HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 STÖLDER vs. försäkringsbolag
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/01/17 :  11:02:25  Show Profile Send gardd a Private Message
Jag vill bara göra er uppmärksamma på att försäkringsbolag är väldigt måna om att INTE betala ut pengar. Om någon bryter sig in i er villa, och själ era dyrgripar, tänk på att det handlar inte bara om att ha en täckande försäkring!

Bäst jag skriver det igen :)
Det handlar inte bara om att ha en täckande försäkring. Man måste ofta kunna bevisa att man ägt grejorna, så ha alla kvitton kvar på allting. Dessutom ersätts ofta grejorna till dagens marknadsvärde varför man kan åka på en rätt fet förlust. Prylarna brukar värderas av ett oberoende företag som agerar tredje part. I en sådan värdering har du lite att säga till om.

En sista sak som kanske är värst, det gäller lås och möjlighet till åtkomst av godset. Det är otroligt lätt att inte uppfylla alla försäkringskraven som står i försäkringsvillkoret. Detta innebär såklart att du inte har rätt till den lägre självrisken varför förlusten blir --- ännu större. Fråhga jerna om ni vill vehta mer va. Var inte lat nu, det kan bli dyrt fattaru.

jag kör
https://www.clonesaudio.com

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/17 :  11:12:18  Show Profile Send oliver a Private Message
Jag vet inte hur det fungerar numer men förr kunde man begära att dom återanskaffade lika grejor då blev dom ju tvugna att betala vad det kostar.

Skeptiker
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/17 :  11:16:49  Show Profile Send drgreen a Private Message
hade en kompis i england som var lite trött på att folk bröt sig in i hans affär..han riggade upp en fin oisolerad 230v ledning i fönstret...hm-inget att rekommendera...
han råkade dessutom vakna på natten av en oinbjuden besökare som han "tog hand om" han hade tränat karate (inte tjyven) i 20 år och dessutom jobbat som bouncer på Londons stora nattklubbar...

en liten solskenshistoria för att pigga upp :-)
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/17 :  11:22:37  Show Profile Send Hepcat a Private Message
oliver

Tyvärr så fungerar det inte så längre om inte grejorna är mycket nya kanske.

MVH
Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Black Rob
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/01/17 :  11:35:39  Show Profile Send Black Rob a Private Message
Hmm det här låter ju inte alls kul, iofs har jag en egen detektor till husets larm just pga att jag har en del "pengar" på mitt rum. Hela huset är larmat och man får ju hoppas att det avskräckt någon. Sen bor jag på andra våningen så man ser det inte direkt från gatan.

Dessutom sprara jag alltid kvitto på prylar som kostar mer än 500:- Om inte för annat än garantin. Men man blir ju fundersam på om man ska ha bilder liggandes på nätet med alla prylar man har.

It´s all about credibilty

http://blackrob.minhembio.com
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/01/17 :  14:15:08  Show Profile Send gardd a Private Message
Black Rob, smart att du har larm. Det är den bästa saken man kan ha för att avskräcka. Funkar klockrent så länge huset inte ligger alltför ensligt.

Jag kan rekommendera att man byter ut låsen till lås med en högre säkerhetsklass också. Det är något som är relativt billigt och dörren GÅR INTE att få upp. De måste såga upp ett stort hål för att ta sig in.

Alternativt kan man köpa en plåtförstärkt dörr men då blir det genast dyrt. :(

I mina paranoida tankar fantiserade jag om FTP-postande nätverkskameror från Axis som övervakar lokalen men när jag vaknade upp insåg jag att ... att det kanske är att ta i. En kamera tar ju en massa energi, så nog är det bättre att hänga upp en liten blomranka i hörnet istället?

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/01/17 :  14:24:31  Show Profile Send mace a Private Message
Här i tokiga England kan man välja försäkring som ger NYTT för gammalt

Hmmmm Jag har Esl57, stulna så ersätts de med 988 nån som vill komma över med en pickupp när vi åker på semester

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/01/17 :  14:45:23  Show Profile Send gardd a Private Message
Mace, tack för din input!
Jag skall genast ringa Länsförsäkringar och uppdatera vårt avtal så att jag kan få ut nya grejor istället. Jag borde inte få höjd premie för det om jag hotar med att lägga om samtliga försäkringar om de inte går mina krav till mötes.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/01/17 :  17:01:36  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Originally posted by gardd

Mace, tack för din input!
Jag skall genast ringa Länsförsäkringar och uppdatera vårt avtal så att jag kan få ut nya grejor istället. Jag borde inte få höjd premie för det om jag hotar med att lägga om samtliga försäkringar om de inte går mina krav till mötes.



Hmmm Har verkligen Länsförsäkringar kontor i Afganistan

Tror inte Svenska försäkringsbolag kör mé samma ideér som här i England men prova för böveln

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/01/17 :  17:32:03  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
quote:
Originally posted by mace

Här i tokiga England kan man välja försäkring som ger NYTT för gammalt

Hmmmm Jag har Esl57, stulna så ersätts de med 988 nån som vill komma över med en pickupp när vi åker på semester



visst jag kommer

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/17 :  17:37:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag förlitar mig på att tjuvarna är för dumma för att inse vad som är värt pengar i mitt hem.
Inte ser dom skillnad på en apparat för 20.000 kr och en för 2.000 kr.
Så dom springer nog iväg med min video för 1995:- under armen.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/01/17 :  17:39:59  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
allting går ju ut på att ha så tunga saker så att de mer eller mindre bryter ryggen om de försöker släpa iväg dom....

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/01/17 :  17:48:46  Show Profile Send yalpa a Private Message
Det är bara en sak jag inte fattar: varför ska man behöva betala moms för saker som farbror polisen ändå inte bryr sig om? Hemelektronik, cycklar, mopeder etc., varje gång nåt sånt blir stulet så ber de en kontakta försäkringsbolaget.
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/01/17 :  17:49:23  Show Profile Send Robis a Private Message

...å med vårat rättssystem så blir du säkert skadeståndsskyldig om tjuven bryter ryggen pga tunga slutsteg!
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/17 :  18:09:33  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag är medlem i facket, handels. där ingår en hemförsäkring hos folksam. det är "vanlig" hemförsäkring. jag var lite orolig så jag ringde och pratade med dem. de sa att jag skulle få ut pengarna jag gett för grejerna så länge jag har kvitton på allt. det underlättade även att ta foton på allt man äger, så blir det lite som ett bevis på att man ägt grejerna.

sen det där med lås berättade de att sålänge man har det låst i husen/lägenheten så gäller försäkringen. så låsen är "mest" till för att tjuven inte ska komma in. om han väl gör det så är det ju inte speciellt kul.

men som paradis_oscar säger så tror jag inte inbrottstjuvar tar med sig ett par högtalare på 50kg, förstärkare på 20 osv.. då måste de ha bil utanför vilket de inte kan hos mig som tur är... men man är ändå orolig då jag bor på nedre botten
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/01/17 :  18:33:01  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Det kan ju även ex. börja brinna och plåta allt man har kan ta lite tid. Jag har gått runt hela lägenheten och videofilmat allt jag har och sparat bandet (dock inte där det kan brinna upp :-))
Kan ju vara bra som minne också när man eldat upp allt man har
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/01/17 :  19:12:15  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
quote:
Originally posted by Robis


...å med vårat rättssystem så blir du säkert skadeståndsskyldig om tjuven bryter ryggen pga tunga slutsteg!



detaljer... detaljer

Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/01/17 :  19:51:24  Show Profile Send Björn N a Private Message
quote:
Originally posted by paradis_oscar

quote:
Originally posted by Robis


...å med vårat rättssystem så blir du säkert skadeståndsskyldig om tjuven bryter ryggen pga tunga slutsteg!



detaljer... detaljer



Ja stackars tjuv...
Men det värsta som händer om tjuven bryter ryggen är ju att han tappar grejorna i golvet så DEM går sönder! NEEEEEEEEEEJ!!!!!!!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/17 :  20:40:36  Show Profile Send David A a Private Message
Jag fick full ersättning för min video och digitalkamera, passade samtidigt på att höra efter vad som hänt om stereon försvunnit oxå. Verkade inte vara några problem att få ersättning för den heller. Däremot så behövs nog kvitton. Men det är klart, man vet ju inte hur ett försäkringsbolag värderar en 5 år gammal Krell.
Men nu jävlar ska dom inte komma in hos mig något mer, baseballträ och ett killer-larm ska nog ordna det!
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/17 :  22:50:43  Show Profile Send joakim a Private Message
Tacka vet jag att ha hund.

Hunden är rackans bra som tjuvavskräckare. Hon ser riktigt elak ut när raggen står i givakt. När hon skäller och morrar, med uppfälld ragg så kliver man nog inte in.
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/17 :  23:55:15  Show Profile Send nalle a Private Message
Tänk på era skivor också!
När jag blev av med delar av min vinylsamling fick jag lov att lista upp de plattor som jag blivit av med och sen gå till en värderingsman med dessa(Golden oldies i Stockholm, väldigt trevlig och kunnig) för att få ut värdet på dem. Hade jag bara skrivit 60st lp-skivor hade jag bara fått en skitsumma per styck. Så dokumentera vilka skivor ni har.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/01/18 :  01:32:08  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Originally posted by joakim

Tacka vet jag att ha hund.

Hunden är rackans bra som tjuvavskräckare. Hon ser riktigt elak ut när raggen står i givakt. När hon skäller och morrar, med uppfälld ragg så kliver man nog inte in.



Jag kan nästan garantera att tjuven väljer ett annat hus om de hör att en hund skäller inne i huset. Måste va det absolut bästa skyddet. Synd bara att de måste utfodras, rastas, tas om hand osv...
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/18 :  08:57:13  Show Profile Send joakim a Private Message
quote:
Originally posted by jos

Jag kan nästan garantera att tjuven väljer ett annat hus om de hör att en hund skäller inne i huset. Måste va det absolut bästa skyddet. Synd bara att de måste utfodras, rastas, tas om hand osv...



Ja, och så tar hon ju en inte helt försumbar plats i sängen och är inte alltid pigg på att husse och matte vill "klia" på varandra istf. på henne.

Men det är alltid nån som är överlycklig när man kommer hem.

"Husse, husse - jag har saknat dig hypermycket. Var har du varit?" - när man varit och hämtat tidningen i postlådan.

Noggrann lista inte bara artist och titel utan även skivbolag, utgåva och skick är lämpligt att lagra i nån databas.

Det finns dessutom speciella "samlarförsäkringar" man kan ta. Gå in och fråga om detta om ni har en stor skivsamling. En 4 år gammal Cd-skiva har enligt försäkringsbolagen ett väldigt diminutivt värde som är oroväckande nära noll.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/18 :  10:04:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Finns det ingen cd-skiva med hundskall som man kan köra då man inte är hemma?
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/18 :  10:37:59  Show Profile Send Staffan a Private Message
Har man riktig tur kanske
man får tag i en hund som
ylar till musiken
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/01/18 :  11:41:44  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Originally posted by Staffan

Har man riktig tur kanske
man får tag i en hund som
ylar till musiken



Hehe.. Det gjorde min, dock bara till piano musik. Så fort man rörde det riktiga pianot blev det ett jäkla ylande. Var iofs störande ibland då man knappt hörde vad man spelade..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000