Author |
Topic |
|
jonasj
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2010/03/11 : 23:13:06
|
Jag har ett par Canton Ergo RC-L prima högtalare sedan lääääänge. Till de hör en liten hokus-pokus-box som ska vara nån slags aktiv rumskompensator som man kan justera lite tonläge på osv. Den kopplas in på lågnivå mellan för- och slutsteg. Jag har inte haft den inkopplade på flera år men tänkte att jag skulle komma igång igen med lite välljud igen. Efter inkoppling är det dock dessvärre så att anläggningen börjat brumma.
Anläggningen i övrigt består av: Pioneer 5.1-receiver, AX3i NAD216THX till frontar Canton Ergo RC-L (mm som dvd, mediabox, osv)
Så här har jag nu testat: Receiver direkt till högtalare - helt brumfritt Receiver via box till NAD-steg till högtalare - brumelibrum Receiver via NAD-steg till högtalare - mkt svagt brum
Brummet är inget tungt nätbrum, hörs bara i diskantelementet. I sista alternativet är brummet så svagt att jag nog aldrig? hört det om det inte var för att jag nu testat så mkt.
Antennsladd var ansluten till receivern men nu utdragen - dock utan skillnad. Jag har egen antenn på huset och dessutom är hela huset inkl. antenn potenialutjämningsjordat så det borde inte bli några skumma "jordloopar". Eller?
NAD-steget liksom boxen saknar jordning. Receiver är jordad. Boxen har jag inte testat med men jordar jag chassit på NAD-steget så tilltar brummet rätt friskt.
Jag har provat att vända stickkontakterna i vägguttaget utan effekt.
Pratade idag med Canseda som är ÅF för Canton och de erbjuder en renovering av boxen (1200:-) som åtgärd men samtidigt var inte deras spontana reaktion då jag beskrev felet att det är boxen det är fel på. Kan det vara steget?
Någon som har några kloka idéer?
Mvh Jonas |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 09:25:28
|
Testa med ojordad grendosa? |
|
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 09:43:23
|
Har själv ett mysko jordfel/brum i vardagsrummet. Alla uttag är ojordade och kopplar jag in anläggningen i det uttag jag vanligen använder funkar allt utan problem men väljer jag ett annat uttag tre meter bort (som ligger på samma säkring i centralen) så har jag brum i anläggningen. Förklara det den som kan... Jordfel/brum är ett jäkla elände och kan vara svårt att felsöka prova som huzze skriver en ojordad grendosa men kolla även med andra uttag i lägenheten/rummet. Om du har kvar felet var du än kopplar in prylarna kan man ju misstänka att det är något mellan anläggningens olika delar. |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 10:00:14
|
jonasj: Låter som jordfel eller övertoner. Prova köra recievern ojordad och se om det hjälper.
bibl: Kan vara så att du har mer övertoner i det uttaget. Finns det del att läsa här: http://www.camatsystem.com/datablad/Teknisk%20info/Effekt%20och%20mätning%20av%20effekt.pdf |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
jonasj
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 10:13:23
|
Har inte provat att köra receivern ojordat men väl kopplat ur den helt. Brummet är oförändrat även om sladden är ur. Skulle vilja prova med ett annat slutsteg. Jag har även ett NAD214 men det kräver lite bök att koppla ur det och koppla in det på frontarna - ska försöka hinna med det idag |
|
|
jonasj
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 12:23:21
|
Så, tog mig i kragen och rev loss det andra steget. Ingen skillnad - samma brummande. Har nu även provat att köra receivern ojordat och då blir det faktiskt något tilltagande brummande. All utrustning är ansluten till samma vägguttag. |
|
|
jonasj
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 20:22:00
|
Provade nu att koppla boxen mellan cd och receiver, dvs helt utan slutstegen. Brummar något fast helt klart mindre - kanske rentav så lite att jag inte hört det normala fall. Några tankar? |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 21:56:42
|
det är alltså nad-steget eller cd-spelaren som brummar ? kan ju vara något med interna jordningen i någon av apparaterna. Om du bara har recievern och nad-steget i och rycker ur cdn, brummar det då ? |
|
|
jonasj
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 23:02:59
|
japp |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/03/13 : 09:34:12
|
hmm.. låter med andra ord som det är nadsteget som brummar, eller kombinationen av steget och recievern, har du brumm med bara steget i ? |
|
|
|
Topic |
|