HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur stora är era lyssningsrum?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/01/17 :  14:36:43  Show Profile Send mus a Private Message
Neriks,
Bra beskrivning på din hemsida av vad du gjort med rummet! Intressant läsning för mig eftersom jag lurar på att riva ner en eller flera innerväggar för att lägga till isolering och samtidigt försöka förbättra akustiken.
Kan du värdera funktionen av de där Ecophonplattorna du har i taket?
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/01/17 :  15:14:56  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by mus

Neriks,
Bra beskrivning på din hemsida av vad du gjort med rummet! Intressant läsning för mig eftersom jag lurar på att riva ner en eller flera innerväggar för att lägga till isolering och samtidigt försöka förbättra akustiken.
Kan du värdera funktionen av de där Ecophonplattorna du har i taket?



mus,

Vet inte riktigt hur jag ska beskriva funktionen av Ecophonplattorna med ord ... Utan takplattorna så blir dock inte akustiken i rummet lika dämpat ... men det hade du förmodligen kunnat räkna ut ändå När rummet var nybyggt så hade jag först inga takplattor. Rummet var ganska dämpat redan utan takplattorna men jag kände att jag ville dämpa rummet ytterligare. Eftersom en kollega till mig använt dessa plattor med gott resultat så beslutade jag mig oxå för att installera dem i mitt lyssningsrum. Rummet blev mycket riktigt mer dämpat, framför allt i de högre frekvenserna ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Tomas.S
Member

96 Posts

Posted - 2003/01/17 :  15:32:37  Show Profile Send Tomas.S a Private Message
18kvm 3x6m, snedtak med lägsta takhöjd 2.2m o högsta ca 4m
Dämpat alla väggar förutom bakväggen, alla väggar är dessutom ytterväggar o isolerade därefter...
Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2003/01/17 :  15:35:45  Show Profile Send AA a Private Message
20kvm (3.60 * 5.60) med parkettgolv och kala väggar.
Ljudmässigt ganska dåligt men jag flyttar snart så då blir det bättring.

/AA

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/01/17 :  15:46:43  Show Profile Send Soulman a Private Message
Jag har 23 kvm, 6,4 * 3,6 m. Parkettgolv och cementväggar. Stor öppning i ena långväggen. Jag har anläggning mot ena långväggen.

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/01/17 :  16:06:10  Show Profile Send Anton a Private Message
Har ca 16m2 i ett nästan kvadratiskt rum med golv, tak och sidoväggar i betong. Det blir mycket spännande rumsresonanser av det hela.
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/01/17 :  16:20:25  Show Profile Send pontus a Private Message
25 m2 obehaglig studentlägenhet i vilken en 5-kanals- och en 2-kanalsanläggning, två soffor, ett soffbord, en säng, ett skrivbord och två bokhyllor är inskrämda

"Inte dags att flytta till något större?"

jo...
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/01/17 :  16:21:41  Show Profile Send dax a Private Message
4,9 *3.6 borde ge ca: 17-18 kvm.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/17 :  16:53:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Det verkar som om vi JBL -frälsta har de största
lyssningsrummen, strax under 30m2
Neriks rum är klart imponerande!


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/01/17 :  17:57:42  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Fyrkantigt på ca 12,5kvm. Egentligen på tok för litet för mina JMLab Electra 926 men det funkat ändå. Det enda jag saknar är lite mer ljup, bredd coh 3d-känsla.
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/01/17 :  18:18:34  Show Profile Send JM a Private Message
19,88 kvadrat ! (355X560) Knappt 50 kubik minus möbler som skall sättas i rörelse... ;) 3-sits skinnsoffa, 2 x skinnfåtöljer, 1 x tygfåtölj. Högtalarna står längst med ena kortsidan av rummet med en halvtjock matta framför.. Fönster bakom högtalarna..



Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/01/17 :  19:15:46  Show Profile Send Björn N a Private Message
Typ 17 kvadrat.....
Gjorde misstaget en gång att släpa in hela stereon i vardagsrummet, som är ca 21kvm och dessa 4 kvm gjorde underverk!!
Om jag hade pengarna och mammas o pappas tillåtelse skulle jag bygga ett separat hus på tomten, på typ 25 kvm eller nått=)

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/17 :  19:45:40  Show Profile Send Staffan a Private Message
quote:
Originally posted by neriks

quote:
Originally posted by Staffan

Neriks , hur gjorde du för
att hålla isoleringen ifrån
ytterväggen?
Jag har själv tänkt att göra
något liknande.
En kompis spände snören för
att åtstakomma en luftspalt
men det verkade bökigt.



Staffan,

Jag har en luftspalt på ungefär 5 cm mellan ytterväggen om "dämpväggen". För att inte isoleringen ska komma i kontakt med ytterväggen så tänkte jag först att spänna upp tyg även på baksidan av reglarna. Detta blev dock lite för jobbigt så jag nöjde mig med att spänna upp kraftiga tyg-band på baksidan av reglarna.







Tackar Neriks , det låter som en bra lösning
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/01/17 :  19:46:18  Show Profile Send JM a Private Message
quote:
Originally posted by gardd

Ett lyssningsrum med två fotöljer eller en tvåsitssoffa är något jag inte tycker om. Det är något som passar outsiders med brist på integration... Varför skall man fjärma sig och glida in i musiken i ensamhet när man kan lyssna på den tillsammans med andra? Två personer är väldigt lite varför man bör låta "lyssningsrummet" vara ex. vardagsrummet. Där kan man sitta i glada vänners lag och dricka öl och spela brädspelet Settlers (rekommenderas!). Men det hindrar inte den inbitne att själv få sitta och glida in i strauss hemliga passager eller lyssna till drillar och tremolos i bachs orkestrar...

Jag vill härmed mana till ett upprop för vardagsrummen och mot alla erimitistiska lyssningsrum!

Hemmabiorum är däremot något helt annat eftersom film aktiverar så många sinnen samtidigt. Eftersom en högre kroppslig bandbredd utnyttjas vid filmtittande kan det vara smart att då kunna få vara ifred...



Jag håller med dig hårt ! Självklart skall man kunna sitta några stycken och dricka ngt gott och samtidigt kunna lyssna på musik eller se/lyssna på en konsert på DVD...

Att sitta i "sweetspot" i sin ensamhet kan man ju göra i vilket fall som helst... (när gästerna har gått hem)

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/17 :  20:17:09  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
5,90 x 3,90 har jag för mig. 2,70 till tak.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/17 :  20:27:19  Show Profile Send David A a Private Message
Fasen oxå, jag har 48 kvadrat. Med mjukboard i väggarna, och gips med väv i taket. Gjorde stor skillnad mot min gamla betongbunker till lägenhet som jag hade förr
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/17 :  20:31:21  Show Profile Send David A a Private Message
quote:
Originally posted by oliver

32 kvadrat snedtak bakom anläggning och bakom lyssnings position trä tak och spånskivor på vägg ( och tapet naturligtvis)frekvens korrigerat med Behringers Ultra Curve PRO ( det hade ni inte läst förut va?) Faktum är att den korrigerade inte så vansinnigt mycket om man tittar på kurvan man fick ,en del i toppen och botten bara men oj vilken skillnad det blev .



Blev det bra med Behringern? Kanske blir en Tact för dig oxå
Vi får ta ett lyssningspass någon dag.
Go to Top of Page

Glenn
Member

50 Posts

Posted - 2003/01/17 :  20:43:38  Show Profile Send Glenn a Private Message
Hej alla hifi-galna "freaks"!
Ville bara kommentera ovan nämnda inlägg angående rums-kompensering med hjälp av eq/tact el dyl: Det ENDA sättet (sålänge DSP-kretsarna inte hunnit bli åtminstone 100ggr snabbare) är att bekämpa stående vågor, reflektioner osv på det vanliga hårda sättet..

Korrekta teorier stämmer alltid i praktiken
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/17 :  21:02:44  Show Profile Send David A a Private Message
quote:
Originally posted by Glenn

Hej alla hifi-galna "freaks"!
Ville bara kommentera ovan nämnda inlägg angående rums-kompensering med hjälp av eq/tact el dyl: Det ENDA sättet (sålänge DSP-kretsarna inte hunnit bli åtminstone 100ggr snabbare) är att bekämpa stående vågor, reflektioner osv på det vanliga hårda sättet..



Om det låter bättre, så bryr jag mig inte speciellt mycket om vad andra tycker och tänker. Klart att ett bra rum är bättre att utgå ifrån, men resultatet blir onekligen bättre MED Tacten än utan. Sen om ett 100% optimalt rum är bättre bryr mig föga, jag utgår ifrån min lyssningsmiljö. Där gör tekniken underverk


Go to Top of Page

Glenn
Member

50 Posts

Posted - 2003/01/17 :  21:13:35  Show Profile Send Glenn a Private Message
Ok.. Kanske skrev lite provocerande.. (med vilje?) Håller med om att det blir bättre på vissa sätt och kanske är det som du skriver att det totala resultatet upplevs som bättre. Jag använder själv samma teknik men skall ändå bygga nytt rum pga att när man "eq:ar" för att kompensera rummet så försämras direktljudet och därav känslan av musiken. Håller med?

Korrekta teorier stämmer alltid i praktiken
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/17 :  21:30:31  Show Profile Send David A a Private Message
Rummet är ju fortfarande den viktigaste faktorn, och man optimerar ju gärna placeringen så att kompensationen får jobba så litet som möjligt. Direktljudet, känslan i musiken kan jag själv relatera till jävlaranammat i musiken. Det tycker jag själv kan bli lidande om kompenseringen får jobba för mycket eller om targetkurvan är dåligt utförd. Detta tror jag kan härledas till dom stora dynamiska skillanderna i frekvenskurvan som enheten kompenserar upp. Förstärkaren får ju jobba bra mycket hårdare vid dåliga förutsättningar. Men timingen och ljudbilden, samt den tonala skillnaden tycker jag blir suverän. Men som sagt, kompenseringen kan inte fixa allt. En kombination av hyggligt lyssningsrum samt kompensation är ingen dum ide tycker jag, vad tycker du?
Go to Top of Page

Glenn
Member

50 Posts

Posted - 2003/01/17 :  21:40:40  Show Profile Send Glenn a Private Message
Det blir nog så nära verkligheten man överhuvudtaget kan komma idag, instämmer.. Din teori om att förstärkaren får jobba mer stämmer högst troligt! Dock har jag en annan som du gärna får ifrågasätta: När man gör en kompensation så kompenserar man ju vanligen den totala frekvensgången (t.o.m x tid). När "burken" sedan lägger en kompensations-kurva på signalen så ändras ju också det direkta ljudet och det blir ju fel?

Korrekta teorier stämmer alltid i praktiken
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/17 :  22:05:39  Show Profile Send David A a Private Message
ÄR lite osäker på vad du menar med det direkta ljudet. Utanför lyssnings positionen så finns ju risken att ljudet kan bli sämre än före kompensering p.g.a olika frekvenser kommer i fel tidsföljd. Men i lyssningspositionen så kommer ju alla frekvenser att nå dina öron samtidigt TACK VARE kompenseringen, signalen har visserligen passerat en buffert först, men den påverkar inte ljudet. Att alla frekvenser når fram samtidigt måste väl sägas vara närmare orginalet än om dom kommer splittrat. Så egentligen så är det väl direktljudet som kan vara missvisande?
All musik genomgår ju en frekvensgångsförändring innan inspelning, så där kan man ju oxå säga att du går miste om direktljudet. Att påverka frekvensgången i digitaldomänen för att passa rummet, och att komma närmare orginalsignalen ser jag inget större problem i. Det ska vara det att högtalare och slutsteg får jobba hårdare då....
Go to Top of Page

Glenn
Member

50 Posts

Posted - 2003/01/17 :  22:18:14  Show Profile Send Glenn a Private Message
Jag skall utveckla mitt resonemang lite. Kommer strax..

Korrekta teorier stämmer alltid i praktiken
Go to Top of Page

Glenn
Member

50 Posts

Posted - 2003/01/17 :  22:25:57  Show Profile Send Glenn a Private Message
Man måste skilja mellan frekvensgången på direktljudet och det ljud som är påverkat av rummet.
Det ljud som når öronen först är ju (tom i ett dåligt rum) linjärt, förutsatt att högtalaren är perfekt (kanske tom kompenserad med DSP mätt i ljuddött rum, detta räcker DSP'n till). Däremot så är ju ljudet som reflekteras på väggarna a/ tidsfördröjt och b/ olinjärt i frekvensgång.
Man måste alltså "lägga på" en viss eq kurva på högtalaren (om denna inte är linjär) och en ny kurva för varje reflektion i rummet (därav varför det blir för mycket för DSP'n)

Korrekta teorier stämmer alltid i praktiken
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000