HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur fungerar Paypal och Verified by Visa/E-kort ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2010/03/10 :  00:05:04  Show Profile Send eliot a Private Message
Hej,
jag fick denna informationen när jag loggade in på mitt konto på Swedbank:



Vilket skall jag välja Verified by Visa eller e-kort och jag vet inte hur detta är förenligt med eBay där jag ju betalar med Paypal som ju i sig är säkert.

Någon som har erfarenhet :?:

//Eliot

PS. Jag fann precis detta på Swedbanks hemsida:
Paypal och e-kort #8211; fungerar det?
På grund av tekniska begränsningar fungerar det inte att använda e-kort vid köp hos Paypal.

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/03/10 :  00:38:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
E-kort är väl(?) de "temporära" kortnummer man kan få ut från banken, på så sätt slipper man avslöja sitt riktiga kortnummer +med de temporära numren så kan man sätta en spärr på max belopp samt en tidsgräns för hur länge det ska fungera. Jag använde det väldigt ofta när jag bodde i Sverige.

"Verified by VISA" är helt enkelt en ruta man får upp på hemsidorna när man handlar, man ombeds då skriva in tre (om jag minns rätt) av bokstäverna/siffrorna från ett nio tecken långt lösenord. Om jag fattat rätt så är det en tjänst som VISA (alltså företage) själva kör.
Min bank här i England (Barclays) använder det till och med för "interna" betalningar och dessutom används det för de flesta kortköp på nätet.
Det fungerar nästan alltid utan problem, "nästan" pga det händer att vissa betalningar till utlandet blockeras. Av någon anledning så får jag ex. inte använda mitt vanliga britiska "debit card" för att köpa biljetter av SJ på nätet när jag ska resa till Sverige.

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2010/03/10 :  00:45:59  Show Profile Send eliot a Private Message
Tack - men det visste jag!

- Frågan är hur jag får "Verified by VISA" att fungera med Paypal där det inte finns "någon ruta att fylla i"

En möjlighet som jag ser det är att "Add a bank account in Sweden" på Paypal och föra över pengar i förväg - klumpigt men bör fungera....

Skall prata med banken i morgon.

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/03/10 :  06:54:47  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Om jag minns rätt så är det verified by visa som jag har via banken (man får knappa in ett lösenord för att verifiera betalningen om man handlar via nätet).
Haft det i några månader. Har handlat en del på ebay o betalat via paypal o det har funkat fint än så länge.





Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2010/03/10 06:55:54
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/03/10 :  07:11:36  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Frågan är hur jag får "Verified by VISA" att fungera med Paypal där det inte finns "någon ruta att fylla i"

Det fungerar ändå. Paypal är en annan tjänst där du handlar på VISA-kortet via Paypal. E-kort via Paypal har jag aldrig provat.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/03/10 :  10:18:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
När jag betalar med Paypal så dras pengarna direkt från mitt konto så VISA är överhuvudtaget inte inblandade.
Jag skaffade den tjänsten för snart fyra år sedan, det tog några dagar att sätta upp pga att det (av naturliga skäl) krävdes att man verifierade vem man var etc men sedan dess har det fungerat utan problem. Vad jag vet så har inte min bank några som helst synpunkter på den tjänsten och de är annars extremt paranoida (jag får som regel 2-3 samtal om året från dem där de kollar om jag VERKLIGEN köpt X, som regel när jag handlat något i Sverige); dvs. det kan nog betraktas som säkert.
Jag vet dock inte om den tjänsten finns i Sverige.


Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2010/03/10 :  18:51:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:

Jag vet dock inte om den tjänsten finns i Sverige.


Jag har den tjänsten,och det funkar bra.Kan även föra över pengar från banken till paypal,så man har en summa hos paypal att handla för,
Har funkat bra åt mig.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/03/10 :  19:32:07  Show Profile Send Wheels a Private Message
Jag använder Swedbanks Matercard E-Kort, ett program som man laddar ner och bestämmer summa och giltighetstid.
Då genererar den en ny kod som jag använder vi det inköpet.
Det är kopplat till mitt konto.
Funkar alldeles utmärkt och känns tryggt.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2010/03/10 :  19:35:16  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jag kör med swedbanks virtuella e-kort tillsammans med paypal. I vanliga fall ska man verifiera nya kreditkort som läggs till paypal kontot men om man lägger till det när man betalar på ebay så kan man välja det nya e-kortet direkt när du lagt till det och köra på det på paypal betalningen.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2010/03/10 :  22:30:22  Show Profile Send eliot a Private Message
Betalade just mina sista nyförvärv på eBay med Paypal och det fungerade som tidigare.

När det gäller e-kort och Paypal så hittar man snabbt trådar (när man söker på internet) som handlar om personer som har haft kort giltighetstid på sina e-kort och därför förnyat ofta på sitt Paypalkonto så att Paypal blivit misstänksamma och spärrat kortet....

När jag var inne på Banken fick jag intrycket att giltighetstiden för ett e-kort var en månad - sedan förnyade man och det gick fort men gör det jobbigt om man hela tiden måste uppdatera Paypal (och verifiera kortet).

- Jag prenumererar också på 45rpm utgåvor hos ElusiveDisc och de har mitt kortnummer och det skall tydligen även fungera som tidigare...

//Eliot

PS. Kanske skall tillägga att jag köper mycket på eBay och har fått i snitt mer än 2 paket i veckan från olika säljare i år.....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2010/03/10 22:36:34
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/03/11 :  09:58:00  Show Profile Send Wheels a Private Message
Swedbanks E kort kan du välja antal månader för giltighetstid.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000