HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cyrus,
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2010/03/13 :  12:39:30  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Hej, kan någon säga om Cyrus slutsteg har något gemensam ljudkaraktär eller ideal? Alltså om de kan beskrivas som t ex generellt fint dynamiskt driv (kanske "Naim-idealet") eller generellt fint steroåtergivning eller kanske fin klarhet (kanske "electrokompaniet idealet").

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2010/03/13 :  12:46:21  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Jag och min kompis jämförde varsitt slutsteg från Naim och Cyrus för ett tag sedan och kom fram till att Cyrus har nästan samma karaktär som Naim...fast liiite mjukare och lenare ljud i Cyrusen.

Har nästan bara Cyrus hemma och personligen finner jag dem analytiska men samtidigt väldigt rent ljud med stort dynamiskt omfång.


Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2010/03/13 :  14:28:19  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
McSquares Cyrus-slutsteg som jag lyssnade på hemma hos mig en gång tyckte jag låg någonstans mellan min gamla Vincent SV233 och mina Naim. Det hade lite av Vincentens värme utan att ha dess färgning i övrigt. Mitt Naimsystem var då inte inspelat än och hade kanske lite vassare diskant, något som lagt sig sedan dess. I övrigt har Naim bra dynamik och djup och fast bas, något som blivit än bättre sedan jag köpte en Flatcap till CD och försteg.

Jag tror fyrkanten hade moddat sitt slutsteg en del också vilket kanske bidrog till det fina resultatet. Det var väl inte av senaste modell så hur Cyrusljudet har ändrat sig sedan dess vet jag inte.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2010/03/13 :  14:31:53  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Faktiskt inte lagt ett finger på mitt slutsteg,bara försteget.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2010/03/20 :  10:48:06  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Tack för respons! Jag är sugen på att köpa en Power/6 power/Smart power men har inte hittat någon i närheten och har aldrig hört den vilket ju är lite puckat men de börjar ju bli rätt billiga.
jag vill inte att den ska uppfattas som odynamisk. Det där om djup bas har jag inte hört förut och är rädd cyrus brukar vara lite "slank" i soundet med många högtalare men det stämmer alltså inte med er uppfattning?
Go to Top of Page

david
Starting Member

11 Posts

Posted - 2010/07/26 :  10:40:44  Show Profile Send david a Private Message
Hej Kaktus.

Nu kanske du redan har köpt ett Cyrus slutsteg, annars om du bor i närheten av Falun/Borlänge är du välkommen att lyssna hemma hos mig. Jag har ett Smartpower+ (med och utan PSX-R) och Monoslutstegen APA 7.5.

Vad har du för högtalare?
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2010/07/27 :  23:17:52  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Hej! Det hade varit jättekul och speciellt att jämföra med den XPA jag lyckades köpa till slut. Men jag bor i Stockholm.
Jag är väldigt nöjd kanske speciellt med detaljeringsgraden med tanke på att den inte är precis ngn ny konstruktion.

Jag har gått tillbaka till mina gamla Linn Kan sedan ett tag.
Med vassare högtalare så småningom sätter väl uppgraderingssuget in. APA är inte så vanliga vad jag förstår. De är nästa på Power X nivå?
Går det att säga vad man brukar få ge? och för Smartpower?
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2010/08/01 :  18:52:35  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Hej Kaktus,

Jag har 2 Smartpower+ (som körs i mono) med PSX-R och bor i Stockholm.
Säg till om du vill jämföra stereo/mono så kan vi säkert ordna något.

Vänligen
Cyrus
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2010/08/02 :  10:16:06  Show Profile Send kent_n a Private Message
Finns att köpa här i Sthlm

http://www.audioconcept.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=292

Lycka till ..
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2010/08/02 :  13:47:19  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Hej Cyrus Vore kul! jag kan ju ta med mig XPAn, de går ju att ta med under armen. PSX har jag aldrig testat med heller. Kan jag höra av mig när det lugnat sig på jobbet?

Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2010/08/02 :  14:59:08  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Du har PM
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000