jämföra apelsiner med epatraktorer, men du kanske kan hålla med om att du begränsar "klientelet" =0) i en tråd något om du skriver "Hej, jag ska lägga ner fyratusen på en digitalkabel, jag vill inte höra att det inte är någon skillnad mellan dem, vilken ska jag välja..?"?

Jag menar egentligen bara att det nog faktiskt går att överföra signalen via en digitalkabel som både skärmar HF-störningar och överför signalen utan jitter o.dyl helt "perfekt", och den behöver inte kosta många tior heller. Släng in en fråga på DIY-forum "Hur konstruerar jag en optimal digitalkabel" så tror jag du kan få ut väldigt bra information.

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/18 :  11:57:11  Show Profile Send oliver a Private Message
"Men skriv helst då det så man vet vad du baserar din uttalande på".
Danielbas,lite längre fram på den tråden har jag faktiskt skrivit det men det spelar ingen roll egentligen jag tar aldrig illa upp i såna här diskussioner och jag brukar sällan säga min mening om jag inte testat själv.sen är det även så att det en människa tycker kan en annan tycka helt annat om. HiFi är knepigt det är många olika smaker och viljor.Man är helt enkelt tvungen att prova själv.

Skeptiker
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/01/18 :  12:15:03  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
Originally posted by Conan

Du har helt rätt att man ska inte jämföra apelsiner med epatraktorer, men du kanske kan hålla med om att du begränsar "klientelet" =0) i en tråd något om du skriver "Hej, jag ska lägga ner fyratusen på en digitalkabel, jag vill inte höra att det inte är någon skillnad mellan dem, vilken ska jag välja..?"?

Jag menar egentligen bara att det nog faktiskt går att överföra signalen via en digitalkabel som både skärmar HF-störningar och överför signalen utan jitter o.dyl helt "perfekt", och den behöver inte kosta många tior heller. Släng in en fråga på DIY-forum "Hur konstruerar jag en optimal digitalkabel" så tror jag du kan få ut väldigt bra information.

Lycka till!

Tackar!
Meningen var för övrigt att begränsa "klientelet" eftersom jag inte var intresserad av åsikter om att det teoretiskt inte finns någon skillnad, eftersom den debatten förs friskt i den andra tråden. Jag ville enbart höra från dem som faktiskt hört en skillnad i sitt system och isåfall till vilken kabels fördel.
Som jag även skrev tidigare, så blir det ALLTID en massa tjabb huruvida en kabel (oavsett vilken sort) kan vara bättre jämfört med andra. De flesta kan den debatten nu och det enda vettiga råd som går att ge är att lyssna och jämför själv. Och som jag också skrev är det smått tufft att hinna lyssna på och jämföra samtliga kablar på marknaden, därför kan trådar som denna ge en liten vink om vilka man kanske ska rikta in sig på.
Jag skrev inte heller att jag tvunget ska ge 4000:- för kabeln, utan upp till 4000:- Dvs får man en lika bra eller rent av bättre kabel för 200 spänn är jag den som blir gladast! Runt 4000:- är helt enkelt taket för vad jag eventuellt skulle kunna tänka mig att ge för en signalkabel.
Det är mycket möjligt att en kalasbillig DIY-kabel är lika bra som Kimbers värsting, men det är smått underligt att ingen här ger sig på att serietillverka dylika isåfall (Ljudmakarns Digisnake är ju deras egen DIY kan man säga). Stora pengar borde finnas att tjäna! Om dessa personer inte är de samma som anser att hela HiFi-marknaden är korrupt vill säga...
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/01/18 :  12:21:50  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
Originally posted by oliver

"Men skriv helst då det så man vet vad du baserar din uttalande på".
Danielbas,lite längre fram på den tråden har jag faktiskt skrivit det men det spelar ingen roll egentligen jag tar aldrig illa upp i såna här diskussioner och jag brukar sällan säga min mening om jag inte testat själv.sen är det även så att det en människa tycker kan en annan tycka helt annat om. HiFi är knepigt det är många olika smaker och viljor.Man är helt enkelt tvungen att prova själv.

Hej oliver!
Om du med: "jag har testat nästan allt man kan hitta på jobbet i koaxial kabelväg och data kabel även hifi kablar. Provade en kabel till radiosystemet (koaxial) grov som en tumme ung. Den lät rent sagt illa nästan så den distade" menade att du testat och jämfört diverse kablar i ditt HiFi-system förstod inte jag det tyvärr...
Men jag har tänkt att prova och jämföra själv, ville bara sålla lite som sagt.
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/01/18 :  12:45:50  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Det här med digitalkabeln spelar inte så stor roll så länge som ni använder RCA-kontakter i överföringen.

BYT TILL 75ohm BNC!

Köp sedan hem ett antal industrikoaxialkablar och testa själva.
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/01/18 :  13:00:12  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
Originally posted by DrMabuse

Det här med digitalkabeln spelar inte så stor roll så länge som ni använder RCA-kontakter i överföringen.

BYT TILL 75ohm BNC!
Finns inte alltid den möjligheten...
Efter vad jag har förstått fungerar Bullet Plug ypperligt med digitalkablar också, om man nu kör RCA.
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2003/01/18 :  13:17:03  Show Profile Send Qvist a Private Message
Byt till AT&T (type ST) överföring.
Den lär vara det bästa man kan ha och kabeln är inte specielt dyr.

www.kedab.se
Priserna stämmer inte riktigt tror jag men är inte långt i från heller.
Kan han modifiera svar ja.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/01/18 :  21:30:31  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Bor du i stockholmstrakten kan du få låna min kopparrörsskärmade.
Kostar inget att låna och är relativt billig ca. 1500:- med bulletplugs
EN KILLER DIGITALKABEL

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/01/19 :  01:48:17  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Elfa 75 ohm. digitalkabel med Bullet plug
bruker jeg til dCS Delius


Vilken Elfa är det ? RG 59 ? , ska finnas nån dubbel skärmad variant också.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/01/19 :  01:51:10  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Byt till AT&T (type ST) överföring.
Den lär vara det bästa man kan ha och kabeln är inte specielt dyr.

www.kedab.se
Priserna stämmer inte riktigt tror jag men är inte långt i från heller.
Kan han modifiera svar ja.


Hittade inte, bara uppgradering till balanserad.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/19 :  02:06:59  Show Profile Send brumel a Private Message
En grej som är lite underlig är varför man skiljer på digitala kablar och vanliga signalkablar förutom impedansen då. 75 ohms koaxialkabel fungerar utmärkt till allt om det inte måste vara balanserat 110 ohm. Men den ultimata signalkabeln har 0 ohm.

Så om det inte hade varit för grässnittet så hade 50 ohm för en link mellan dac och transport varit precis lika bra om inte bättre.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/01/19 :  09:07:18  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Finns inget som hindrar att man bygger om till 50ohms överföring
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/20 :  12:57:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

En grej som är lite underlig är varför man skiljer på digitala kablar och vanliga signalkablar förutom impedansen då. 75 ohms koaxialkabel fungerar utmärkt till allt om det inte måste vara balanserat 110 ohm. Men den ultimata signalkabeln har 0 ohm.

Så om det inte hade varit för grässnittet så hade 50 ohm för en link mellan dac och transport varit precis lika bra om inte bättre.


Det är inte resistansen som ska vara 0 ohm. Vi talar här om den karaktäristiska impedansen som beror på kabelns utforming (dess induktans och kapacitans). Med sändar- och mottagarimpedans och en kabel däremellan med samma karaktäristiska impedans som sänadare och mottagare, så får man en reflexfri signalöverföring, vilket är bra för digitala högfrekventa signaler.

I sådana fall där det är en matchad signalöverföring som krävs, så ska man ha rätt karaktäristisk impedans på kabeln, annars är det mindre kritiskt såsom lågfrekventa analoga signalöverföringar såsom audio, då har man en låg sändarimpedans och en hög mottagarimpedans. Då blir det väldigt lite ström som går i kabeln, mestadels spänningsvariationer, och kabelns resistans spelar mindre roll. Kabelns kapacitans blir som ett lågpassfilter (dock i allmänhet väääldigt högt upp i frekvens), men det är bra med lågkapacitiva kablar om man tänker använda mycket långa.

Så det är lite olika beroende på vilken typ av sändarimpedans och mottagarimpedans som används.


Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/20 :  15:52:18  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by mag

quote:
Byt till AT&T (type ST) överföring.
Den lär vara det bästa man kan ha och kabeln är inte specielt dyr.

www.kedab.se
Priserna stämmer inte riktigt tror jag men är inte långt i från heller.
Kan han modifiera svar ja.


Hittade inte, bara uppgradering till balanserad.



Rulla lite på sidan för under den finns den andra

Skeptiker
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/01/20 :  18:39:16  Show Profile Send mag a Private Message
Hmm måste varit blind tittade ju på den till och med .

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath

Edited by - mag on 2003/01/20 18:39:39
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/20 :  20:07:35  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag gillade Audioquests VSD kablar väldigt bra när jag testade några olika digitalkablar nyligen. http://www.audioquest.com/products/vsd4.html

Jag tyckte generellt det var ganska stora ljudförbättringar när man gick från prisklassen runt 400:- upp till 1500:-. Däröver hade jag svårt att hitta lika märkbara förbättringar. Jag skulle därför inte lägga mer än 1500:- på en ny digitalkabel idag. Men det finns säkert andra som är mer kräsna...



Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/21 :  18:56:49  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Nu kanske priset är lämpligt? Du får 95% rabatt.


http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=7937


Hälsningar Johan




Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000